הורים - תפסיקו כבר לשתות

לא סוד הוא שלא רק בפורים נכנס יין ויוצא סוד. לפני שאנו פונים לנוער בתביעה להפסיק לשתות- הזדמנות לפנות דווקא להורים

חדשות כיפה הרב ערן שטראוס 16/03/16 15:41 ו באדר ב'

הורים - תפסיקו כבר לשתות
shutterstock, צילום: shutterstock

הדברים הבאים אינם נכתבים מתוך רצון לבקר ולפגוע, אלא לעורר תשומת לב לדברים שלפעמים אינם במודעות שלנו ויש להם השלכה בקרב הנוער המתבגר.

לא סוד הוא שלא רק בפורים נכנס יין ויוצא סוד. לפני שאנו פונים לנוער בתביעה להפסיק לשתות- אני מבקש בעז אך בענווה לפנות דווקא להורים.

לפני מספר שנים ראיתי לראשונה מקרר יינות בסלון משפחתי. בעד הדלת השקופה, נגלו לנגד עיני בקבוקי הויסקי, הליקרים, הוודקה, ויינות הבוטיק. אין לי ספק שכל אחד מנווט את חייו על פי תרבותו שודאי מכובדת היא, אך מסתבר שנערים ונערות נותנים פרשנות אחרת לאלכוהול הסובב אותם תדיר, וחלקם נופלים ברשתו.

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בשנת 2009 בקרב בני נוער בגילאי 14-17 מראה כי קיימת קורלציה בין הרגלי שתיית ההורים לבין שתיית ילדיהם. נער שתופס את הוריו כשותים אלכוהול, יגברו הסיכויים שגם הוא ישתה. ואינני מדבר על שתיית כוסית יין בשולחן שבת שבה יש ערך של שמחת חג ועונג שבת.

מעשה שהיה. משפחה נסעה להתארח בשבת. אך טבעי היה בעיני ההורים להותיר את הבן המתבגר בבית. לא עלה על דעתם, שהבית הריק יהפוך למרכז בילוי ליל שבת שאלכוהול ושיכרות משמשים בו בערבוביה. ההורים לא העלו על לוח לבם שבנם התמים והחביב, בן הטובים אהוב המורים, יכנס בביתו קבוצה שמטרתה 'לחגוג'. וגם אם לא הבן יזם, האם יוכל לעמוד בלחץ החברתי??? הורים- אל תשאירו "בית ריק". נכון, לא כל שבת ריקה מסתיימת באופן שכזה, אך רבות השבתות ששמחים היינו אם היו מסתיימות אחרת.

תופעה חדשה מתרחשת ובאה במחוזותנו - יש שיקראו לה 'קידוש קלאב'. יש שיכנוה 'ויסקי קידוש' יש שלא יתנו לה שם, אך היא פשוט תתרחש- ה'קידושא רבה' בבית הכנסת שבפאתי תפילת מוסף. לא רק הרינג וקרקרים יש בו. על השולחן ליד הילדים הצעירים יוגש ויסקי וימזג לכוסות יין טוב לרוב. מישהו מהנוכחים יעבור, יעודד וימזוג כוס הגון של burban איכותי. מה יעשה הבן ולא יחטא לאור הדוגמה האישית של האב וחבריו לבית הכנסת? גם אם כמבוגרים הגבולות ברורים, לילדים ולנוער הם מעורפלים, ועלינו להיזהר יותר. לא ארחיב כאן בתופעת השתייה בשמחת תורה שגוררת אחריה תמונות לא נעימות בתוך בתי הכנסת. הזדמן לי לראות פלייר שבו גבאי קהילה מזמינים את חבריה לערב חגיגי שבו ה'בירה תשפך כמים'. ואני שואל האין זו 'הדרכה' לחיי הבן והבת??? איך תיראה ההזמנה לאירוע בוואטסאפ הבא של הנוער אחרי דוגמה אישית שכזו?

הורים, חברי קהילה גבאים מחנכים וכל מי שאוזנו כרויה להקשיב. אלכוהול הוא סם ואסור לנו לבלבל את הנוער. כל כך חשוב שנפקח עיניים, שנהיה רגישים, שנגלה ערנות לתרבות לא בריאה שהולכת ומתפתחת, ושבכוחנו למנוע אותה. או במילים אחרות הבה נחזיר את היין למדף מיד אחרי חג הפורים. חג פורים שמח.

הכותב הוא מנהל ביה"ס אמי"ת מדעי ע"ש שטראוס, רעננה