חשיפה ראשונה: סכנה מרססים

ברבנות הראשית חוששים לקשר בין בעיות הפוריות במגזר הדתי לאכילת ירקות ללא תולעים. ועדה מיוחדת תבחן את הנושא

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 16/12/09 00:00 כט בכסלו התשע

חשיפה ראשונה: סכנה מרססים

ברבנות חוששים מקשר אפשרי בין הכימיקלים בירקות המרוססים לבין העלייה בבעיות הפריון בציבור הדתי והחרדי בשנים האחרונות. בעקבות כך החליטה הרבנות הראשית להילחם בחלק מיצרני "ירקות ללא תולעים" המרססים את הירקות בצורה מוגזמת במטרה לשמור אותם נקיים מחרקים.

 

"ברור היום שיש ירקות עליים כמו חסות וברוקולי שהם רגישים לחרקים ומרוססים בריסוס יתר" אומרים בלשכתו של הרב יונה מצגר. "יש יצרנים שמרססים מעל התקן המותר בצורה מוגזמת. בלי קשר לכך יש דיווחים על עלייה בבעיות פריון בציבור הדתי והחרדי בשנים האחרונות. וישנם מחקרים שהוצגו בועדת מועצת הכשרות, המראים קשר בין כימיקלים ודשנים מסוימים למחלות שונות ולבעיות פריון".


האם הבעיה טמונה בריסוס?


"תוך כדי בדיקות, התברר לנו שבכדי להבטיח שלא יישאר שום חרק על הירקות, המגדלים מרססים כמו משוגעים, הרבה מעבר למותר לפי התקנים" אמר בדאגה הרב הראשי. "כשהמשכנו בבדיקות, התברר דבר נוסף: בקרב הציבור שמרבה לאכול את העלים הכשרים יש עלייה גדולה של בעיות פריון. זו תופעה שלא הייתה בעבר, ואנחנו שומעים עליה עכשיו בהיקף הולך וגובר מארגונים שעוסקים בשידוכים ונתקלים יותר ויותר במקרים של עקרות. רופאים שנועצנו איתם טוענים שיש קשר בין הצריכה המוגברת של עלים מרוססים בכבדות ובין הבעיות האלה. ברגע שיש פה סכנה שמאיימת על האדם, צריך לבחון מחדש את השיקול של הכשרות".

 

הקשר בין הירקות ללא התולעים לבעיות הפוריות, הדליק ברבנות נורה אדומה. בלשכתו של הרב מצגר החליטו לפעול בחומרה כנגד המגדלים. למרות שבידי הרבנות האפשרות להסיר את הכשרות רק כאשר נמצא ליקוי כשרותי ולא בריאותי כמו במקרה הזה, החליט הרב מצגר לחרוג מסמכותו, ולבדוק את האפשרות להסיר את הכשרות לאלו המרססים יתר על המידה.

ברבנות הראשית החליטו על הקמת ועדה שבראשה יעמוד הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, לבחינת הנושא בצורה מעמיקה. הרב אליהו נחשב כמומחה לנושא ומתוקף תפקידו זה ביקש ממנו הרב לבחון את הנושא בשיתוף עם משרד הבריאות ומשרד החקלאות ולפעול כנגד הסוגיה אחת ולתמיד.


יעמוד בראש הועדה לבחינת הנושא (צילום: אלנתן גוטוירט)


"צריך לבדוק את העניין רשמית ולא לתלות את הכול בחסה" אומר לכיפה הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פועה העוסק בפתרון בעיות פוריות על פי ההלכה. "נערך כנס בנושא וישנה טענה של פרופ' עובדיה לוי שהמים בהם משקים את הירקות מכילים הורמונים שייתכן שמשפיעים על הפוריות. קיבלנו שאלות לא רשמיות מהרבנות בעניין הזה וצריך לברר לעומק האם זה נכון ולבדוק את הירקות במעבדה כדי לא ליצור פאניקה מיותרת. אם נתבקש רשמית על ידי הרבנות לבדוק, זה מה שנעשה".

 

הרב בורשטיין מקפיד לציין כי הדברים טרם נבדקו באופן רשמי ויתכן כי ישנם גורמים נוספים המשפיעים על העליה בבעיות הפוריות במגזר. "לדעתי האישית יש עוד דברים שקשורים לירידה בפריון כמו זיהום אויר וזה לא רק החסה. יש ויכוח ותחרות בין החברות שמייצרות את הירקות וזה בודאי משפיע. בנוסף, ייתכן כי אין עליה מיוחדת בבעיות הפריון אלא רק פניות רבות יותר לטיפולים ועזרה רפואית עקב עליית המודעות. לכן חשוב לבדוק לעומק את הדברים ולא ליצור פאניקה כדי שאנשים לא יפסיקו לאכול ירקות נקיים. אם יתגלה משהו לאחר בדיקה כמובן שנצא עם זה לציבור".