אוכלים בריא - החידושים הטעימים והמיוחדים

עד כמה הפך הנושא הבריאותי לטרנדי, יעיד פסטיבל הבריאות שיתקיים בקניון TLV  בתל אביב מיום ראשון 14 באוקטובר ועד 26.10. באי הפסטיבל ימצאו בקניון בין היתר דוכני אוכל בריאותי, ישמעו הרצאות בתחום הבריאות ממפורסמים כמו דורון שפר, פאולה רוזנברג ומיכל צפיר ועוד..

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 16/10/18 13:34 ז בחשון התשעט

אוכלים בריא - החידושים הטעימים והמיוחדים
צילום: shutterstock

בנוסף יוכלו להשתתף בשיעורי כושר בחינם, לטעום מיצי בריאות, ועוד. ועל קנייה ב-250 שקלים, לקבל קסדת אופניים במתנה. הוכחה נוספת הם חומרי הגלם החדשים המיוצרים לפי קריטריונים בריאותניים (וזה מאפשר למי שאוכל במסעדות או קונה מאפים, לבחון את מה שמגישים לו לפי קריטריון חדש), . דוגמה:  חברת שמרית השיקה באחרונה תחליפי חמאה ומרגרינה בשם "נטורינה", על בסיס שמן קוקוס ושמן זית. התוצאה: ניתן לבשל ולאפות ללא שומן מוקשה וללא חומרים משמרים. ה"נטורינות" החדשות מתאימות גם למאפים מלוחים וגם למאפים מתוקים. 
מילה על שמן הקוקוס: הוא נחשב בריא בזכות התכולה הגבוהה של חומצות שומן בינוניות המתחמצנות במהירות ולכן אינן נגרות ברקמת השומן בגוף. ועל שמן הזית אין צורך להרבות במילים. המחיר: 7 שקלים לאריזה של 200 גרם.

תחליפים

תחליפיםצילום: טופ טאץ

דוגמה נוספת: סודה לשתייה (סודיום ביקרבונט) ללא אלומיניום, מוצר כשר, שמייבא מותג מזון הבריאות "אביב ירוק" מאיטליה. על נוכחות האלומיניום בסודה לשתייה שמוסיפים למאכלים ומאפים שונים, מעטים בינינו היו מודעים. באפייה, משמשת הסודה לשתייה כחומר מתפיח, מאחר והיא מתחילה לפעול מיד כשהיא באה במגע עם חומר חומצי כלשהו (דבש, שוקולד, קקאו, יוגורט, שמנת רגילה, מיצי פירות ועוד). בבישול, משמשת הסודה לשתייה לנטרול חומציות, למשל של עגבניות ברוטב על בסיס עגבניות, או של הדבש בעוגת דבש. הסודה גם משמשת לריכוך בשר ולקיצור זמן הבישול של קטניות יבשות, ולהפחתה של תופעות הלוואי שלהן.  את המוצר נטול האלומיניום ניתן להשיג בחנויות טבע מובחרות בכ-16 שקלים ל-200 גרם. 

סודה

סודהצילום: לירן אגסי


דוגמה שלישית: שבעה סוגי קמחים שהשיקה באחרונה חברת "כרם טבע" ובהם קמח מלא שהוצא ממנו חלק מהסובין כדי שהמאפים יהיו קלים ואווריריים יותר (כ-12 שקלים לקילוגרם), קמח מלא 100% מגרעין חיטה שנטחן ללא שום קילוף, ניפוי וחומרים משמרים (כ-12 שקלים לקילוגרם), קמח כוסמין, המכיל 70% סובין (כ-20 שקלים לקילוגרם) ובאותו מחיר גם קמח כוסמין מלא אורגני, ועוד. ניתן להשיג בחנויות מזון מובחרות שונות. 

קמח כוסמין

קמח כוסמיןצילום: איתמר כהן

תחום אחר של מודעות בריאותית הם מזונות ומשקאות נטולי סוכר. כך הרחיבה בימים אלה שופרסל את ההיצע במותג הפרטי שלה עם משקה בשם LIME DIET. מוגז, נטול קלוריות, ללא סוכר וללא חומרים משמרים. 4.30 שקלים לבקבוק. 25 שקלים מחיר השקה לשני מארזים עם 4 בקבוקים בכל אחד. 

דייאט ליים

דייאט לייםצילום: שופרסל

ואם נכנסנו לשוונג הבריאותי, האם אתם מודעים לכל היתרונות של אכילת דגים "רזים", כמו דג מוסר הבריכות המכיל רק 85 קלוריות ל-100 גרם, כמו ביצה או חצי גביע גבינה לבנה? דגים קטנים עדיפים על דגי ים גדולים שחשופים לכספית ולמזהמים שונים ודגי בריכה מקומיים, נקיים מכספית. עדיפים בכל מקרה סלמון, טונה, הרינג, מקרל ואנשובי. חשוב לבדוק בדגים טריים שהעור מבריק ולח וכן העיניים, שאין ריח לא נעים, ושבלחיצה לא נוצרת גומה בבשר הדג.


חלי ממן  מייסדת ומנהלת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא סיכמה את החשיבות הבריאותית של הדגים כך: תחליף חלבון מצוין לעוף, בשר, קטניות או ביצים. 
מקור לוויטמינים ומינרלים. דוגמאות: הבאס והבורי עשירים בוויטמין E, הלברק מהווה מקור טוב לאבץ, הסרדינים מצטיינים בכמות סידן והאמנון מכיל כמות משמעותית של ויטמין D.
מקור טוב לאומגה 3. במיוחד האנשובי, הטונה, הדג לבן, ההרינג, המקרל והסלמון. גם הפורל, הלברק והבורי שגדלים בבריכות בישראל, מכילים כמות יפה של אומגה 3.
דלים בנתרן. קרפיון, אמנון, בורי, באס, מוסר, פורל ולברק מכילים פחות מ 50 מ"ג נתרן ב 100 גרם.