מתנגד לאירוויזיון בשבת? לרב פרץ אין באמת תכנית

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, יוצא נגד הודעת הרב פרץ שהתנגד לקיום האירוויזיון בשבת, ותוהה באיזה קו ינקוט הפוליטיקאי הטרי- בגישה החרדית או שיפעל למציאת פתרונות הלכתיים לניהול המורכב של המדינה בשבת

חדשות כיפה תני פרנק 19/05/19 15:49 יד באייר התשעט

מתנגד לאירוויזיון בשבת? לרב פרץ אין באמת תכנית
קובי מרימי, צילום: הדס פרוש\פלאש 90

שעתיים לפני כניסת השבת, עדכן הרב רפי פרץ את עוקביו ברשתות החברתיות שחילול השבת במסגרת האירוויזיון הוא "מעשה שלא יעשה" ושהם יעשו "מאמצים גדולים למנוע חילולי שבת ציבוריים בעתיד". 

השאלה למה הרב פרץ מתכוון. מה הוא מציע? היה ברור מהשנייה שנטע ברזילי זכתה בתחרות בשנה שעברה שאירוח התחרות משמעו קיום אירועים והכנות לאירוע המרכזי בשבת. הרב פרץ הולך להיות שר בכיר ושותף קואליציוני משמעותי ממש עוד רגע. מה הוא היה עושה? מוותר על האירוח לחלוטין? הולך ראש-בראש עם ארגון השידור האירופי כדי להזיז את התחרות ליום אחר?

יש תחושה שהטיימינג של פרסום ההודעה שלו, שעתיים לפני כניסת שבת, מעיד יותר מכל על כך שאין באמת תכנית. הנה, הפוליטיקאים של יהדות התורה והשבת (זה השם הרשמי של המפלגה), דאגו להוציא הודעות לתקשורת ולבטל פגישת מו"מ קואליציוני במחאה על כך. זאת לאחר שהם היו חלק מהממשלה שאפשרה את אירוח התחרות והיו מודעים לכך שוועדת השרים שמאשרת היתרי תעסוקה בשבת כבר אישרה היתר כללי להעסקת עובדים (יהודים, כן?) במהלך האירוויזיון. השיטה שלהם ברורה - הדחק וזעום. כלפי חוץ - יוצאים ידי חובה במחאות סמליות (עצרת זעזוע ודחייה של עשרים דקות בהוצאת שבת), כלפי פנים - מאפשרים לאירוע להתחולל ללא שום הפרעה.

תני פרנק

תני פרנקצילום: נעם פיינר

מה שעוד יודעים הפוליטיקאים החרדים היטב שהאירוויזיון זה אירוע חד-פעמי וקל לצאת נגדו בפעולות מחאה לא אפקטיביות. מה שיותר קשה מבחינתם זה לאפשר חילולי שבת קבועים בחסות המדינה, כמו למשל המשברים סביב עבודות התשתית של רכבת ישראל בשבת או עבודות התשתית להקמת גשר יהודית באיילון. וגם במקרים אלו הם מצאו פתרון. במו"מ הקואליציוני מסתמנת פשרה בנושא במסגרתה לאותה ועדת היתרים יצורף נציג מהרבנות הראשית. כל פעם שהנציג הזה ייאלץ להיות שותף לאישור היתרים, והוא אכן ייאלץ להיות שותף גם אם יתנגד, הוא יהיה האשם ולא הפוליטיקאים שמינו אותו לתפקיד. ובא לציון גואל.

מה הבעיה עם הגישה החרדית? לכאורה כל הצדדים יוצאים מרוצים. הבעיה היא כמובן עם השחיקה בערך השבת כערך מאחד ומייצר סולידריות חברתית בין דתיים וחילונים. במקום זאת, משתמשים בשבת כזירת קרב וככלי לחזק את הבייס הפוליטי על חשבון שימוש ציני בו מול הציבור הרחב שאינו שומר שבת כהלכתה.

האם הרב פרץ הולך לנקוט בקו חרדי או שמא יש סיכוי שלראשונה נראה מנהיג עם ערכים של הציונות הדתית שפועל למציאת פתרונות הלכתיים לניהול המורכב של המדינה בשבת. האם הוא יכנס מומחים שיסייעו בקביעת מדיניות מסודרת בנושא מתן ההיתרים לעבודה בשבת תוך שמירה על האיזון בין הערך של שבת כיום מנוחה לאומי, לא רק בפן הדתי, לבין הצורך בפעילות של מדינה מודרנית גם בשבת? או שכמו במקרה של הדרישות החרדיות לגבי הפעילות של מפעל פניציה בירוחם בשבת, קולו לא יישמע ונסתפק במחאות שיוצאות ידי חובת מחאה ותו לא? 

עד עתה בחרו באיחוד מפלגות הימין ליישר קו עם החרדים בנושא השבת, אם לא לעקוף אותם בסיבוב ולהתנגד אפילו לפשרה המוצעת מטעם הליכוד. אם הם ימשיכו בקו הזה, אנו צפויים לראות בממשלה הקרובה משברים נוספים סביב השבת, שתמשיך להיות אבן המחלוקת בין דתיים, מסורתיים וחילונים בישראל, במקום להיות ערך משותף.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן