פנס: "השגרירות תעבור לירושלים עד סוף 2019"

בנאומו במליאת הכנסת הדגיש סגן נשיא ארה"ב כי ארצו "עומדת לצד ישראל" וכי "הברית בין המדינות מעולם לא הייתה חזקה יותר". דבריו הופרעו על ידי ח"כים ערבים, שהוצאו מהאולם. נתניהו: "חותרים יחד להשיג שלום אמת בר קיימא עם כל שכנינו, כולל הפלסטינים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/01/18 15:16 ו בשבט התשעח

פנס: "השגרירות תעבור לירושלים עד סוף 2019"
מייק פנס במליאת הכנסת, צילום: גיל יוחנן

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס נאם היום (ב') במליאת הכנסת, בישיבה מיוחדת שנערכה לכבוד ביקורו בישראל. פנס דיבר על הברית החזקה בין המדינות, והדגיש כי "ארה"ב עומדת לצד ישראל". כמו כן הבטיח פנס כי שגרירות ארה"ב בישראל תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה.

נאומו של פנס הופרע על ידי חלק מחברי הכנסת הערבים, שהניפו שלטים שבהם נכתב "מזרח ירושלים בירת פלסטין", וקראו קריאות מחאה. סדרני הכנסת נאבקו עמם עד שהצליחו להוציאם מהאולם.

"אני מרגיש כבוד גדול לעמוד כאן, בדמוקרטיה הרוחשת הזאת, כסגן הנשיא האמריקני הראשון שמקבל את ההזדמנות לדבר כאן בירושלים, בירת מדינת ישראל. אני מביא ברכות ממנהיג שעשה יותר כדי לקרב את שני העמים הללו מכל נשיא אחר שכיהן ב-70 השנים האחרונות - הנשיא טראמפ", אמר פנס.

"הודות למנהיגינו, הברית בין המדינות מעולם לא הייתה חזקה יותר והחברות לא הייתה יותר עמוקה. אני כאן כדי להעביר מסר פשוט, מלבו של העם האמריקני - אמריקה עומדת לצד ישראל. אנחנו עומדים לצדה של ישראל משום שהערכים שלה הם הערכים שלנו, והמאבק שלה הוא המאבק שלנו. אנחנו מאמינים בטוב על פני רע, בטוב על פני רשע ובחרות על פני דיקטטורה. זה מה שהאמריקנים תמיד עשו", הוסיף.

עוד אמר פנס כי "ירושלים היא בירתה של ישראל, וככזו, הנשיא טראמפ הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים. בשבועות הקרובים הממשל יקדם את תכניתו לפתוח את השגרירות בירושלים, והשגרירות תיפתח עד סוף שנת 2019".

ראש הממשלה נתניהו פנה לפנס באנגלית ואמר לו כי הוא צפוי לשאת את נאומו בעברית בגלל "החשיבות העצומה וההיסטורית של העם שלנו". לדבריו, "ההכרה ההיסטורית בירושלים הזאת תזכה למקומה הראוי בין ההחלטות המכוננות. ניצבת לצד הנשיא במלוא מובן המילה. לא רק שהיית שם פיזית, אתה תמכת בהצהרה בהתלהבות גדולה, באמונה גדולה, דבר שמאפיין את כל מעשיך".

נתניהו הוסיף כי "אנו חולקים ערכים דמוקרטים נעלים, של חופש, חירות וקדמה. אנו מאמינים בעתידן של חברות חופשיות. אנו קשורים זה לזה במורשת משותפת שיסודה בתנ"ך, שנכתב כאן בארץ הקודש. יש לנו עבר משותף, יש לנו עתיד משותף וגורל משותף. הברית הקרובה איתנה מתמיד, אני יכולה להעיד. הקשרים הביטחוניים והכלכליים מעולם לא היו חזקים יותר. שיתוף הפעולה המודיעיני בהרבה תחומים מעולם לא היה פורה יותר, והתמיכה הדיפלומטית מעולם לא הייתה חד משמעית יותר.

"שתי המדינות שלנו מתמודדות יחד עם האיום החמור שנשקף לעולם החופשי - ובעיני לעולם כולו - מאיראן ושלוחות הטרור. נבלום אותה ולא ניתן לה להתחמש בנשק גרעיני". נתניהו הוסיף, בצל האיומים של טראמפ לצאת מהסכם הגרעין אם לא יתוקן בידי האיחוד האירופי: "זו המדיניות שלנו וגם שלכם".

נתניהו אמר עוד כי "אנו חותרים יחד להשיג שלום אמת בר קיימא עם כל שכנינו, כולל הפלסטינים. השלום מתחיל בהכרה בזכות העם היהודי למדינת לאום משלו כאן בארץ ישראל. ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה מחויבת לשלום אמת. הפכנו את מדינת היהודים לגל פורח של דמוקטריה, שגשוג, חופש דת לכולם. אני רוצה להדגיש מה שאני אומר בכל מקום אין תחליף ולא יהיה תחליף לברית המיוחדת בין ישראל וארה"ב ולא יהיה לארה"ב תחליף כגורם המוביל בחיפוש שלום".

יו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין אמר בנאומו כי "אנחנו בונים היום את ירושלים המודרנית יותר מכל מדינה אחרת בעולם, וארה"ב היא שותפה נאמנה בפרויקט ההיסטורי הזה. את הביטוי 'יחרב ביתך' לא תשמע בבית הזה. כאן תשמע את ברכת 'בנה ביתך'. אנו מאחלים לך ולעם האמריקני שתבנו את ביתכם לתלפיות, ותמשיכו להיות מגדלור לעולם החופשי". 

עוד אמר אדלשטיין, כי "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון. הוא הצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלאמי הקיצוני באיראן.

"השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש - שתמיד צודק, וצד חזק - שתמיד אשם. מי שמשלם עשרות מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות. מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע - הוא מחרחר המלחמה. מי שמעוות באופן עקבי את ההיסטוריה, כמו שעשה אבו-מאזן רק בשבוע שעבר, מי שמסית כמדיניות ומשקר כתפיסת עולם - הוא סרבן השלום".