מה ואיפה אוכלים בתשעת הימים!

לכבוד השבוע שחל בו, נעמי גוטקינד-גולן עושה סדר ומביאה לכם הצעות למאכלים ומסעדות חלביים. ויש גם הפתעה, מתכון לפיש אנד צ'יפס של תומר ראובני. בתאבון.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 18/07/18 11:05 ו באב התשעח

מה ואיפה אוכלים בתשעת הימים!
צילום: shutterstock

הוויכוח העכשווי סביב סגירת מסעדות ובתי אוכל בתשעה באב, עוד חזית שפתחו המתנגדים לכל סממן יהודי או מסורתי (מי אמר הדתה?), מתגלה כהזוי ומנותק מן המציאות, כאשר יותר ויותר מסעדות, גם בשריות, החלו להגיש מנות דגים ותבשילים חלביים, בעקבות בקשות מהסועדים. שוב הוכח שרוב הציבור בארץ הוא מסורתי בדרגה כזו או אחרת, ושרבים מאוד מאמצים את הנוהג שלא לאכול בשרי בתשעת הימים. עובדה זו באה לידי ביטוי גם במספר הגבוה של מוצרי מזון חלביים חדשים שיצאו באחרונה. שלוש דוגמאות: א. המותג דנונה השיק שני משקאות יוגורט בהשראת מטבחי עמים – לאסי מנגו בסגנון הודי, ואיירן מלוח בסגנון טורקי. ב. משקאות טריפל זירו מועשרים בחלבון של דנונה  PRO ללא שומן, סוכר לבן או ממתיקים מלאכותיים, בטעמי תות או אננס. ג. מהדורה מוגבלת במותג מילקי בטעמים גלידת בננה ומוקה בתוספת שברי גביע גלידה.

דנונה פרו

דנונה פרוצילום: יח"צ

גם למזונות צמחוניים וטבעוניים, קטגוריה שצמחה בשנים האחרונות כ-120%, יש בתשעת הימים עדנה, ורבים מהם זוכים להשקה מוצלחת. כך למשל המותג Alpro (אלפרו) היוצא עם משקה שקדים אורגני כשר ללא תוספת סוכר, שבין יתר מעלותיו הוא דל מאוד בקלוריות (15- לחצי כוס), בכ-17 עד כ-18 שקלים, או חטיף החלבון החדש והטעים להפליא (מכיל שוקולד פאדג') של המותג ALL IN בטעם קרמל מלוח, המומלץ לאחר פעילות ספורטיבית אבל יכול לשמש כארוחה מלאה לכל אחד, כולל בטטות כורסה כמוני. כ-18 שקלים ל-100 גרם. ניתן להשיג בסופר פארם ובחנויות לספורטאים. באותו שוונג של שילוב אופציות חלביות ומאכלי בריאות, גם חברת הרבלייף השיקה שייקים חדשים בכשרות למהדרין, בטעמי וניל ושוקולד, בצורת אבקה שמערבבים עם חלב או מים, והם מכילים כמות גבוהה של חלבונים. שייק אחד שווה לארוחה מאוזנת שלמה. אריזה של 550 גרם המספיקה ל-21 שייקים, עולה כ-197 שקלים. בהרבלייף מציעים להוסיף לשייק קוביות אפרסק או חלב שקדים, קוביות קרח, מעט ג'ינג'ר מרוסק, ולערבב בבלנדר.

משקה שקדים אורגנימשקה שקדים אורגני

צילום: אלפרו

 

אבוקדו הוא תוספת מזינה לארוחות חלביות או למנות פרווה. מאחר שמחיריו גואים בצורה תלולה במרכולים ובשווקים בימים אלה, שווה לשקול את האופציה של ממרח האבוקדו הקפוא החדש של חברת "בלדי" הארוז ב-3 יחידות וואקום במשקל של 100 גרם כל אחת. עוד פנים חדשות על מדפי הרשתות הוא טפנד (ממרח) הזיתים השחורים (פישולין וקלמטה), של חברת Nany, המתחה בפיתוח ויצור מוצרי מזן ללא צבעי מאכל, ללא חומרים משמרים, או חומרי טעם מלאכותיים. מתאים לכריכים ולשילוב בתבשילים. כ-22 שקלים ל-185 גרם.

גיליתי שגם מסעדות ובתי אוכל המגישים תפריט חלבי זוכים לקהל לקוחות גדול במיוחד בתשעת הימים. עוד הוכחה לעובדה שרוב הציבור בארץ מסורתי. כך למשל בסניף הכשר של רשת ההמבורגרים BBB במרכז ביג בקריית גת, סיפר לי השבוע אורן יצחקוב, אחד מארבעת השותפים המתחזקים אותו, שלקוחותיו ביקשו ממנו להגיש גם מנת דגים. הוא נענה והשף שלו פיתח מנה מיוחדת של דג אמנון ברוטב פסטו ו-2 קציצות של דג הנסיכה ודג טונה, ברוטב מרוקאי אדום. טעים ומומלץ כמו שזה נשמע. בקשו שם גם את הסלט הקצוץ הטרי ואת הקינוחים המטריפים שישכיחו מהביס הראשון את כל תחושות של שלושת השבועות ותשעת הימים, סושי קוקוס (המצאה של השף המקומי) ו-ביביבי (בננה, ברולה ובראוניז עם שברי בייגלה מלוחים).

BBB

BBBצילום: נעמי גוטקינד גולן

או אין - חטיף חלבון

או אין - חטיף חלבוןצילום: יח"צ

וקריית גת היא רק מקרה אחד מתוך תופעה נרחבת. כך גם מסעדת הרחוב הירושלמית החדשה יחסית תומי'ס, במתחם התחנה הראשונה, בעלת הכשרות המהודרת, יצר השף תמר ראובני תפריט שלם ולא רק מנה אחת, ספציפית לתשעת הימים.  התפריט הזה כולל פילה סלמון עם סלט ירוק, המבורגר סלמון, פיש אנד צ'יפס מסלמון וקוד במעטפת פריכה, ומעורב דגים (על משקל מעורב ירושלמי אבל לתשעת הימים), המוגש בטורטיה עם ירקות. המקום המעניין הזה מציע לצד כמעט כל מנה 19 רטבים וטווח מחירים של 39-59 שקלים.

עוד דוגמא? רשת קפה ג'ו מציעה תפריט חדש של משקאות גלידת וניל, רסק אפרסק ודובדבן עם צ'יה, יוגורט קפוא ופירות יער ללא תוספת סוכר, או בטעם תות בננה עם גרנולה וצ'יה (13-29 שקלים) כרובית מצופה ופריכה, בייגל פלורנטין עם ביצים עלומות, פטריות, בצל, לבנה וסלט רוקט (54 שקלים), קנלוני גבינה ופטריות (54 שקלים), וסלט קיסר עם שבבי פרמז'ן וקרוטונים המוגש עם לחם וחמאה (49 שקלים).

ג

ג'וצילום: רונן מנגן

ואם תזדמנו לתל אביב בימים אלה, מסעדת הלובי של מלון דן פנורמה השיקה גם היא תפריט חלבי חדש ומעורר תיאבון ועניין הכולל סביצ'ה סלמון וירקות, פילה בורי צרוב, רביולי במילוי ערמונים, רול פריקסה וקינוחים כמו קרם ברולה קפה והל, ביצת הפתעה, סופלה תפוזים וכנאפה. מנות הדגים עולות 75-84 שקלים, והקינוחים -34 שקלים.

עד כאן על קצה המזלג והכפית. הדגמה קצרה לתזה שלי שקל למצוא יותר מאשר בשנים קודמות, למצוא עכשיו מזונות ומנות חלביות לתשעת הימים.

 

מתכון לפיש אנד צ’יפס של תומר ראובני, שף ובעלים של תומי’ס – Tommy’s:

צילום: shutterstock