איחוד רבני המגזר שחושבים כמוני

הרבנים השמרנים של המגזר החליטו לאמץ את המודל החרדי של מועצת חכמי התורה של ש"ס. לשם כך התאחדו "כלל רבני תתי המגזר" לכדי ארגון אחד. תנאי קבלה: אתה צריך להיות מתת המגזר שלנו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 16/12/20 22:22 א בטבת התשפא

איחוד רבני המגזר שחושבים כמוני
צילום: דברי שיר

בתקופה בה העם מפולג וזקוק לאחדות, והפוליטיקאים רק מלבים את האש, אפשר לסמוך על הרבנים שיעשו אותו דבר. רבני הצד השמרני של המגזר החליטו שגם הם רוצים כמו החרדים מועצת חכמי התורה. כעת קם לו ארגון "רבני תורת הארץ הטובה - איחוד הרבנים אוהבי התורה העם והארץ", שם קצר וקולע.

רשימת הרבנים המכובדת כוללת 18 רבנים: הרב חיים דרוקמן, הרב דב ליאור, הרב אריה שטרן, הרב זלמן מלמד, הרב צפניה דרורי, הרב שמואל אליהו, הרב יעקב אריאל, הרב יעקב שפירא, הרב מרדכי שטרנברג, הרב מיכה הלוי, הרב אליקים לבנון ועוד. הקבוצה אמורה לכאורה להכיל מגוון של רבנים על הספקטרום, או כמו שתיארו את עצמם "רבנים מתתי-מגזר שונים בציונות הדתית, חלקם נחשבים לרחוקים זה מזה", וואו, נשמע מרגש.

מה צריך לעשות כדי להצטרף למועדון המכובד? אולי הגיל? הכי צעיר בחבורה הוא הרב מיכה הלוי בן ה-56. מצטערים הרב חיים נבון והרב עילאי עופרן אתם צעירים מידי. אבל אין בחבורה את הרב שרלו או הרב סתיו או אפילו הרב יעקב מדן כולם מבוגרים מהרב הראשי של פתח תקווה. כנראה שלא הגיל הוא פרמטר. המשותף לכולם הוא שהם למדו במרכז הרב תחת הרצי"ה זצ"ל, אז אם אתה לא מהמועדון האליטיסטי הזה מקומך בחוץ. צר לנו תלמידי הרב עמיטל, אתם לא ראויים מספיק, למדתם תורה מאדם קיצוני מידי. ממקורבי הרב סתיו נמסר שאפילו לא פנו אליו, אבל היי אנחנו מייצגים את כלל תתי המגזר.

נניח שרק מי שלמד אצל הרב קוק יכול להיות קונצנזוס, מה לגבי הרב יואל בן נון או הרב אורי שרקי אפילו הרב אליעזר מלמד, כנראה ישנו עוד סנן. את הסנן הבא אסור להגיד בקול והוא הסנן של העמדות שלך. בעוד שראש ישיבת מרכז הרב וראש ישיבת הר המור יכולים לשבת יחד למרות הפירוד, להביא מישהו מהר עציון זה כבר מוגזם מדי. אבל היי אנחנו אנחנו מייצגים את כלל תתי המגזר.

הקמת הארגון החדש הוא עוד טריז שתוקעים רבני המגזר בין תתי המגזר. מרבית הרבנים שמופיעים ברשימה גם חתומים על המכתב שקרא לרב מלמד מחלל שם שמים על שהעז, רחמנא לצלן, לדבר עם רבה רפורמית. לפי התיאור בערוץ 20 של החבורה נכתב: "מבחינה פוליטית, חלק מהרבנים מתנגדים חריפים לימינה ובפרט לעומד בראשה נפתלי בנט. זאת בעקבות מפגשים שלו עם רפורמים וקונסרבטיבים, יוזמת 'עזרת ישראל' שקידם בכותל במטרה לאפשר תפילות רפורמיות במקום הקדוש, חיזוק ארגוני להט"ב במשרד החינוך", אבל היי אנחנו מייצגים את כלל תתי המגזר.

הארגון טוען כי אין לו עניין לעסוק בסוגיות פוליטיות, אבל יש לי תחושה שהם היו רוצים מאוד. הבעיה שמי שעומד בראש המפלגה הציונית דתית הוא נפתלי בנט שכשהקים את הימין החדש לפני שלוש שנים, הוא למעשה נתן גט לרבנים שרצו להכתיב לו את הקצב. התוצאה היא שהרבנים נותרו עם מפלגה שעומד בראשה רב, אבל אעפס הוא כנראה קבר אותה. המעניין הוא שדווקא אותו בנט בוחר ללכת יד ביד עם סמוטריץ' השונה ממנו לאין ערוך ויחד להביא מספר דו ספרתי למפלגה. אולי בנט מבין קצת יותר איך מייצגים את כלל תתי המגזר, תלמדו ממנו.