באום אל פאחם מבקשים: לקרוא רחוב על שמו של ערפאת

למשרד הפנים הוגשה על ידי מרכז עדאלה בקשה לפעול לאישורה של רשימת שמות הרחובות בעיר. בין היתר מבקשת העירייה להנציח את זכרם של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר ואת שמו של המשורר מחמוד דרוויש

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/02/18 11:30 יב באדר התשעח

באום אל פאחם מבקשים: לקרוא רחוב על שמו של ערפאת
מצעד לזכרו של יאסר ערפאת, צילום: Wissam Nassar/Flash90

מרכז עדאלה פנה בשבוע שעבר לשר הפנים, אריה דרעי, וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בשם ח"כ יוסף ג'בארין, בדרישה כי יפעלו לאישורה של רשימת שמות הרחובות בעיר אום אל-פחם. בין היתר, ביקשה העירייה כי אחד הרחובות ייקרא על שמו של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת.

לפני כמה שנים נבחרו 301 שמות לרחובות, אותם העבירה עיריית אום אל פאחם למשרד הפנים לצורך יידועו, אולם המשרד אישר 241 מ-301 השמות שהוגשו, ושאר השמות עדיין נבדקים על ידו.

השמות שטרם אושרו כוללים אישי תרבות ומנהיגים פלסטינים בולטים כמו המשורר השנוי במחלוקת מחמוד דרוויש , יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת שאחראי על פיגועים רבים בהם נרצחו ישראלים, וראשי עיריית אום אל פחם לשעבר.

לדברי ח"כ ג'בארין, תושב העיר, "הזכות לכתובת מגורים היא זכות בסיסית לאזרח, ולא יעלה על הדעת שבתחילת המאה ה-21 ביישוב כגון אום אל-פחם, המונה כ-60 אלף תושבים, אין שמות לרחובות ואין מספור לבתים. הענקת שמות לרחובות אינה עניין טכני, אלא מכשיר הנצחה של זהות תרבותית ושל נרטיב לאומי. הסחבת של משרד הפנים היא חלק מההתכחשות הנמשכת לזהותנו הייחודית כמיעוט לאומי ילידי". 

עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה טענה בפנייתה כי הסמכות לבחור שמות לרחובות העיר נתונה בידי העירייה בלבד, ומשרד הפנים אינו רשאי להתערב בהליך זה: "הוראות החוק הרלוונטיות מחייבות את העירייה לתת שמות לרחובות, דרכים וסמטאות וכי עליה להודיע למשרד הפנים אודות השמות שנבחרו.

"מעבר לחובת היידוע למשרד הפנים, הוראות הדין אינן מסמיכות את שר הפנים לאשר או לדחות החלטת עירייה להעניק שמות לרחובות." בנוסף, עו"ד זהר הדגישה במכתב כי אין כל מניעה חוקית להנצחת המנהיגים והאישים שעיריית אום אל פחם בחרה להעניק שמות רחובות על שמם.