שאל את הרב

איך מפתחים סבלנות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/06/23 21:30 כא בסיון התשפג

שאלה

אשמח לעצה איך להשתפר במידת הסבלנות, אלו מעשים אפשר לעשות שיהיה לי יותר סבלנות

תשובה

שלום אביגיל.

מה שלומך?

את שואלת שאלה כל כך חשובה! וזה כבר מראה על הבגרות שיש בך. זה באמת יכול להיות מציק וכל כך מעצבן לחוות חוסר סבלנות בכל מיני מצבים בחיים. זה אפילו יכול להעלות כעס ולפעמים הכעס גם נשפך החוצה.. התחושה הזו מובנת, ויכולה לקרות כמעט לכל אחד בכל מיני מצבים בחיים. בואי ונבין יחד קודם- מה היא סבלנות.

במילון השפה העברית כתוב:

סבלנות: אורך רוח, היכולת לחכות למשהו מבלי לאבד עניין או להתרגז.

אם נחשוב על זה עוד קצת, כשאנחנו רוצים משהו ולא מקבלים אותו מיד - זה יכול לעורר סבל כלשהו, לא?. כמו למשל כשאנחנו יוצאים למסלול טיול בצפון ביום חם פיצוצים (ממש כמו הימים הקרובים בארצנו הקטנטונת), ובמסלול יש עליה נוראית. אנחנו מתחילים לעלות, מזיעים, מתעייפים, מתעצבנים, ורק רוצים להגיע לסוף! עד שאנחנו מגיעים לסוף אנחנו מאבדים את כל הסבלנות, רצים למזגן ומתנחמים באיזה חטיף טעים. הקטע הוא ש..פספסנו משהו די חשוב בדרך! הציפורים צייצו, הפרחים צבעו את כל ההר בצבעים מדהימים, הנוף היה פשוט עוצר נשימה, יכולנו לעצור רגע בצד לנשום, להנות, לצחוק קצת עם החברים, ועוד ועוד... זה יכול לקרות לנו כשאנחנו מרוכזים במטרה או בתוצאה שאנחנו רוצים להגיע אליה (במקרה הזה-סוף המסלול). אבל...כשאנחנו מצליחים להכניס לתוך הסבל שלנו משמעות כלשהי (דרך מעניינת במסלול)- יכול להיות שרמת הסבל שלנו תרד, ואז יצרנו בתוכנו סבלנות. אז בקיצור, סבלנות=סבל+משמעות.

המזל הוא שסבלנות זה לא משהו שנולדים איתו, זה הרגל שאפשר לייצר בנו (:

הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור ליצר סבלנות. יכולה לבחור מה שמתאים לך:

1. סבלנות כן קונים במכולת

אפשר להתחיל לתרגל סבלנות במכולת! מה זאת אומרת?

כשאת עומדת בתור במכולת\בסופר פארם\מחכה לשיחה או הודעה- נסי להעסיק את עצמך במשהו אחר, כמו למשל:

- לסיים משימה שנשארה לך (אפשר גם דרך הטלפון).

- להתבונן באדם מסוים סביבך או בתקשורת בין אנשים ופשוט לתת למחשבות שעולות לצוף.

- לפתח שיחה עם מישהו לפניך (יכול להיות מביך, ואחרי כמה שניות זה הופך להיות מצחיק מאוד!)

- לשמוע מוזיקה.

ועוד כל רעיון שעולה לך. למה כדאי לעשות את כל זה?

כי לפעמים כשאנחנו מעסיקים את עצמנו בדברים אחרים אנחנו מצליחים להסיט את התשומת לב שלנו מההמתנה המציקה. אנחנו גם נהנים מהרגע, ואז הזמן פשוט עף!.

2. STOP

לפעמים קורה שאנחנו מדברים עם מישהו שחושב שונה מאיתנו, ובמקום להקשיב אנחנו אוטומטית נכנסים להתקפה, משמיעים את דעתנו ורוצים רק לסיים את השיחה!

זה די מאתגר כשמישהו חושב אחרת ממני. ועדיין, יש לנו עוד אפשרות.. במקום להתנגד, אפשר לחשוב איך כן להבין את הדעה של האחר. זו יכולה להיות משימת אתגר אם תרצי:

בפעם הבאה כשמישהו משתף אותך במשהו או אומר את דעתו, במקום להגיב מיד-

עצרי רגע.

ספרי 5 שניות.

ואם אפשר – גם אל תגיבי במילים, רק תקשיבי.

אולי כדאי לראות איך את מרגישה עם זה... אם את מרגישה סוג של רוגע בפנים-את יכולה להעלות לאט לאט את מספר השניות בהם את מקשיבה ולא מגיבה. זה יכול להרגיש מוזר בהתחלה, אבל אין לך מה להפסיד, תני לזה צ'אנס;)

3. להיות צב מאוהב

לפעמים אנשים זריזים ותקתקנים אוהבים שהכל קורה בטיל! וכשזה לא קורה בקצב המהיר הזה - זה די מבאס אותם. מציעה לנסות להאט את הקצב... אפילו בדבר הכי קטן. למשל: קחי מאכל מסוים שאת אוהבת (קוביית שוקולד יכולה להיות רעיון טוב להתחיל איתו;) ) ותאכלי אותו בביסים קטנים, ממש קטנטנים. אחרי כל ביס תעצרי ל3 שניות ותרגישי את הטעם של זה בפה. מה התחושה בלשון? איך את מרגישה? בא לך כבר לקחת את הביס הבא?

ואם את רוצה את יכולה להיות צבה חמודה גם בדברים נוספים כמו ב-

לצחצח שיניים, לנעול נעליים, ללכת ברחוב...

יכול להיות שתגלי שזה די נחמד ומענין לעשות לפעמים דברים בslow motion, ואולי אפילו תתאהבי בזה..

4. שלוש ארבע ו..לנשום

חמצן הוא אחד המאכלים החשובים ביותר למוח שלנו. כמו שאנחנו לא יכולים לשרוד בלי אוכל, גם המוח שלנו לא יכול לשרוד בלי חמצן. קחי רגע לנשום נשימה עמוקה, ואם את יכולה לעשות את זה שלוש פעמים ביום זה יכול להיות נהדר! זה הרגל בריא מאוד שיכול לעזור לנו לפתח סבלנות. עדיף לעצום את העיניים ולנסות לא לחשוב על שום דבר, רק באותו אוויר שנכנס ויוצא... את יכולה להפוך את זה למשהו כיפי ולעשות את זה יחד עם החברות או עם המשפחה, אולי הם גם יודו לך על זה בהמשך.

לסיכום, הבנו קצת מה זו סבלנות והעלינו כמה עצות שיכולות לעזור לייצר סבלנות. מכאן את יכולה לקחת את זה ולתרגל, בכיף כמובן:). ואם את רוצה להמשיך ולהתייעץ איתנו על זה או שיש לך נושא מסוים שאת רוצה לשתף בו- אנחנו ממש כאן בשבילך... באתר-

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

קטן עלייך!

הללי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות