שאל את הרב

התרחקות מה'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/06/23 22:06 יז בסיון התשפג

שאלה

בעבר ממש הרגשתי את נוכחותו של ה' אך לאחרונה הפסקתי להרגיש בו. זה תמיד הייתה כזו הרגשה, לא מוסברת, של נוכחות. אני מרגיש שאני מתרחק מה' וקשה לי לחזור ולהתקרב. בנוסף, אני עושה דברים אסורים, לדוגמה בשבת, ואני לא מרגיש בחרטה. זה מדאיג אותי.

תשובה

שלום לך.

איזו שאלה! זה דורש הרבה אומץ לשתף על הספקות שלך באמונה ולומר דוגרי אני מרגיש רחוק ולא מרגישה חרטה. מורגש מהכתיבה שלך שיש לך נפש שמחפשת משמעות. אני מקווה שבתשובה זו אוכל לתת לך כיוון אך מטבע הדברים התשובה פה תהיה חלקית וכנראה לא תיתן לך מענה מספק – אני מזמינה אותך להיות בקשר איתנו להמשך שיחה ואם תרצי תוכלי גם לשתף בנושא הזה קרובים לך או לקרוא יותר על הנושא.

כולנו חווים ספקות באמונה, זה טבעי וזה חלק מלהיות בני אדם, אנחנו חוקרים וסקרנים מטבענו ואמונה זה נושא גדול שחשוב לחקור אותו ולמצוא איך אנחנו באופן אישי מתחברים אליו. הקשר שלנו עם הקב"ה הוא דומה לקשרים בחיינו – הוא דורש מאמץ ונחישות, עבודה והתמדה. כמו קשרים אחרים בחיינו, יש תקופות של קרבה ויש תקופות של ריחוק. יש זמנים שכמעט ולא מרגישים את הקשר ויש פעמים שהקשר כל כך חזק שזה מפחיד ומשמח בו זמנית. גם אם אתה לא שומר שבת זה לא אומר שאתה לא יכול לקיים קשר עם הקב"ה. זה שאתה מרגיש ריחוק לא אומר שתרגיש ריחוק תמיד. זה תלוי בך ובמצפן האישי שלך לגבי מה מרגיש לך נכון וטוב לך.

כתבת שאתה "מרגיש שאני מתרחק מה' וקשה לי לחזור ולהתקרב", זה כשלעצמו כבר הרבה מהדרך, הרצון לקשר יכול בסופו של דבר להוביל להעמקת הקשר. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב איך תוכלי לצאת מהתהליך שאת נמצאת בו חזק יותר, חכם יותר ושלם יותר עם המקום הדתי שתהיה בו.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה כיוונים למחשבה...

1. להמשיך לשאול. שאלות זה טוב, כשמפסיקים לשאול שאלות דווקא שם זה סימן לוויתור או שאננות. זה טוב שיש שאלות הן הזדמנות לצמיחה ולהעמקת קשר עם עצמנו ועם הקב"ה.

2. לחקור באופן אקטיבי. לקרוא על הנושא, לדבר עם אנשים שאתה מרגיש שיכולים לתת לך מענה. אני מאד ממליצה על הספר של משה רט "פשוט להאמין" ספר זה יחסית חדש ומיועד לבני נוער, מטרתו לספק בסיס לאמונה רציונלית, בצורה הגיונית שמחבקת את הספק. אני גם ממליצה על הספר "מכתבים לטליה" של דב אינדיג. ספר זה יותר ישן סביב מלחמת יום הכיפורים ב1973, הוא חלופת מכתבים בין נערה חילוניה לבחור ישיבה (דב אינדיג) בו היא שואלת שאלות נוקבות על היהדות ודוב עונה בטוב טעם והרחבה. כמו למשל כיצד אפשר להאמין בקב"ה אחרי השואה? מהו היחס לתנ"ך ומדרש? וכד'.

3. לדבר על כך. למצוא אנשים שאתה יכול לשתף בספקות שלך. לשאול שאלות באמונה ולא לצאת למסע הזה לבד.

4. לתת לזה זמן. זה תהליך ואמונה זה דבר גדול, "אִם תְּבַקְשֶׁנָּה כַכָּסֶף וְכַמַּטְמוֹנִים תַּחְפְּשֶׂנָּה אָז תָּבִין יִרְאַת ה' וְדַעַת אֱלֹקים תִּמְצָא" (משלי ב' ד-ה). אמונה יש לחפש כמו אוצר נדיר ורק אז נבין ונדע.

5. להתפלל. גם על הרצון לקשר עם הקב"ה ובקשה על כך זה מעולה ודרך טובה להתחבר לקב"ה ולבקש על עצמך עזרה והסרת הספקות.

בנוסף לכך, כמובן שאתה מוזמן תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזק ואמץ,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות