באיחוד הלאומי תקפו: קיום הג'ירו בשבת - פגיעה בסטטוס קוו

מזכ"ל המפלגה תקף את ההחלטה לאשר את קיום הקטע השני של המרוץ במהלך יום המנוחה, מה שגרר העסקה של אלפי עובדים: "ההתנהלות השקטה תוביל את המדינה לאבדון". השרה שקד: "אירוע חד פעמי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/18 09:35 כא באייר התשעח

באיחוד הלאומי תקפו: קיום הג'ירו בשבת - פגיעה בסטטוס קוו
הג'ירו ד'איטליה בישראל, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הקטע השני של מרוץ האופניים ג׳ירו ד'איטליה הוזנק אתמול בחיפה והסתיים בתל אביב. קיום האירוע במהלך השבת גרר העסקה של אלפי אנשים במהלך יום המנוחה. בעקבות כך, מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר, הזהיר הבוקר (א') מפני "אג׳נדה חדשה" ופגיעה ישירה בסטטוס קוו, ותקף את ההחלטה לאשר את קיום האירוע בשבת.

"אם מרוץ הג'ירו אכן חשוב כמו ביקור נשיא ארה"ב בישראל, היה ניתן לחסום כבישים באמצע השבוע על מנת לקיימו. ההתנהלות השקטה הינה פריצה בגדר שתוביל את מדינת ישראל לאבדון, תטשטש את הגבולות ולמעשה תכחיד את "הסטטוס קוו".

לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים היום דורש סופר להעלות את העניין לדיון, ולתת פתרונות על מנת למנוע הישנות מקרים אלו. "אני קורא לרה"מ ישראל להסביר היום בישיבת הממשלה איך ובסמכות מי מאושר חילול שבת כזה המוני במדינת ישראל, ומדוע כשני מיליון יהודים שומרי המסורת היהודית מודרים מאירוע זה".

בריאיון לגל"צ אמר שר החקלאות, אורי אריאל, כי לא היה ער לקיום המרוץ  ורק בשבת גילה על כך. לדבריו, "אנחנו רוצים ששבת תהיה שבת. אפשר לרכוב על אופניים גם ביום ראשון וזה אותו הדבר לדעתי"

המשנה לראש עיריית ירושלים ונציג האיחוד הלאומי בעיר, דב קלמנוביץ', אמר: "כפי שהקפדנו בירושלים שהמירוץ לא יתקיים בשבת ויסתיים ביום שישי לפני כניסת השבת, כך היה צריך לנהוג בכל הארץ. מדינת ישראל היא מדינה יהודית וככזאת יש לשמור על אופייה כיוון שיחודה של המדינה בהיותה יהודית, ולא לערער את הסטטוס קוו העדין. כולנו בעד אירועי ספורט ותיירות שמציבים את מדינת ישראל כחלק מהזירה הבינ"ל, עם זאת, אף ערך אינו עולה על ערך השבת במדינת ישראל שהיא מדינה יהודית.

"הסכנה האמיתית היא שאנו נמצא את עצמנו במדרון חלקלק בו חילול השבת הופך לדבר שבשגרה ואלפי יהודים עבדו השבת. יבואו אנשים ויאמרו שמירוץ הג'ירו מהווה תקדים לפיו חילול השבת באופן כה נרחב וגדול הוא דבר שניתן 'לחיות איתו'. על כן, אנו משמיעים צעקה ומוחים בקול על חילול השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל. השבת לא שייכת רק לחרדים. זו שעת האמת של הציבור הדתי לאומי בישראל להעלות על נס את השבת ולומר בקול רם שחילול שבת המוני כמו זה שנעשה בשבת האחרונה, לא יעבור בשתיקה", הוסיף.

שרת המשפטים איילת שקד, התייחסה גם היא לנושא, ואמרה בריאיון לכאן רשת ב' כי "זה אירוע ספורט בקנה מידה עולמי. זה תרם למדינת ישראל מבחינה הסברתית וזה אירוע חד פעמי. אני מניחה שמארגני האירוע לקחו את זה בחשבון".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי "הדיונים סביב קיום מירוץ הג'ירו בשבת תוך העסקת עובדים רבים ביום המנוחה, וכן הקריאות הבוקר לסגור את מתחם התחנה בירושלים, מזכיר לכולנו את הצורך הדחוף בקיום שיח חוצה מגזרים לעיצוב אופיה הציבורי של השבת בישראל".

לדבריהם, "הסטטוס קוו שהתגבש לפני 70 כבר לא יכול לשרת את החברה הישראלית היום, ועלינו לבחון דרכים חדשות. אנו מציעים לקדם הסכמה ברוח אמנת גביזון מדן, לפיה תיאסר פעילות מסחר בשבת ואילו פעילות תרבות ופנאי תתאפשר, לצד קיום תחבורה ציבורית מינימלית. הסדר כזה יחזק את מעמדה של השבת כיום מנוחה עבור כלל החברה הישראלית, ויאפשר לנו לשוב ולהתאחד כעם סביב יום השבת".