שאל את הרב

תפילה ומנהגים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/04/24 07:59 כו באדר ב'

שאלה

שלום הרב יש לי כמה שאלות לשאול אם אפשר.. אשמח שהרב יענה על כמה שהוא יכול.. תודה רבה.

א. התחלתי בתקופה האחרונה להתפלל שחרית במלואה מברכות השחר עד שמונה עשרה (ואם זה אשמח שתתקן אותי או שתגיד מה אני צריכה להוסיף) ובזמן האחרון ממש קשה לי לקום מוקדם ואז הבנתי שאני לא יכולה להתפלל שמונה עשרה מתי שבא לי.. אני ממש הלכתי לאיבוד עם כל הקיצורי מילים שכתוב באינטרנט אבל שאלתי היא עד מתי אני יכול להתפלל שחרית- מברכות השחר עד שמונה עשרה? עד איזה שעה? ואני יודעת שכל יום השעה משתנה אבל אני לא מצליחה לעשות את החישוב לבד וה ממש מבלבל.. אשמח לעזרתך ולהסבר בנושא .

ב. במסגרת המוטיבציה להתחיל להתפלל עד שמונה עשרה החלטתי לקחת על עצמי להתפלל לרפואת חייל פצוע.

ואני לא זוכרת מאיפה בפייסבוק ראיתי את הרשימה שבה מצאתי את שמו אבל אין לי איך לברר מה מצבו של אותו אדם..

מה לעשות? להמשיך להתפלל לרפואתו ולהצלחתו?

ג. בנושא אחר קצת, אני לא יודעת איך להתפלל בשבת.. אני דתייה אבל היה לי קשה ללכת לבית כנסת הרבה שנים וזה הביא למצב שכבר התביישתי לשאול איך להתמצא בסידור או מתי ולמה פתאום צריך לקום ולענות אמן.. אבל אומרים שלא הביישן למד ואני אשמח מאוד אם תוכל להסביר לי איך להתפלל בשבת גם בערב וגם בוקר,כמובן אם אין זו טרחה מרובה..ואני יודעת שזה אולי עוד טרחה לרב אבל אני ממש אשמח אם תפרט בלי קיצורי מילים או שלפחות רק תסביר מהם אומרים כי זה ממש לא מובן לי... בנוסף אני תמנייה אם זה קשור לנוסח או משהו כזה..

ג. בנושא קצת לא קשור, אני תמניה וחג הפסח מתקרב וכך גם ימי ספירת העומר ותמיד יש את האמירות והמחלוקות שמערערות אותי, תמיד לקראת הפסח יש את אלה שיגידו שמותר ככה ואסור ככה.. עכשיו אני תמניה שבבית הולכים עם הלכות לפי דעת התימנים ולא האשכנזים או הספרדים.. ואני יודעת שבחלק מהדברים מקלים לעומת הרוב ובחלק דווקא מחמירים.. אבל זה ממש קשה לי כשאני מסבירה לחברות או אפילו סתם למישהו שנכון שפה אנחנו מקלים כשהאשכנזים והספרדים מחמירים וב90% מהמקרים מתלווה לתגובה סתירה ישירה ואמירה שממש לא ואסור וכל מיני.. הרבה פעמים בספירת העומר יש את העניין של המנהגים מה מותר ומה אסור וזה קשה כי תמיד מבטלים את דבריי או שישר אומרים ש'מנהג קבע כהלכה' ואומרים שתמיד אנחנו מקלים בכל דבר וכל מיני אמירות וכדומה.. אני לא הכי בקיאה בתורה וכשאדם בא אלי עם בטחון וני בפשטות מסבירה שאני נוהגת אחרת והוא סותר אותי ואומר "מה לא זה אסור" אני לא מצליחה להתקדם לשום מקום ואיכשהו אני תמיד יוצאת מעורערת ומתוסכלת כי זה קשה גם כשרוב הפעמים שמלמדים בבית ספר או בכללי כותבים מנהג או הלכה לפי מנהג אשכנז וספרד ואחר כך לך תצליח להוכיח להם שאתה לא עובר עבירות.. פעם חשבתי שזה לא מפריע לי כי אני יודעת שאני בסדר אבל היום כשאני באמת מנסה להתחזק ולהתחיל להתפלל ולהתוודע לעוד מצוות שלא ידעתי או לשמתי לב אליהם אז אני מוצאת את עצמי מתערערת ופשוט מתוסכלת שאולי אני עוברת עבירה ואסור או שאני לא בסדר..

וזה קשה לי כי אני משתדלת כל כך להתחזק גם בדיבור ובחשיבה ולא רק במעשים והערעור הזה כאילו לוקח אותי 100 צעדים אחורה ואני יודעת שזה גם עבודה על יצר הרע שרואה בזה הזדמנות לפעול אבל ממש קשה כשזה קורה...

יש לרב אולי עצה או רעיון מה לעשות ?

ד. אם הרב מכיר ספר או משהו בסגנון שעוזר לאמונה ובטחון (אני אישית מתחברת יותר לסגנון של הרוח) פשוט אין לי בבית משהו שהתחברתי אליו אז אם הרב מכיר משהו אשמח לשמוע..

ה. הרב אם אני לפעמים מרגישה שהמצב בבית שלי מתוח ויש קשיים זה בסדר שאני אומרת תפילה לשלום בית כשאני רק הבת ולא ההורים?

תודה רבה ויום טוב.

תשובה

בס"ד

ברוכה הבאה.

א. אנסה להסביר: יש שני זמני סיום. זמן סיום אחר הוא לקריאת שמע, וזמן סיום אחר – יותר מאוחר, הוא לתפילת עמידה. אפשר לומר כשקמים קודם כל את פרשת קריאת שמע, ואז ניתן להתפלל בנחת מעט יותר מאוחר, ולא להגיע לסוף זמן תפילה. מה שמסובך בלוחות הוא העובדה שיש כמה שיטות מתי הוא סוף זמן קריאת שמע, ומתי הוא סוף זמן תפילה. את יכולה ללכת לאור המאוחר יותר בשניהם.

ב. ראשית, יישר כוח על התפילה על חייל פצוע. אין הלכה ברורה על כך, כי אין מקרה דומה למשנהו. אני מציע להתפלל על פצוע שבעה ימים, מתוך הנחה שגם אם הבריא – הוא עדיין נמצא בסוג של שיקום ראשוני, ורק אם יודעים כי הוא עדיין במצב קשה – להמשיך.

ג. ישנם מנהגים שונים בבתי כנסת, ועיקר לבתי כנסת של יוצאי תימן יש מנהגים מיוחדים, ולכן אני מתקשה להדריך אותך. אבל, שום דבר לא נורא, וגם אם לא עומדים במקום בו נהוג לעמוד (חוץ מבתפילה עמידה) התפילה כשרה. לכן, כדאי ללכת לבית הכנסת ולראות מה שכולן עושות.

ד. אין שום בעיה לנהוג במנהג התימנים, בין לקולא בין לחומרא. להפך, את יכולה להיות שלמה ובטוחה בדרכך, ולומר כי את נוהגת כמנהג העתיק של יהודי תימן.

ה. יש ספרים רבים על ענייני ביטחון. לכל אחד מתאים משהו מיוחד. אם תכתבי איזה ספרים מצאו חן בעינייך בעבר – אולי אדע לייעץ מהו הכיוון הדומה.

ו. בוודאי ! צריך להתפלל עוד ועוד על השלום.

כל טוב ושמחה גדולה

כתבות נוספות