שבוע החמ"ד: "נקודת שיא של גאוות יחידה"

הסמארטפונים, לוח החופשות, תשלומי ההורים והכוונות של נאמני תורה ועבודה. ראש החמ"ד, ד"ר אברהם ליפשיץ, בראיון מיוחד ל'כיפה' לקראת שבוע החמ"ד

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/03/16 17:16 יז באדר ב'

שבוע החמ"ד: "נקודת שיא של גאוות יחידה"
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

לקראת שבוע החמ"ד החמישי שיתחיל השבוע ביום שלישי הגענו לראיון חגיגי בלשכתו של ראש מנהל החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ שסיפר על ההתרגשות לקראת האירועים אליהם נערך החמ"ד כבר זמן רב, "קבענו את שבוע החמ"ד לזמן שבין פורים לפסח כי זה זמן של סוף תהליך, אמנם לא סוף שנה אך בהחלט עבר כבר זמן שניתן "לקצור את הפירות" של השנה", הוא מסביר את בחירת התאריך.

ליפשיץ מספר בהתלהבות כי שבוע החמ"ד שהתחיל בתקופתו כמנהל החמ"ד לפני חמש שנים הפך למושג שנקלט מאד והוא כבר חלק אורגני ממערכת החינוך. "שבוע החמ"ד הפך לשמחתנו לאירוע שלומדים ומשיקים ממנו רעיונות ותובנות גם אל מערכת החינוך הכללית. בחלק גדול מצוותי הפיתוח אנחנו עושים פעילות של החמ"ד ובענווה גדולה אנו רואים בשבוע החמ"ד הזדמנות נהדרת להעלאת גאות היחידה", אומר ליפשיץ.

"שאלו אותי פעם מדוע צריך לעשות שבוע החמ"ד הרי כל השנה אנחנו החמ"ד? והתשובה לכך פשוטה בדומה לכך שיש עשרת ימי תשובה הרי כל השנה צריך לעשות תשובה אך יש ימים שהם מיוחדים יותר לציון ולעשייה", מספר ליפשיץ ומוסיף כי בחמ"ד יצרו בשנים האחרונות מושג חדש נוסף - 'עשרת ימי התשועה' מיום השואה עד יום העצמאות, "גם כאן ניתן היה לשאול הרי שואה הייתה כל השנה, אך יש ימים שמציינים אותם וזה מעלה את הנושא על סדר היום בצורה מסודרת וטובה יותר", מסביר ליפשיץ.

שבוע החמ"ד יוקדש השנה לנושא 'לכל אחד ניגון ציוני דתי משלו' והוא יועבר בשלל אירועים שונים ברחבי הארץ בבתי הספר והקהילות השונות. בתי ספר רבים נערכים כבר תקופה ארוכה לשבוע החמ"ד באמצעות תערוכות, עבודות אישיות וראיונות אישים, "זהו לא שבוע שמנותק מכל השנה אלא נקודת שיא שנערכים אליה תקופה ארוכה וכל בית ספר לוקח את זה למקום אחר", אומר ליפשיץ.

דמויות המופת

מידי שנה נבחרת דמות מופת שנמצאת בסדרת אירועים במשך כל השנה ועומדת במרכזו של שבוע החמ"ד. השנה נבחרו הרב והרבנית קאפח כשלראשונה אישה היא נבחרה כדמות מופת. "כל שנה יש דמות מופת שהיא מובילה אותנו ועובדים איתה כל השנה. השנה אגודת ידידי החמ"ד שלחה תמונות מהודרות של כל הדמויות של השנים הקודמות לבתי הספר כדי שיוכלו לתלות אותן. נושא הדמויות חשוב ומאד מצליח. גם ילדי הגן והוריהם מקבלים ספרונים על הדמויות. הילדים והנערים למדו שאלות בהלכה ונושאים בבגרות סביב דמויות המופת כך שמדובר במשהו מעשי וחשוב שמשפיע רבות על הילדים. סיפרו לי אפילו ילדים שהתחפשו השנה לרב ולרבנית קאפח", מספר ליפשיץ בהתלהבות. לדבריו המטרה הסופית היא שילד יכיר החל מכניסתו למערכת הלימודים ועד לסיומה 13-14 דמויות מופת של אנשים ורבנים מתוך הציונות הדתית שישמשו עבורו כדמויות מופת ולמידה.

ליפשיץ מספר כי במהלך שבוע החמ"ד יערכו מאות אירועי הצדעה לחמ"ד בעשרות ערים בשיתוף עם האגף לתרבות תורנית ואירועים ארציים דוגמת 'מורה המאה'. "זה דבר גדול, אנחנו רוצים להעביר את המסר שלא המנהלים למעלה הם הדבר החשוב ולעודד את המורים ולהצמיח את השטח. יש לנו בנוסף גם קבוצת נוער - 'הקהל' שמקבלים החלטות ועושים פעולות נפלאות בחמ"ד.

הוא מספר גם על תפילת הרבים שתתקיים בתל אביב ותשודר בשידור חי לבתי הספר לכל רחבי הארץ ובקהילות רבות בחו"ל. "מאות אלפים יצפו וישתתפו בתפילה בבתי הספר השונים וזה מרגיש כמו חמ"ד אחד גדול. משפחה אחת גדולה. בעולם הפסיכולוגיה אומרים שזהותו של אדם נבנית על פי תחושת השתייכותו והשתייכות לחמד זה דבר שמחנך לזהות וזה לא סתם גאווה יחידה ריקה", אומר ליפשיץ.

מקווה שהכוונות שלהם טובות

אני מבקש ממנו להתייחס לנושא המאבק של גורמים שונים דוגמת 'נאמני תורה ועבודה' בחמ"ד. "אני רוצה לקוות ולהתפלל שהכוונות שלהם, כוונות טובות. אבל אני לא בטוח שהצורה והדרך שלהם מקדמת את הכוונות הטובות אליהם הם מתכוונים. למרות שלא פעם הם נוגעים בנקודות שוליות, כשהמכלול הוא חיובי ומצוין. יחד עם זאת, הם חלק אינטגראלי ממשפחת החמ"ד".

ליפשיץ לא מתעלם מנושאי ביקורת שעומדים על הפרק דוגמת נושא תשלומי ההורים הגבוהים בעל התיכוני. "אני חושה שתשלומי ההורים זה דבר שצריך להמשיך לתקן אותו ולפעול לשינוי בו. היה תיקון לפני שנה או שנתיים בהרבה מוסדות חינוך, בעבודה משותפת עם בתי הספר והמשרד וזה היה חד משמעי הוזלה משמעותית עבור ההורים. עיקר הבעיה שלנו היא בחינוך הפנימייתי שם יש לנו בעיה גדולה יותר להוריד את שכר הלימוד. צריך לזכור, שבתי הספר בחמ"ד נותנים הרבה דברים שמעבר כמו שבתות סימנריונים יציאות ועוד", אומר ליפשיץ וחוזר ומדגיש כי הוא סבור כי עדיין יש צורך לפעול להוזלה נוספת במחיר, "אני מסכים שאנחנו עדיין בתחילת הדרך, צריך להמשיך לראות כיצד עקב בצד אגודל נגיע למצב שזה יהיה שווה לכל כיס. יש כאן אמירה ציבורית שאנחנו לא חינוך לעשירים בלבד".

נושא נוסף שמטריד את ההורים הוא נושא החופשות והתחושה שבמשרד החינוך לא מעיזים לגעת בחופשות המורים גם כשהן יוצאות בימים בהם ההורים עובדים כרגיל דוגמת תענית אסתר. "מורה עובד מספר ימים מסוים בשנה ואלו הסכמי המורים ואי אפשר לגעת בזה. אך החמ"ד עשה משהו אחר, דבר שאחרי זה כל משרד החינוך למד מאיתנו, 'חמ"ד של חופש' מוסדות החינוך בחמ"ד הציעו לתלמידים לקצר את החופש בפרק זמן שהמנהל הצליח לסגור. משרד החינוך נתן תכניות. ואנו מצדנו דאגנו לתוספת שעות ולקורסי קיץ. יש כאן אמירה שאנחנו לא זורקים את התלמידים והם מעניינים אותנו גם בחופש ואנו מקווים שהנושא יתפתח גם בשנים הקרובות".

מתמודדים עם הסמרטפון

ד"ר ליפשיץ מתייחס גם לנושא הטכנולוגיה וההתמודדות עימה במערכת החינוך של החמ"ד. "יש עכשיו סדרה של דיונים ספציפיים איך להתמודד עם נושא הסמרטפונים. מוסדות החינוך מתמודדים עם זה ולא כולם שווים בתחום הזה, יש מקומות שמאפשרים יותר וויש כאלו שפחות. בהכוונה כוללת שלנו אנחנו עובדים עם צוות מורים ועם הדרכות וחינוך לחיים במשפחה. עבדנו על הנחיות לגלישה בטוחה ועם קבוצת הנוער 'הקהל' כשהמטרה היא שזה יגיע גם מלמטה מכיוון הנוער".

"זאת שאלה חשובה עבור החמ"ד. אנו מנסים ליצור מצב שילד מתחנך מצד אחד לסמרטפון ששייך לאינטרנט מסונן, כי אנחנו לא במקום שלא להשתמש כלל זה לא ריאלי ולא נכון לדעתנו. אנחנו מנסים ליצור חשיבה כיצד נצליח להעביר את ההצלחה של חלק מבתי הספר ששלא נכנסים לשיעור או לבית מדרש בלי הסמרטפון ולהעלות את המודעות לנושא", מוסיף ליפשיץ ואומר "הנושא מורכב ואנחנו עובדים על זה. צריך לשים את זה על השולחן ולהמשיך לתת כוח למוסדות החינוך ובשילוב עם הנוער".

לסיום אנחנו מבקשים ממנו שיפרוש בפנינו את החזון שלו לשנים הבאות והוא משיב מיד בנחרצות ובחיוך רחב: "בית חינוך כמשפחה. שהמשפחה תתרחב ובלי עין הרע היא הולכת ומתרחבת. נכנס מחזור חדש של 18 אלף ילדי כיתה א' במקום 15 אלף שסיימו את שנות לימודיהם. החמ"ד גדל ברוך השם יותר מכל מגזר אחר. אני מקווה שיבואו עוד מסורתיים ועוד חרד"לים להצטרף לחמ"ד שהוא החינוך של מדינת ישראל שקשורה לתורה ולקודש".

"אני מאחל לעצמנו שנתאחד בתוכנו ושנפרגן אחד לשני גם אם אנחנו לא בדיוק אותו הדבר. בנוסף, מקווה שהחמ"ד יעמיק בעצמו בתוך תפיסת העולם שלנו ובחזון שלנו ונהיה בענווה גדולה חלק משמעותי במערכת החינוך של מדינת ישראל", מסיים ליפשיץ.


לעוד כתבות אודות פעילות החמ"ד >>>