שאל את הרב

חיפוש משמעות: איך למלא את החלל הריק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/06/23 04:04 ל בסיון התשפג

שאלה

היי. אני לומדת באולפנה חיה רגיל, לומדת, מבלה, משתדלת לקיים מצוות להתפלל וכו' ובכל זאת ברצף החיים מרגיש המון פעמים ריק, תחושה שחסר לי עומק בחיים, משמעות. וזה עוד לפני החופש הגדול.. איך כדאי למלא את החלל הזה שאני ארגיש באמת בתוך כל החול את הקב"ה, את המשמעות?

תשובה

שירה יקרה שלום.

לפני הכל, תחושת הריקנות הזאת היא מדהימה. אין אותה לבעלי חיים, כי להם אין כל כך תחושת משמעות בחיים. אז זה שאת מרגישה אותה, זו בעצם קריאת ההשכמה של הנפש שלך. זו הנשמה שלך שמאיצה בך למלא את העולם באור המיוחד שלך. את התחושה הזו אנחנו לא רוצים להדחיק או להעלים. להפך. אנחנו רוצים לקחת אותה ולחגוג אותה. להקשיב לה. לנסות להבין לאן את רוצה ללכת. בניסוח אחר - חלק גדול מהתשובה שאת מחפשת נמצא ממש שם - בתוך התחושת ריקנות. רק צריך לדעת לשמוע מה היא אומרת.

אז מה עושים עכשיו?

1. להכיר את עצמך

בתור התחלה - חפשי דרכים להכיר את עצמך יותר לעומק. מדיטציה, כושר, מיינדפולנס, טיול (שביל ישראל כבר עשית?), סתם התבודדות מול הים או ביער, נגינה, כתיבת יומן, תפילה, וכמובן – לימוד תורה. (ואם יש לך עוד שיטות, תספרי לי גם).

אחרי זה, כדאי לגשש בכל מיני כיוונים למצוא מה הנפש שלך אוהבת לעשות. איזה דברים מלהיבים אותך. איזה תחומים גורמים לך לרצות להטביע חותם. אולי את רואה דף נייר ובא לך להשאיר עליו את הציור שלך? אולי את רואה משימה ובא לך לבצע אותה? אולי מושך אותך לנהל? לבנות דברים? ללמוד? יכולים להיות הרבה תחומים. את בגיל שבו הנפש עדיין מוציאה לאט לאט את הניצנים שלה, וסביר מאוד שעוד לא גילית את כל הדברים שמלהיבים אותך. אנשים בני 50 עדיין מגלים בדרך כלל. אז בתכלס - בכל פעם שיש לך הזדמנות להתנסות במשהו חדש, תמיד תמיד תגידי כן. (כמובן - אם זה דבר מוסרי ומותר). ואם את חדשה בדבר הזה ואף פעם לא ניסית אותו - עוד יותר תגידי כן. תנסי כמה שיותר דברים חדשים. ותתני את הכל. תנסי באמת בכל הכוח להצליח וללמוד. ואחרי שהצלחת - תנסי להרגיש פנימה מה זה עשה לך ולפי זה לדעת אם להמשיך בזה או לא.

2. לשים לב למשמעות הנסתרת

את תתפלאי, אבל אפילו אנשים שעושים בחיים שלהם דברים עם חשיבות עצומה - רופאים, מפקדים בצבא, מנהלים בכירים, מורים - הרבה פעמים עם הזמן והשגרה יכולים לשכוח את המשמעות של מה שהם עושים. אם לא שמים לב, גם העבודה החשובה בעולם יכולה להפוך לסתם עוד שגרה אפורה ומשעממת. ואם כן שמים לב - גם הפעולה הכי פשוטה ורגילה, יכולה להפוך למשמעותית מאוד.

אז איך שמים לב? מתרגלים להקדיש קצת מחשבה למה התוצאות של מה שאת עושה. איך זה ישפיע עלייך, איך זה ישפיע על אנשים מסביבך. איך זה ישפיע על העולם. יש הרבה דברים שעוזרים לנו גם להיזכר בזה. כמו ברכות, תפילות, ועוד דברים שמכריחים אותנו לעצור ולהבין את המשמעות של הדברים.

חוץ מאשר התוצאות אפשר לשים לב גם למניע. כלומר מאיזו סיבה את עושה את מה שאת עושה. איזה רצון שלך בא לידי ביטוי שם. אולי את מתנדבת כי את רוצה לעזור. אולי את מתפללת כי את רוצה להתקרב לה'. הסיבה יוצקת משמעות בתוך הפעולה, אם זוכרים אותה בראש.

3. להתמקד בתוצאות ולא בהרגשה

זה אולי קצת מבלבל, אבל הרבה פעמים, דווקא זה שאנחנו מאוד רוצים להרגיש משהו, גורם לנו לא להרגיש אותו. דמייני מישהו שהולך ללונה פארק וכל הזמן אומרים לו - "נו כבר! תהנה! אתה נהנה? ועכשיו?" הוא לא יצליח להנות בכלל. אותו דבר לגבי המשמעות. אם אנחנו עושים דברים כדי להרגיש משמעות, אז אנחנו מרוכזים בהרגשה ולא במשמעות. אבל דווקא בפעמים שאנחנו עושים משהו נטו כי הוא טוב, נטו כי הוא נכון, המשמעות מוצאת את דרכה אל הלב שלנו. זה לא אומר שאסור לעשות דברים כדי להרגיש טוב עם עצמנו. זה רק אומר שיותר טוב לעשות את הטוב כי הוא טוב, ותחושת הסיפוק עוד תבוא.

לקראת החופש נפרסם בקרוב סדרת טיפים, כדי לא ללכת לאיבוד ולנצל כמה שאפשר את ההזדמנויות שיש בחופש הגדול. מוזמנת למצוא אותם בקבוצות הווטסאפ שלנו, באתר, ובפייסבוק של חברים מקשיבים!

לסיכום:

אשרייך שמה שאת מחפשת בחייך הוא משמעות. זה נפלא. נסי להכיר את עצמך כדי לדעת מה המסלול האישי שלך בעולם. אחר כך תמצאי את הזמן והקשב לשים לב למשמעות של מה שאת עושה, ותתמקדי במשמעות ולא בהכרח בהרגשה הטובה שיוצאת מזה.

בהצלחה!

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות