שאל את הרב

יהדות סלקטיבית 4

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/04/24 09:30 כט באדר ב'

שאלה

לומר שיש מסגרת הלכתית שהיא התורה שבכתב זה ממש לא איך שאתם באמת חיים. הפרשנות שלכם לא פחות יצירתית מאשר זאת של הרפורמים, הנוצרים ובטח שלא של השומרונים.

התורה בגדול מתעסקת ב:

קורבנות - אתם לא עושים שום דבר מזה. לא בטוח במספר המדוייק אבל זה חד משמעית החלק המרכזי.

דינים חקלאיים - הרבנים המציאו - כן, המציאו - שלל פתרונות, החל מ"היתר מכירה", פרוזבולים למיניהם וכו אז לא באמת עושים את זה

עוד קורבנות

עוד קורבנות

לא לעשות מלאכה או משפט מוות או להדליק אש בשבת

כמה מאכלים אסורים

כל מיני מחלות ש"לא מצויות כיום" דוגמת צרעת

דברים בסיסיים שבין אדם לחברו, חלקם מחרידים ממש ואותם כמובן לא עושים היום (אשת יפת תואר, אישה שנאנסה וכו)

טומאה וטהרה - גם לא עושים היום

דיני נזירים - לא עושים היום

דיני עבדים - לא עושים היום

מצוות לא תוסף - אוהו כמה שעושים היום

מה ש*לא* כתוב בתורה זה כל דיני שבת הענפים, דיני כשרות המפותלים, הברכות והתפילות הארוכות שלוקחות כל כך הרבה זמן, ועוד מגוון מנהגי חגים מוזרים שהושאלו ברובם מדתות אחרות. את כל הדברים האלה חז"ל או המציאו בעצמם, או גרוע מזה, השתמשו בטכניקות מפוקפקות כמו "גזרה שווה" שנראתה אחכ כה מפוקפקת שחכמים נאלצו להסביר שכמובן זה בכלל משה שהעביר את כל המצוות האלה ככתבן ולחש באוזן של הכנסת הגדולה שלחשו לרמב"ם באוזן חוץ ממה שכמובן לא מתאים לזמננו שאת זה הוא המציא בעצמו וטעה.

מרגיש קצת סלקטיבי?

מה שאני מנסה לומר, זה שמאוד מוזר לטעון כי התורה שבכתב מחייבת אתכם, או שהיא אפילו מקור השראה לרוב מה שאתם עושים. יש קוי דימיון קלושים, אבל אפילו עלעול חטוף במקרא יבהיר שהעולם הערכי שלכם קרוב מאוד לערכי המערב המודרניים ורחוק מהמקרא כרחוק שמיים וארץ. אז הטיעון הזה לא מחזיק מים - דורות של רבנים כן המציאו את היהדות לגמרי מחדש, ובגלל שהפרשנות כל כך יצירתית, נוצרו זרמים מאוד מאוד שונים, ואתה שייך לאחד מהם ומעמיד פנים שיש לו יותר זיקה למקור מאשר כל פרשנות יצירתית אחרת, בעוד שלמעשה אתה לא מחוייב בשום צורה כמעט לטקסט המקראי, ואפילו לא לפרשנויות היותר עתיקות שלו. סלקטיבי למדי בעיני.

תשובה

שלום וברכה

נראה לי שמיצינו את הדיון.

אתה בוודאי רשאי לחשוב את מה שאתה חושב.

אתה צודק מאוד שמדובר גם בפרשנות יצירתית מאוד.

ובד בבד, מדובר בנאמנות לדברי התורה עד לכדי נכונות לאורך הדורות למות על קידוש השם;

ובד בבד מדובר בתחומים שבהם לא השתנה דבר, ולא נעשו פרשנויות, כגון מאכלות אסורות או דיני עריות.

ובד בבד, העובדה שיש דמיון לערכי המערב נובע לא מעט מכך שערכי המערב נלקחו מאיתנו, דרך הנצרות;

ובד בבד עוד אין ספור היבטים, שאתה בחרת להתעלם מהם.

ונראה לי שהדיון נתקע.

שכן מה שאני רואה כמפגש שבין תורה שבכת ובין בני אדם שמפרשים ומקיימים אותה, ודברי החכמים הם חלק בלתי נפרד ממשמעותה של תורה שבעל פה אתה רואה כהעמדת פנים.

כאמור, זכותך.

כל טוב

כתבות נוספות