הסכם היסטורי: הוסדר החוב הפלסטיני לחברת החשמל

במסגרת הסכם בין חברת החשמל לחברת ההולכה PETL יחל תשלום חוב של כ-915 מיליון שקל. כמו כן יימכרו לפלסטינים חשמל ושירותים נלווים נוספים. היקף ההסכם: כ-2.8 מיליארד שקל לשנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/18 16:41 טז באייר התשעח

הסכם היסטורי: הוסדר החוב הפלסטיני לחברת החשמל
החוב יוסדר. הפסקת חשמל בעזה, צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

חברת החשמל וחברת הולכת החשמל הפלסטינית PETL חתמו היום (ג') על טיוטת הסכם מסחרי שאליו הגיעו הצדדים. במסגרת ההסכם יוסדר החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, ויימכרו חשמל ושירותים נלווים נוספים לחברת PETL.

במסגרת ההסכם הוסדר החוב ההיסטורי של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, ועם החתימה הסופית יחל תשלום החוב בהיקף של כ-915 מיליון שקל. כמו כן, לראשונה הוסדר מנגנון בטוחות וערבויות לצורך הבטחת כל התשלומים המגיעים לחברה מכוח ההסכם, לרבות בגין חוב העבר כאמור, ותועמד לחברה ערבות בנקאית וכן ערבות של הרשות הפלסטינית, זאת בנוסף ליתר מנגנוני הגבייה הקיימים העומדים לרשות החברה.

עוד נקבע בטיוטת ההסכם, שתוקפו יהיה 15 שנים, כי החברה תמכור לחברת PETL חשמל ושירותים נלווים באמצעות ארבע תחנות משנה במתח עליון, שהוקמו על ידי חברת החשמל עבור הרשות הפלסטינית, וכן באמצעות נקודות חיבור במתח גבוה ונמוך. היקפו הכספי של ההסכם שיגובש נאמד בכ-2.8 מיליארד שקל לשנה, נכון להיום. ההסכם ייכנס לתוקף לאחר שיאושר על ידי הגורמים המוסמכים לרבות דירקטוריון החברה, מליאת רשות החשמל וקמ"ט חשמל.

המו"מ לקראת החתימה על ההסכם נמשך מאז חתימת הסכם העקרונות בספטמבר 2016 על ידי שר האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים. אמש הגיעו הצדדים להבנות מסחריות שאפשרו לחתום על מסמך מסחרי ראשון מסוגו המסדיר את יחסי המסחר-מכירת החשמל בין הצדדים.
 
במו"מ אשר התקיים בין הצדדים לקחו חלק נציגי חברת החשמל, משרד האוצר, רשות החשמל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המנהל האזרחי, הממשלה הפלסטינית וחברת ההולכה PETL.
 
שר האוצר, משה כחלון התייחס לגיבוש ההסכם, ואמר: "חתימת ההסכם המסחרי הינה צעד היסטורי, המשלים את ההסכם עליו חתמו הממשלות בספטמבר 2016. חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל והרש"פ הוא קודם כל אינטרס ביטחוני ישראלי. ההסכם יביא להבטחת התשלומים העתידיים לחברת החשמל, וחיזוק איתנותה הפיננסית. אני מברך את צוותי המשא ומתן על השלמת המשימה".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הוסיף: "בפגישתי בשנה שעברה עם רה"מ הפלסטיני חמדאללה בג'נין, סיכמנו על הצורך בהסדרת החוב והסדרת היחסים בין חברת חשמל לבין הרש"פ. ההסדר שנחתם היום הוא פורץ דרך, גם מבחינת הצעדים להחזרת החוב הפלסטיני לחברת החשמל ולמדינת ישראל, וגם מבחינת הסדרת היחסים לעתיד, באופן שימנע היווצרות של חובות בעתיד. עם חתימת ההסכם, נוכל להתקדם מול הפלשתינים לפיתוח רשת חשמל מודרנית, על פי המודל של תחנת המשנה שחנכנו בג'נין".

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (במיל׳) יפתח רון טל, אמר: "מדובר באירוע היסטורי. בהסכם זה חברת החשמל הסדירה לראשונה עיוות היסטורי של צבירת חובות ללא ערבויות, ללא יכולת גבייה ושליטה על היקפי החוב.

"הסכם עוגן זה, לא רק שמהווה הישג פיננסי חסר תקדים, הוא מהווה אבן דרך משמעותית בהסדרת מערכת היחסים המסחרית – חשמלית , בין חברת החשמל הישראלית לפלסטינית".