והשבת: מכינים עוגת סולת טעימה!

חוץ מטעמי המקרא, לכל פרשה יש את הטעמים שלה גם באוכל. חנה פנט - בעלת הבלוג "לאכול, לשנות, ליהנות" מביאה לכם את המתכונים שיביאו את פרשת השבוע עד לצלחת

חדשות כיפה חנה פנט 14/03/19 13:35 ז באדר ב'

והשבת: מכינים עוגת סולת טעימה!
טעם הפרשה, צילום: סטודיו כיפה

פרשת ויקרא היא הפרשה הראשונה בספר ויקרא, ספר שמוקדש כולו להקרבת קורבנות על גבי המזבח ולעבודת המשכן. הקורבנות - חלק עיקרי במשכן, שעל בנייתו והקמתו קראנו בפרשות ויקהל ופקודי. 
פרשת ויקרא סוקרת את סוגי הקורבנות השונים וכיצד יש להקריבם.

קורבן עולה - הקורבן הראשון המוזכר בפרשת השבוע הוא קורבן עולה. קורבן העולה כשמו כן הוא: עולה ונשרף כולו על המזבח (חוץ מעורו). הוא מובא בהתנדבות, וניתן להביא אותו מן הבקר, הצאן או העוף.

מנחה - קורבן נוסף המובא בהתנדבות הוא קורבן המנחה. המנחה עשויה מסולת חיטים ומשמן. יש לוודא כי היא לא תחמיץ, אסור לערב בה מי פירות ויש להקטיר אותה על המזבח עם מלח.

ישנם כמה סוגי מנחות:

מנחת סולת מוקרבת כשהיא סולת, והכהן קומץ מן הסולת והשמן ומקטיר אותה על המזבח עם לבונה; מנחת מאפה תנור מורכבת מחלות בלולות בשמן, או רקיקים משוחים בשמן שנאפו; מנחת מחבת היא סולת מטוגנת בשמן במחבת; ומנחת מרחשת היא סולת מטוגנת בשמן עמוק בכלי מיוחד הנקרא מרחשת. את המנחות חותכים לחתיכות, הכוהן קומץ מהם ומקטיר על המזבח והיתר נאכל לכהנים.

קורבן השלמים - קורבן נוסף הוא קורבן השלמים. בניגוד לעולה המוקרבת כולה על המזבח, רק חלק מקורבן השלמים מוקרב ואילו חלקו מתחלק בין האנשים המביאים את הקורבן ובין הכוהנים המקריבים אותו.

 חטאות - קורבן החטאת הוא קורבן אותו מביאים החוטאים כדי שיתכפר להם על חטאיהם. לפני שחיטת הקורבן, האדם החוטא משעין את ידיו על ראש הבהמה לבקשת כפרה מבורא העולמים. כמו-כן, בשונה מקורבן העולה ניתן להביא את קורבן השלמים גם ממין הזכר וגם ממין הנקבה, מן הבקר, כבשים ועיזים.

קורבן עולה ויורד - ישנם קורבנות המשתנים מאדם לאדם לפי מצבו הכספי של החוטא. במידה והוא עשיר עליו להביא כבשה או שעירה, עני יוכל להביא.

אשמות  - סוג קורבן נוסף המובא ככפרה על חטא ועוון מכונה בשם קורבן אשם. אדם שמעל בשגגה ברכוש ההקדש יביא איל זכר ובנוסף לכך ישיב את המעילה בתוספת 20%. אשם זה מכונה אשם מעילה. אדם שמסתפק אם עבר עבירה עליה חייבים כרת (כאכילת חלב) או שלא עבר, יביא אשם תלוי. שני תורים או בני יונה ואילו אדם שמצבו הכספי לא מאפשר לו אף זאת יוכל להביא מנחה.


לכבוד השבת נכין עוגת סולת טעימה.

עוגת סולת

עוגת סולתצילום: חנה פנט

 

רכיבים:

225 גר' סוכר
5 ביצים
1/2 כוס קרם קוקוס
קליפה מגוררת מלימון
קליפה מגוררת מתפוז
225 גר' קמח שקדים
200 גר' סולת
1 כפית אבקת אפיה
1 כוס שמן

סירופ:

100 מ"ל דבש
מיץ מתפוז אחד 

 

אופן ההכנה:

בקערת המיקסר שמים את הסוכר והביצים ומקציפים כמה דקות
עד שמתקבלת קציפה בהירה ותפוחה.
מוסיפים את הקליפות המגוררות, קמח,סולת,אבקת אפיה וקרם קוקוס
ומערבבים היטב.
לבסוף מערבבים לתוך הבלילה את השמן
מעבירים לתבנית ח"פ גודל בינוני (דף A4)
אופים בחום 180 מעלות 35 דקות.

כשהעוגה מוכנה מחוררים אותה בעזרת מזלג
מחממים את הדבש ומערבבים לתוכו את המיץ
יוצקים בנדיבות על העוגה ומניחים להתקרר.

למי שאוהב אפשר לפזר מעליה העוגה שקדים ופיסטוקים קצוצים גס.

 

שבת שלום.