והשבת: אופים חלה בצורת "ברכת כוהנים"

חוץ מטעמי המקרא, לכל פרשה יש את הטעמים שלה גם באוכל. חנה פנט - בעלת הבלוג "לאכול, לשנות, ליהנות" מביאה לכם את המתכונים שיביאו את פרשת השבוע עד לצלחת

חדשות כיפה חנה פנט 06/06/19 09:00 ג בסיון התשעט

והשבת: אופים חלה בצורת "ברכת כוהנים"
טעם הפרשה, צילום: סטודיו כיפה

פרשת נשא שאנו קוראים השבוע עוסקת בכמה נושאים: ההכנות האחרונות לקראת יציאת בני ישראל למסע הגדול מן המדבר אל ארץ ישראל נמשכות, תחילת הפרשה מספרת לנו על חלוקת התפקידים בין משפחות בני לוי, על איזה חלק במשכן אחראית כל משפחה. בני משפחת קהת – אחראים על כלי המשכן, השולחן המנורה וכו', בני משפחת גרשון – על כל הבדים, הפרוכות והציפויים ובני משפחת מררי – על עמודי העץ .

בהמשך, מסופר על מקרים שונים בהם זקוקים בני ישראל לעזרת הכוהנים והמקדש. המקרים הראשונים הם בעקבות מעשה שלילי, למשל במקרה של אדם שחטא כלפי חברו (גנב ממנו או הזיק לרכושו). כמובן שבשלב הראשון עליו לבקש סליחה מחברו ולשלם את הנזק, אך בנוסף עליו גם לבוא אל המשכן אל הכהן ולבקש סליחה גם מהאל.

מקרה אחר שמתואר הוא מקרה של קנאה איומה, קנאת בעל המקנא לאשתו עד כדי כך שהקנאה מעכירה את עולמם ומערערת את ביתם. במקרה כזה האישה מובאת אל הכהן למבחן קשה של שתית מים מאררים ולבדיקת החשדות .

ניתן להגיע אל הכהן גם במקרים חיוביים. כזה הוא למשל הסיפור על הנזיר. הנזיר הנו אדם אשר מחליט שלמשך תקופת זמן קצובה הוא מתנתק מהחיים הרגילים והוא מקדיש את חייו לעבודה רוחנית. על הנזיר חלים שלושה איסורים: אסור לו להסתפר ולהתגלח, אסור לו לשתות יין, ואסור לו להיכנס לבית קברות.

בסוף תקופת הנזירות (בפרשה אין נזירות לכל החיים הנזירות היא זמנית) הנזיר מגיע לכהן במשכן כדי להקריב קרבן וכדי להסתפר. עוד מפגש חיובי עם הכהן, הוא "ברכת כוהנים". הברכה היפה שהכוהנים מצווים לברך אותנו. מי מאיתנו לא מכיר את ברכת כוהנים אשר עד היום נאמרת בתפילה בבית הכנסת.. תפילה זו מקורה בפרשתנו.


לכבוד השבת, בחרתי להכין חלה הקשורה לברכה.

צילום: חנה פנט

 

בצק השמרים:

2 כוס קמח רגיל
1 כפית גדושה שמרים יבשים
קורט סוכר
3/4 כוס חלב חמים
2 חלמונים
2 כפות שמן -זית

 

אופן ההכנה:

מערבבים יחד קמח, מלח, סוכר, שמרים, שמן, חלמונים, חלב ופטרוזיליה בקערת מיקסר (אפשר גם באופן ידני כמובן).

לשים באיטיות (בעזרת וו הלישה) עד לקבלת בצק אחיד.

לשים במהירות בינונית כחמש דקות. הבצק אמור להיות רך מאד אך לא דביק. במידה והוא נראה דביק, מוסיפים כפית אחת של קמח בכל פעם ומערבבים היטב - שימו לב שלא להגזים בהוספת קמח.

מעבירים את כדור הבצק לקערה משומנת קלות ומכסים היטב.

מניחים לתפוח במקום חמים כשעה, או עד שהבצק מכפיל את נפחו.

מרדדים

חותכים את הצורה של הידיים, מפרידים בין האצבעות כדי שלא ידבקו במהלך האפיה

אופים בחום 185 מעלות כ- 20 דקות.

 

 

שבת שלום.

לטורים קודמים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן