תחת מג"ב ובכפוף למפכ"ל: אלו ההמלצות להקמת המשמר הלאומי

מסקנות הוועדה שהוקמה על מנת לדון בהקמת המשמר הלאומי קובעות כי הוא יוקם כאגף במשמר הגבול, תחת אחריות המפכ"ל. הליך גיוס הלוחמים יתפרש על פני 5 שנים ויכלול אלפי תקנים | הוועדה צופה: ב"שומר החומות 2" יהיו 100 מוקדי חיכוך

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/09/23 10:49 ג בתשרי התשפד

תחת מג"ב ובכפוף למפכ"ל: אלו ההמלצות להקמת המשמר הלאומי
שוטרי מג"ב. ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מסקנות הוועדה להקמת המשמר הלאומי נחשפות וקובעות כי המשמר יוקם כאגף בתוך משמר הגבול ותחת סמכות מפכ"ל המשטרה. במסקנות, שמפרסם העיתונאי איציק סבן ב"ישראל היום", נכתב כי המשמר הלאומי יפעל תחת מדיניות השר לביטחון לאומי.

אפשרות ממשית של עיכוב שיירות צה"ל

על פי ההמלצות הוועדה, המשמר הלאומי יוקם בהדרגה על פני תקופה של 5 שנים ויכלול בסופו של דבר אלפי תקנים כאשר בשנתיים הקרובות יגוייסו כ-1,300 לוחמים חדשים. הוועדה דנה בתרחישים האפשריים דוגמת אירועי "שומר החומות".

כוח מג"ב, המשמר הלאומי יוקם תחתיו

כוח מג"ב, המשמר הלאומי יוקם תחתיו צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בין היתר קובעת הוועדה כי במידה וייפרצו אירועי "שומר החומות 2" הם צפויים לכלול אירועים אלימים במעל 100 מוקדים, דבר שיהיה בין האתגרים העיקריים של המשמר הלאומי. בין היתר מונה הוועדה אפשרויות של חסימת צירים, עיכוב שיירות של צה"ל והאפשרות שמתפרעים יצורו על יישובים יהודיים מבודדים.

בן גביר, המשמר הלאומי יוקם על בסיס מג"ב?

בן גביר, המשמר הלאומי יוקם על בסיס מג"ב?, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

חברי הוועדה להקמת המשמר הלאומי

בין חברי הוועדה אותה מוביל מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי שלמה בן אליהו, נמצאים גם האלופ (במיל') יפתח רון טל, ניצב בדימוס שלמי קעטבי, נציג המל"ל איציק בר, בכיר השב"ס בעבר אילן מלכא ונציגים מהשב"כ, צה"ל ושאר הגופים הביטחוניים.