ברוב דחוק: חוק ההמלצות אושר בכנסת

לאחר דיונים ארוכים וניסיונות של האופוזיציה לעכב את ההצבעה כמה שיותר, החוק שימנע מהמשטרה להגיש את חוות דעתה על חקירת נבחרי ציבור עבר בקריאה שניה ושלישית. ביש עתיד מאיימים כי יעתרו לבג"ץ

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/12/17 07:21 י בטבת התשעח

ברוב דחוק: חוק ההמלצות אושר בכנסת
חרף הביקורת, חוק ההמלצות עבר. ההצבעה בכנסת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

גם הפיליבסטר לא עזר: לאחר דיון ארוך שנמתח על פני 3 יממות ועשרות שעות, חוק ההמלצות אושר הלילה (ה') בכנסת בקריאה שניה ושלישית.

החוק, שאותו יזם יו"ר הקואליציה החדש ח"כ דוד אמסלם מהליכוד, עבר ברוב של 59 ח"כים שהצביעו בעדו לעומת 54 שהתנגדו לו

לפי החוק,המשטרה לא תוכל להעביר את המלצתה בנושא כתבי אישום נגד נבחרי ציבור שתחקור. יש לציין כי החוק לא יוחל על חקירות ראש הממשלה או כל חקירת נבחר ציבור שכבר מתנהלת, אלא רק על מקרים עתידיים.

בדברי ההסבר להצעת החוק שעברה נכת בי ן היתר כי "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות סובייקטיבית המשיגה את גבולה של הפרקליטות שהיא המוסמכת להחליט בעניין העמדה לדין ולא המשטרה".

יכול להיות מרוצה. יוזם החוק ח"כ אמסלם

יכול להיות מרוצה. יוזם החוק ח"כ אמסלםצילום: פלאש 90. הדס פרוש

המהלך הדיונים הגישו חברי האופוזיצה שורה ארוכה של הסתייגויות שלבסוף נדחו כולן עד לאישור החוק. אמש הזהיר יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד כי במידה והחוק יעבור מפלגתו תעתור נגדו לבג"ץ. שרת המשפטים איילת שקד תקפה אותו על כך וטענה שהוא רומס את הכנסת ושהיא מתביישת בדברים.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שיגר איום משלו ואמר כי במידה ואכן תיעשה פניה לבג"ץ הוא יאפשר לקואליציה לעשות שימוש בסעיף 98 בחוק עבודת הכנסת, סעיף המבטל את הדיונים הארוכים ומריץ את החקיקה, "אני עברתי ויכוחים לא קלים על למה לא אפשרתי להפעיל את סעיף 98, ולמה אפשרתי לנהל דיון של 45 שעות. אני מודיע כאן ועכשיו, אם אחרי ההצבעה תהיה פנייה של מי מחברי הכנסת לבג"צ אני מודיע כאן שאני לא מתערב יותר בעניין סעיף 98".

עם זאת, במפלגתו של לפיד עמדו על איומם ואמרו כי הם מתכוונים להגיש עתירה לבית המשפט נגד החוק.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן