בכפוף לשימוע: הסברים משפטיים על החלטת היועמ"ש

מהי בדיוק אותה החלטה שקיבל מנדלבליט, איך זה ישפיע על נתניהו ומה הזכויות שלו? עו"ד אברהם סופר עושה סדר במושגים המשפטיים

חדשות כיפה עו"ד אברהם סופר 01/03/19 08:54 כד באדר א'

בכפוף לשימוע: הסברים משפטיים על החלטת היועמ"ש
הכרעת חייו. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

אחרי שנים של חקירות, הסכמים עם עדי מדינה שונים ועתירות שונות לבג"צ, פרסם אתמול (ה') היועמ"ש את החלטתו לפיה בכוונתו להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים ובעבירה אחת של שוחד וזאת בכפוף לשימוע. 

הליך שימוע

סעיף 60א בחוק סדר הדין הפלילי קובע כי חשודים בעבירות פשע (עבירות שהעונש עליהן הוא שלוש שנים ומעלה), זכאים לביצוע הליך שימוע, טרם ההחלטה אם להגיש נגדם כתב אישום. כך שלחשוד נמסרת הודעה בכתב כי רשות התביעה שוקלת להגיש נגדו כתב אישום ובאפשרותו לפנות אליה בעל-פה או בכתב בנימוקים מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדו. במסגרת הליך השימוע נמסרים לחשוד, במידה ויבקש, עיקרי חומר החקירה נגדו, וזאת בניגוד להגשת כתב אישום שאז מחויבת התביעה להעמיד לרשות הנאשם את כלל חומר החקירה הרלוונטי נגדו.   

ראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: אלכס קולומויסקי POOL

בעבר הועלו טענות נגד הליך השימוע והיכולת לשכנע את גורמי התביעה להימנע מהגשת כתב אישום במהלכו. ואכן בתיקים שעסקו בעניינם של אנשי ציבור, לרוב נדחו טענות סנגורם והוגש נגדם לבסוף כתב אישום, אבל זכורים שני מקרים מפורסמים בהם החליט היועמ"ש להימנע מהגשת כתב אישום בעקבות הליך שימוע. הראשון בשנת 2001 בעניינו של צחי הנגבי שם, הצליחו סנגוריו לשכנע את היועמ"ש דאז, אליקים רובינשטיין, לא להגיש נגדו כ"א בפרשת "דרך צלחה". השני בשנת 2012, שם הצליח אביגור ליברמן, לשכנע את היועמ"ש וינשטיין, לא להגיש נגדו כ"א בגין פרשת "חברות הקש".
בנוסף, בהליך השימוע, ניתן גם לשנות את סעיפי האישום המיוחסים מלכתחילה כלפי החשוד ולהוביל להגשת כתב אישום בגין עבירות קלות יותר. ולחילופין להגיע להסדר טיעון עם התביעה, כמו שהיה בעניינו של משה קצב שתחילה הכחיש את המיוחס לו ובעקבות הליך שימוע, חתם על הסדר טיעון, בו סוכם עם היועמ"ש דאז מזוז, כי יודה בעבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית במקום אונס, אלא שלבסוף חזר בו והסוף ידוע.


האפשרויות שעומדות בפני סנגוריו של נתניהו

לכאורה בפני פרקליטיו של נתניהו עומדים בשלב זה שתי אפשרויות:
(א)  לפנות ליועמ"ש ולבקש לבצע הליך שימוע בעל-פה (בדרך כלל, הליך שימוע מתקיים בכתב, אלא אם ניתן היתר לשימוע בעל"פ). במקרה של נתניהו, מדובר בחומר חקירה בהיקף רב: "מגה-תיק" הכולל שלוש פרשיות שונות, ברור כי לימודו והכנתו לצורך שימוע, יהיה כרוך בפרק זמן ממושך של לכל הפחות מספר חודשים, טרם הצגת הטיעונים שיש בהם להוביל להימנעות מהגשת כתב אישום. במהלך השימוע יתאפשר לסנגוריו לבאר ולהציג במישור משפטי שונה את העובדות הנטענות ע"י הפרקליטות באופן שלא מעלה חשד לפלילים. ככלל, הליך השימוע אינו מהווה הזדמנות להעלאת טענות עובדתיות חדשות שלא נטענו על ידי החשוד במסגרת החקירה, אולם במקרים חריגים, ניתן להציג גם טענות מסוג זה. 
בתום השימוע, יזדקק היועמ"ש וצוותו לפרק זמן משמעותי נוסף לצורך בחינה עניינית, של טענות הסנגורים, לפני שיחליט סופית אם להגיש כתב אישום. בנוסף - לשם סביר להניח מכוונים סנגוריו של ראש הממשלה – ייתכן שיהיה צורך בביצוע סבב נוסף של פעולות חקירה נוספות ולכן היועמ"ש יצטרך לפנות למשטרה ולבקש את ביצוען, דבר שעלול להוביל לעיכוב נוסף ומשמעותי בהחלטה להגיש כתב אישום. ברור כי באופן ההתנהלות הזו יש באפשרותו של נתניהו להרוויח זמן יקר לצורך ביצוע מהלכים פוליטיים ומדיינים שיטיבו את מעמדו ומצבו המשפטי.

(ב)  אפשרות נוספת, לפנות ליועמ"ש ולדרוש ממנו להימנע מהעברת כול סוג של חומר חקירה לרשותם ולידם של הסנגורים של הנאשמים הנוספים בתיק, עד לאחר מערכת הבחירות (לדעתי יש לבקשה כזו, עיגון בהנחיית היועמ"ש עצמו, מספר: 4.3001, סעיף 7) בטענה כי יש בכך למנוע את הדלפת חומרי החקירה לידי גורמים אינטרסנטים שמטרתם להשפיע על מערכת הבחירות. בכך למעשה יעלה בידם להקפיא את הליך השימוע עד לאחר מערכת הבחירות שהרי במידה ועיקרי חומר החקירה לא יועבר לידם, הרי שלא תיהיה להם אפשרות להיערך בהתאם לשימוע ובכך להרוויח פרק זמן נוסף. מנגד נראה כי היועמ"ש התנגד לבקשה זו שכן היא תעמיד בסימן שאלה גדול את החלטתו לפרסם את כוונתו להעמיד את נתניהו לדין, טרם סיום מערכת הבחירות.   

ברור כי לא ניתן להקל ראש בהחלטתו של היועמ"ש להעמיד לדין את ראש הממשלה בכפוף לשימוע, אבל מוקדם להכריז על תום עידן נתניהו. 
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן