כלא 4 וכלא 6 נסגרים | בתי הכליאה החדשים של צה"ל יכללו מגרש ספורט וטלוויזיות

בעוד כשלושה שבועות ייפתח בית הכלא החדש של צה"ל, "נווה צדק", שיחליף את כלא 4 וכלא 6 הפועלים מאז תקופת המנדט הבריטי. "מטרת 'נווה צדק' היא להתאים חליפה שיקומית לכל חייל וחיילת שיגיעו לכאן"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/03/21 18:22 כד באדר התשפא

כלא 4 וכלא 6 נסגרים | בתי הכליאה החדשים של צה"ל יכללו מגרש ספורט וטלוויזיות
מתקן הכליאה החדש, "נווה צדק", צילום: דובר צה"ל

בעוד כשלושה שבועות ייפתח בית הכלא החדש של צה"ל - "נווה צדק", שיחליף את כלא 4 וכלא 6 הפועלים עוד מתקופת המנדט הבריטי, שייסגרו לצמיתות. שטחו של כלא 4 צפוי לשמש להפוך בעתיד לשכונת מגורים חדשה בראשון לציון, וכלא 6 ככל הנראה יועבר לשימוש של שירות בתי הסוהר.

ראש מחלקת השיטור, אל"ם מיטל שושן, אומרת כי "מטרת נווה צדק היא להתאים חליפה שיקומית לכל חייל וחיילת שיגיעו לכאן, בתחומי החינוך, השיקום והחזרה לשירות תקין או לאזרחות תקינה. נעסוק בבגרויות, במקצוע לחיים, בעבודה ובחינוך - המפקדים בכלא מוכוונים למשימה הזו והוכשרו לכך, והקמתו מהווה בשורה גדולה לצה"ל".

הכלא החדש במבט מן האוויר

הכלא החדש במבט מן האווירצילום: דו"צ

קצין משטרה צבאית ראשי (קמצ"ר), תא"ל יאיר ברקת, אומר כי כאשר אדם נכנס לכלא נלקחת ממנו אחת מזכויות היסוד החשובות - החירות. "בצה"ל מבינים שעונש זה הוא קשה, ויש לנצל את זמן השהות של כל כלוא כדי לסייע לו להשתקם - או כדי שיחזור לצבא כחייל טוב יותר, או כדי שישתחרר כאזרח שיודע להסתדר במדינה, עם כלים וכוחות לשנות את הדרך ולהבטיח שלא יחזור לראות את כותלי הכלא מבפנים שוב".

במתקן החדש נבנו 22 מבנים המחולקים לשש פלוגות, חמש לגברים ואחת לנשים, כשכל מתחם מיועד לסוג שונה של עבירות, לפי מדרג שנקבע מראש. זאת אומרת, מי שנכנס לכלא בעוון עבירת משמעת קלה, לא יישב לצד מי שנשלח לשם בגין עבירות פליליות.

מגרש הספורט במתקן הכליאה החדש

מגרש הספורט במתקן הכליאה החדשצילום: דו"צ

כל מבנה חדש יכול לאכלס הרבה יותר אנשים. כלא 4 וכלא 6 יכלו לאכלס יחד עד 770 כלואים, מנגד, ב"נווה צדק" ניתן להכיל עד 940  כלואים בו זמנית. כל חלל עומד בתקן הנדרש בחוק - מרחב כליאה של 4.5 מטר לכלוא, כולל מקלחת ושירותים. בנוסף, התאים הפכו לנוחים יותר והם בלתי ניתנים להשחתה, ויעילים כמתקני כליאה.

במתקן פועלים גם מרפאה דו-קומתית, מטבח מרכזי שמספק אוכל לכלל הפלוגות, מגורי סגל, מפקדה, בית כנסת, מבנה לביקור משפחות, מספרה ומבנה תעסוקה. בצה"ל חשבו גם על העיסוק לכלואים מחוץ לתאים, ובמקום יפעלו שיעורי שיקום, מגרש הספורט וקנטינה.