הפרס שהגיע אחרי הרצח

אלמנתו של הרב יעקב ליטמן הי"ד ומשפחתו יקבלו במסגרת שבוע החמ"ד את פרס 'מורה המאה' אליו נבחר עוד לפני הרצח. מנהל בית הספר הרב שלמה לוינגר בראיון מרגש במיוחד על הכיתה שמתקשה להשתקם לאחר מותו ועל המסירות הרבה שהייתה לרב ליטמן

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/03/16 13:49 יט באדר ב'

הפרס שהגיע אחרי הרצח
הרב יעקב ובנו נתנאל חי הי"ד (תמונה ישנה), צילום: הרב יעקב ובנו נתנאל חי הי"ד (תמונה ישנה)

שבוע החמ"ד ייפתח היום (ג') במרכז יד בנימין בטקס 'מורי המאה', טקס אשר יעלה על נס את פועלם של 100 מורים מצטיינים בחמ"ד. בהשתתפות המורים המצטיינים, מנהלים, מדריכים ומפקחים. האירוע בו החמ"ד מצדיע למורים המצטיינים מרגש ללא ספק, אך הסיפור המרגש ביותר הוא דווקא של אחד המורים שלא זכה להגיע כדי לקבל את הפרס - הרב יעקב ליטמן הי"ד, שנרצח לפני ארבעה וחצי חודשים יחד עם בנו נתנאל חי הי"ד, לימד את כיתות א' וב' בבית הספר של החמ"ד בקרית ארבע.

"אין כמו הסיפור הזה כדי להבין מהי דמותו של הרב יעקב בעיני תלמידיו, הרב שהחליף אותו לאחר האסון לימד את הילדים על נח שהיה 'איש צדיק ותמים' וביקש מהם לצייר או לרשום על דף משהו שהיה מאד צדיק, היו כאלה שכתבו משה רבנו, הרמב"ם, אך רוב הכיתה כתבו 'הרב יעקב' וילד אחד אף צייר אותו", מספר ל'כיפה' הרב שלמה לוינגר מנהל בית הספר.

הרב יעקב היה כאמור הרב של כיתות א' ב', "זהו בעצם תפקיד של חצי מחנך שמתחלק עם מורה נוספת, כשהרב הוא מופקד על הצד התורני פותח את היום עם התלמידים ומסיים אותו. הוא גם מבקר את התלמידים בבתים. זה כמו אבא של התלמידים בבית הספר ואכן כך חשו תלמידיו של הרב יעקב", אומר הרב לוינגר כשהוא מציין מספר אנקדוטות שמראות את יחסו הייחודי של הרב ליטמן לתפקידו. "על פי הנהלים מורה שמוציא כסף מכיסו למטרות לימודיות מקבל החזר מבית הספר בהצגת קבלות, אך הרב יעקב מעולם לא ביקש החזרים, לאחר מותו סיפרה לי ביתו ששאלה אותו פעם מדוע הוא אינו מבקש החזר על הפרסים הממתקים שהוא רוכש לילדים מכיסו, "כשאני קונה לכם דברים אני מבקש החזר כספי מאמא?", תהה הרב יעקב בתשובה".

(צילום: התמונה האחרונה בבוקר יום הרצח)

הרב לוינגר עבד עם הרב ליטמן קרוב ל-20 שנה מתוכם 4 שנים כמנהל והוא מספר על מוסר עבודה ומסירות שאנו לא רגילים לשמוע עליהם, "תמיד היה לוקח את הילדים עוד לפני כיתה א' במהלך החופש הגדול ומדבר איתם ומסביר להם מה זה תלמיד ומה עושים בבית ספר. הוא היה גם מסור במיוחד בהכנת תכניות עבודה, הוא היה יגע בחופש ובונה את כל המקצועות לפי הסדר לכל השנה הייתה לו תכנית לכל יום ובכל מקצוע. הוא אמר לי פעם אם תרצה לדעת מה אלמד בג' שבט במקצוע מסוים אוכל לומר לך בדיוק", מספר הרב לוינגר ומוסיף, "לפני כמה שנים המשרד טבע את המושג של 'למידה משמעותית', אצלו לא היה צריך לעבור למשהו חדש זה היה טבעי עבורו כי הלמידה שלו תמיד הייתה משמעותית".

הרב לוינגר מספר כי הרב ליטמן היה מוסיף ימים על חשבון החופש שלו בחופשת החנוכה ובפסח וגם חודש בחופש הגדול, "זה לא היה עבודה בשבילו אלא קיום השליחות שלו. רציתי לדעת פעם מה מוביל כל מורה שלי להוראה, אצלו זה היה ברור מאד שזו תחושת השליחות. הוא לא בא לעבודה מבחינתו זאת הייתה עבודת ה' למסור את הנפש. הוא לעולם לא היה מגיע בשנייה האחרונה אלא 20 דקות לפני ודקה ל-8 היה כבר נמצא בכיתה בלי תזכורת ומתוך מסירות עילאית".

אל מול המסירות של הרב ליטמן בלטה גם הענווה שלו, "שלחתי לו פעם מכתב הערכה על עבודתו והוא לא הבין מדוע ואמר לי "זה התפקיד שלי אני לא מבין על מה מגיע לי הערכה מיוחדת".

"אנחנו מקבלים מגוון רחב מאד של אוכלוסיה בבית הספר שלנו החל מחרד"לים ועד ל"לייטים" והוא היה מצליח לשלב את כולם בצורה נבונה וההורים מאד אהבו והעריכו אותו", מספר הרב לוינגר ומוסיף שהרב ליטמן בחר לשלוח את ילדיו דווקא לחינוך של החמ"ד ולא לתלמודי התורה מתוך אידיאל שהוכיח את עצמו עם ילדיו שלמדו לאחר מכן במבחר המוסדות של הציונות הדתית.

(צילום: באדיבות בית הספר החמ"ד קרית ארבע)

לדבריו, האסון הוכיח עד כמה עבודתו של הרב ליטמן הייתה משמעותית, "הוא היה מאד מאד משמעותי, הייתה לו כיתה גדולה עם למעלה מ-30 תלמידים עם מגוון צרכים ואתגרים הוא לימד אותם במשך חודשיים והכל זרם על מי מנוחות וחשבתי שמדובר בכיתה קלה. לצערנו הרב, לאחר הרצח הכיתה הזו כאילו התפרקה, למרות שיש מחנכת שעושה עבודה נפלאה, אף מורה לא הצליח להיכנס לנעליו הגדולות במיוחד של הרב יעקב ורק אחרי 3 חודשים מצאנו משהו שמצליח להחזיר את הכיתה למסלול", מספר הרב לוינגר בכאב.

היום כאמור ילווה הרב לוינגר את אלמנתו של הרב ליטמן ומשפחתו לטקס קבלת הפרס, "השנה הגשנו אותו והודיעו לנו שהוא נבחר יומיים לאחר הרצח. זה תחושות של כאב ושמחה יחד וכמו שכתב הרב קוק "דורנו הוא דור נפלא, דור שכולו תימהון. קשה מאוד למצוא לו דוגמא בכל דברי ימינו. הוא מורכב מהפכים שונים, חושך ואור משמשים בו בערבוביה"".

(צילום: שוק פורים)

לעוד כתבות אודות פעילות החמ"ד >>>