ביקורת המחזמר "על הגבעה" מעניק מבט מפנים לעולמן של הנערות הללו

טקסטים מקוריים ודיאלוגיים אישיים יצרו מחזה מוזיקלי ייחודי וחשוב: "על הגבעה". מפגש עם חמש נערות שמחליטות להתיישב באחת הגבעות ממחיש אידאולוגיה חזקה, רגישות, אמפתיה וגם כעס על התופעה הייחודית

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 21/06/23 11:34 ב בתמוז התשפג

המחזמר "על הגבעה" מעניק מבט מפנים לעולמן של הנערות הללו
המחזמר "על הגבעה", צילום: ללא

קרן שפט מתגוררת בלונדון ומרגישה זמן רב כמו שגרירה של ישראל. אחת מן התופעות הרבות שמתרחשות בארצנו הקטנה היא פשוט לא הצליחה להסביר ואין לה שום ידע או ההיכרות איתה. עולמם של נוער הגבעות. שפט החליטה לכתוב מחזה מוזיקלי עם עוצמה נשית, שמעניק זוית חדשה על הבנות בקבוצת נוער הגבעות, ועל בחירתן ליישב את גבעות החול במרחבי ארץ ישראל כדי להגשים את חלום ההתיישבות. 

תצוגת משחק נפלאה

תצוגת משחק נפלאה צילום: אתר כיפה

אינספור ראיונות בתקשרות בשילוב דיאלוגים אישיים עם נשים שבעברן היו נערות גבעות יצרו את המחזה המוזיקלי הזה, "על הגבעה". הבמאית אליענה מגון, בשיתוף עם אודי אהוד קנבל, שאחראי על הלחנים והניהול המוזיקלי הוציאו לאור חמש נערות צעירות, שלצד השמחה הגדולה שלהן בבניית ישוב חדשה בישראל מתמודדות עם איתני הטבע, היחס מהצבא והחברה הערבית שמקיפה אותן ובנוסף גם עם החיים עצמם, חתונה והקמת משפחה באחת מהגבעות בסביבה. 

על הבמה מופיעות שחקניות בלבד עם יכולות משחק מרשימות שגרמו לי לא פעם לתהות, אולי הן באמת נערות גבעות. עבודת המשחק של השחקניות: בר כהן, דבורי פישר, ספיר רוזנפלד, שיר שאלתיאל ורותם שמחי כל כך מדויקת ואמיתית, עד שבשיחה איתן בסוף ההצגה הן סיפרו על תחושת ההזדהות שחשו עם הדמויות למרות הפערים האדירים בתפיסת העולם. 

ההתמודדות עם הערבים שמקיפים את הגבעה

ההתמודדות עם הערבים שמקיפים את הגבעה צילום: אתר כיפה

חשוב לציין כי מדובר במחזמר עם מילים מקוריות שנאמרו מפי נערות גבעות. השירים על הבמה מתחרזים נהדר ויוצרים מספר שירים בלתי נשכח שקשה להוציא מהראש. חשוב לזכור שנושא ההצגה הציב בפני היוצרים אתגר לא פשוט: להתעסק בנושאים כל כך שנויים במחלוקת כמו תג מחיר והתיישבות לא חוקית, וכל זה במסגרת התאטרון עם תפאורה ומוזיקה. אבל, הם בהחלט עמדו באתגר בהצלחה. סיפור החיים המוצג בפני הצופים מעניק להם הצצה לעולם שרובנו לא מכירים. 

"ערב טוב אנחנו מרימים מוצרים" שירים שלא יוצאים מהראש

"ערב טוב אנחנו מרימים מוצרים" שירים שלא יוצאים מהראש צילום: ללא

לנהל שגרת חיים גם בגבעות

לנהל שגרת חיים גם בגבעות צילום: ללא

חמש נערות שהולכות בעקבות החלום

חמש נערות שהולכות בעקבות החלום צילום: חדשות כיפה

9.7.23 |  20:30 |  תיאטרון צוותא תל אביב

הכותב היה אורח בהצגה.