האם בג"ץ משנה את כללי המשחק עבור נשיאת בית המשפט העליון?

בתנועה למשילות ודמוקרטיה טוענים, כי דחיית עתירתם נגד החלטת השופטת נאור כי שופטים לא יוכלו להיפגש עם נבחרי ציבור, נידונה "במעמד צד אחד. יש לתהות האם בג"ץ היה פועל כך לו היה מדובר בעתירה נגד כל גוף שלטוני אחר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/10/17 07:12 יג בתשרי התשעח

האם בג"ץ משנה את כללי המשחק עבור נשיאת בית המשפט העליון?
בג"צ, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

בג"ץ דחה אמש (שני) את העתירה נגד החלטת נשיאת העליון השופטת מרים נאור, שאסרה על השופטים להפגש עם יו"ר לשכת עורכי הדין ונבחרי ציבור. לטענת העותרים בית המשפט חרג מנהלי הדיון המקובלים וקיבל את ההחלטה במעמד צד אחד בלבד.

לפני מספר שבועות קבעה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, כי לשופטים אסור להיפגש עם יו"ר לשכת עורכי הדין ונציגים מטעמו וכן עם נבחרי ציבור. הטעם להחלטתה היה שמירה על עצמאותה של הרשות השופטת והימנעות מתלות בגורם זה או אחר וכן לרבות גורמים פוליטיים.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה עתרו על כך לבג"ץ בטענה שמדובר בהחלטה שניתנה בחוסר סמכות ועל כן יש לבטלה. השופטת נאור ענתה בשבוע שעבר  בתשובתה לעתירה כי  "אין מדובר בהנחיה מנהלית המחויבת כתב ופרסום". וכי "אין בה משום פגיעה בלתי מידתית בגורם כלשהו. לפיכך ההנחיה היא סבירה, עניינית ואף מתבקשת, והיא אינה מגלה כל עילה להתערבות שיפוטית".

שופטי בג"ץ החליטו כאמור לדחות את העתירה אתמול ובתנועה למשילות ודמוקרטיה לא אהבו את הפסיקה ויותר מכך את הליך קבלתה. "בלי לקיים דיון או לקבל תגובה",הגיבו בתנועה, "ובניגוד לתקנות סדר הדין, בג"ץ הוציא פסק דין שמגבה את הנשיאה מרים נאור".

לדבריהם, "הקפדה על כללי הדיון והמשפט, בדיון רגיש בו עוסק בית המשפט בסמכות הנשיאה, נדרשת באופן מיוחד, ותמוה מדוע פעל בית המשפט באופן זה. מתן פסק הדין עומד בסתירה לסדרי הדין הקובעים כי יש לזמן את העותר לדיון, ורק עתירה שאינה מראה עילה על פניה, ניתנת לדחיה. במקרה זה השופטים העדיפו משום מה לדון בטענות התנועה למשילות ודמוקרטיה באריכות רבה, אך במעמד צד אחד, תוך פגיעה בזכות הגישה לערכאות וללא תקדים". 

בהמשך הם טענו כי בתשובתה השופטת נאור לא פירטה את מקור סמכותה לקבל את ההחלטה שקיבלה, "הנשיאה מרים נאור בתשובתה לא הצביעה על חוק, תקנה ואפילו פסיקה המסמיכים אותה להנחות הנחיות כפי שהורתה לשופטים. ותמוה שבית המשפט לא דרש ממנה לעשות כן".

לסיום רמזו בתנועה לאפליה לטובתה של נאור, "הציבור בישראל צריך לשאול את עצמו כיצד שבוע ימים בלבד חלף מאז הוגשה תגובת נאור לבג"ץ, ומיד יצא פסק דין המגבה אותה מבלי לתת לעותרים את יומם בבית המשפט. יש לתהות האם בג"ץ היה פועל כך לו היה מדובר בעתירה נגד כל גוף שלטוני אחר".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן