בעקבות הערעור: מעצר מנהלי של צעיר מיצהר לא יוארך

הצעיר שנחשד בשורת עבירות תג מחיר, שהה בשבועות האחרונים בכלא איילון בטענה שמעשיו בוצעו בסמיכות לשגרירויות, מה שעלול היה לפגוע ביחסיה הבינלאומיים של ישראל. עוד בן גביר: "לא מובן איך מצפים מנערי גבעות לקיים את הוראות בית המשפט כאשר בכירים בשב"כ מצפצפים על הוראות אלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/08/17 09:42 כא באב התשעז

בעקבות הערעור: מעצר מנהלי של צעיר מיצהר לא יוארך
מעצר, צילום: shutterstock

מעצרו המנהלי של צעיר מיצהר שנמשך כבר קרוב לחודשיים לא יוארך, כך נודע היום (ראשון) בהצהרה משותפת של הפרקליטות ועורך שינו של הבחור, איתמר בן גביר לבית המשפט העליון.

הצעיר נעצר לפני מספר שבועות בחדש לעבירות תג מחיר ושוחרר למעצר בית על ידי בית משפט השלום בראשון לציון ובית המשפט המחוזי במרכז.

עם זאת, בלשים ואנשי שב"כ הגיעו לביתו והציגו בפניו צו מעצר מנהלי למשך חודשיים. טענת השב"כ למעצר התבססה על כך שהצעיר נחשד בעבירות תג מחיר בקרבה לקונסוליות ושגרירויות, מה שלטענתם עלול היה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים עם חלק ממדינות העולם.

פרקליטיו של הבחור, עורכי הדין איתמר בן גביר וסימה כוכב מ'חוננו', טענו כי במהלך החודשיים האחרונים הוא שהה בכלא איילון ונאלץ לשהות בתנאי בידוד והפרדה ותנאים קשים.

בעתירה שהגישו לבית המשפט העליון נטען בין היתר כי "שירות הביטחון הכללי הציג לבית המשפט חומר חסוי, אך משאלות שאפשרו לי לשאול את אנשי השב"כ עולה כי הם לא בדקו את טיב המידע, וניזונו מסוכנים בסגנון אבישי רביב ודומיהם" עוד נטען  "כי הטענות נגד הצעיר מסתכמות בעבירות של נזק לרכוש, וגם אם הטענות הללו נכונות הרי שאין לעצור במעצר מינהלי אדם על רקע מעורבות בעבירות שכאלה".

על הטענות בדבר פגיעה אפשרית ביחסים הבילאומיים של ישראל, ציטט בן גביר את השופט לשעבר אהרון ברק שקבע בעבר כי יש להתעלם  מטענה זו, היות וישראל היא דמוקרטיה ומצופה משגרירות ארצות הברית יכבדו את חופש הביטוי בישראל.

עם זאת יש לציין כי החלטת השופט בקר התייחס בזמנו להפגנות בקרבת שגרירויות ולא התייחס למעשים החשודים בפלילים. 

כאמור לבית המשפט העליון הוגש ערעור כנגד מעצרו המינהלי של הצעיר ובעקבות הערעור הודיעו בשב"כ ובפרקליטות כי צו המעצר המינהלי לא יחודש ובמקומו יושתו על הצעיר הגבלות תנועה לרבות כניסה ליהודה ושומרון. 

עו"ד איתמר בן גביר מסר בתגובה כי "יש להצטער שגזלו מהצעיר חודשיים מחייו, והוא נכלא במעצר מינהלי בצעד שפוגע בבתי המשפט ששחררו אותו". לדבריו, "בשב"כ מטיפים פעם אחר פעם למען שלטון החוק, והדמוקרטיה, אך למעשה במקרה הזה - ולא בפעם הראשונה - התעלמו משלטון החוק, ופגעו במערכת המשפט, לא מובן איך הם מצפים מנערי גבעות לקיים את הוראות בית המשפט כאשר בכירים בשב"כ מצפצפים על הוראות אלה".

בן גביר גם קישר בין מעצר מרשו לבין מדיניותו הכללית של השב"כ, "לצערי מדובר באותו שירות ביטחון שהמליץ לראש הממשלה להתקפל בפרשת המגנומטרים, שהמליץ שלא לעצור את ראאד סלאח וכנופיתו, והם הם שעמדו על הרגליים האחוריות כדי לעצור את הצעיר מיצהר - שוב הוכח כי מי שמתקפל ומתרפס בפני האוייב הוא גיבור על אחיו היהודים".