זהירות ירקות רעילים

הרבנות הראשית חקרה ומצאה, הירקות ללא תולעים אך מלאי רעלים. הרב שמואל אליהו על אחת החברות: "סכנה לחיים"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 21/03/10 00:00 ו בניסן התשע

זהירות ירקות רעילים
quinn.anya-cc-by-sa, ואלנתן קוטויגרט, צילום: quinn.anya-cc-by-sa, ואלנתן קוטויגרט

לאחר שהתעורר חשש אפשרי לקשר בין אכילת ירקות ללא תולעים לבעיות פוריות, מינתה הרבנות הראשית ועדה מיוחדת בראשותו של הרב שמואל אליהו לבחינת נושא הירקות ללא חשש החרקים. בתחילת השבוע פרסמה הרבנות כי חלק מהירקות המשווקים כ"ללא תולעים" מכילים פעמים רבות חרקים רבים. ממידע שהיגע לכיפה עולה כי בעיית הימצאותם של החרקים בירקות היא הקטנה שבבעיות שהתגלו. על פי ממצאי הרבנות אם אתם מקפידים לאכול ירק ללא חרקים בלבד ייתכן ונחשפתם לכמות מוגזמת של חומרי הדברה.

לדברי הרב שמואל אליהו שעמד בראשות הועדה הקשר בין פריון לחומרי הדברה דורש מחקר מדעי, ואין זה בסמכותם של הרבנים להכריע בנושא. "יש חשדות רציניים לכך שחומרי הדברה פוגעים באדם, לכן משרד הבריאות אוסר את השימוש בחומרים הללו" אמר הרב אליהו.

מי שמסוגל לרסס ככה הוא רשע

בין ממצאי הבדיקה שערכה הרבנות התגלו חברות רבות העושות שימוש חריג ואף מסוכן בחומרי הדברה. "נמצאו בבדיקות חומרי ההדברה מספר חברות שהשתמשו באופן מטורף בחומרי הדברה." אמר לכיפה הרב אליהו. "יש חומרים שמותרים בשימוש במינון מסוים והשתמשו בהם במינון גבוה, או גבוה מאוד מהמינון הרצוי. ויש חומרים שאסורים בשימוש בכלל וגם בהם יש חריגות רציניות עד כדי כך שזה רעל ממש. חלק מבעלי החברות הם ממש מנוולים-מי שמסוגל לרסס ככה הוא רשע".


חריגות רציניות


בנוסף מספר הרב אליהו כי משגיח הכשרות בחברת "עלי השרון" התריע בפני החברה על הכמויות הגדולות של הריסוס בהם השתמשו ללא הועיל. "המשגיח הגיע לבעל הבית ואמר לו שהחסה פסולה כי יש בה חרקים ובעל הבית לא הסכים לזרוק אותה בגלל ההפסד. בתגובה אמר המשגיח לבעל הבית: תן אותה לכבשים שלך שיאכלו, ובעל הבית ענה לו: אולי הן ימותו. המשגיח כמובן אמר לו בתגובה: אבל אם אנשים יאכלו זה בסדר? ובעל הבית השיב: מה אכפת לך?. משגיח אחר באותה חברה סיפר שלקח חסה לביתו מהמפעל ואחרי ארוחת הערב נתן את השאריות לתוכים שלו, לאחר חצי שעה שלושה מתוך התוכים מתו" סיפר הרב אליהו.

מחברת "עלי השרון" נמסר בתגובה "אנחנו עובדים עם פיקוח צמוד של "דרך המעבדה" ולפי ההנחיות והפיקוח שלהם. יש לנו את המשגיחים שלנו שבודקים כל הזמן שהכול תקין".

ממש רעל, סכנה לחיים

חברה נוספת הוגדרה ברבנות כ"קטסטרופה". חברת "יבולי הנגב" שאת מוצריה קורא הרב אליהו לזרוק מהמדפים: "זה ממש רעל-סכנה לחיים. אנחנו מתכוונים לפנות לחברה ולדרוש הסרה מהמדפים של המוצרים, אם לא - נילחם בכל הכלים. רק לאחר שהמוצרים יורדו ותהיה בדיקה מקיפה בחברה, נבדוק את הדרכים להחזרה למדפים של מוצרי החברה. אנחנו נלך בנושא הזה חזק ובצורה תקיפה מאוד" אמר.


חברת יבולי הנגב בתגובה: "בעקבות בדיקת הרבנות, לקחנו לבדיקה עצמית כמה מוצרים מהמדף כבר ביום שישי. אנחנו מתכוונים לעשות בדיקה מקיפה לבדיקת התוצאות. באופן כללי, אנחנו תמיד מחכים אחרי הריסוס כמה ימים לפני הקטיף כדי שלא יהיו חומרי הדברה רבים בירק ורק אז קוטפים. יכול להיות שהיו תקלות בכמה מוצרים. כרגע אנחנו אנחנו ממתינים לתוצאות. אם נמצא חומרים לא טובים כמובן שנשמיד את המוצר ונבדוק. אני מקווה שלא יימצאו כאלה. בכל מקרה אנחנו מקווים שיהיה טוב".


נילחם בכל הכלים (הרב שמואל אליהו, צילום: אלנתן גוטוירט)


הריסוס לא מנע את החרקים

על פי הממצאים שהגיעו לידי כיפה נראה כי למרות הסיפורים המזעזעים, רוב החברות עברו את המבחן בשלום. "בדקנו 20 חברות ו40 מוצרים וסך הכל נרגעתי. פחדנו שהתוצאות יהיו חמורות יותר. עוד טרם הבדיקה הודענו לחברות שאם נמצא סטיית תקן משמעותית נוריד את הכשרות למוצרים. מצאנו בעיות מינוריות רבות לא ברמה מיוחדת. זה לא טוב שיש סטיית תקן אבל היא מזערית וכל החברות הוזהרו" אמרו ברבנות.


עם זאת אין ממש סיבה לנחמה. בתחום מניעת הימצאותם של חרקים, הסיבה העיקרית לריסוס הכבד, התוצאות המתפרסמות עגומות למדי. חברות רבות המוגדרות כיצרניות ירק ללא חרקים לא עברו את מבחן הסף אותו דרשו ברבנות. בעקבות כך הורתה הרבנות לצרכנים לשטוף את הירק במים וסבון ולשוב ולבדוק אותו לאור השמש. בין החברות שדורגו על ידי הרבנות במקומות הגרועים ביותר בהימצאותם של חרקים היו "ברכת דוד" "עלי השרון" ו"יבולי לכיש".