שאל את הרב

ספורט - מתי ובאיזה אופן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/05/23 21:29 י בסיון התשפג

שאלה

אני עושה אימונים כבר תקופה ויש לי רגשות אשם קצת על זה שזה לא מכוונות "טובות"

אני יודעת שהתורה בעד ספורט וגוף בריא

אבל אצלי זה פשוט בגלל שאני רוצה לשנות את איך שאני נראת

אני כן יודעת שזה עושה לי טוב

אני באמת מתלבטת מה לעשות להמשיך עם זה או להפסיק

מאוד חשוב לי להיות נאמנה לנפש שלי אני יודעת שכל מחשבה ומעשה משפעים על הנפש

אז זה יכול להזיק ?

תשובה

הי.

קודם כל אני רוצה להגיד לך שהעלית שאלה שהיא מעניינת וגם חשובה, ואני בטוחה שיש הרבה שמתלבטים איפה בדיוק עובר הגבול בין ספורט שהוא בריא לבין ספורט שנובע ממניעים פחות בריאים. בנוסף, אני גם חושבת שהשאלה שלך ממש מראה על בגרות. היכולת שלך לחשוב ולנסות להבין האם מה שאת עושה הוא בריא לגוף שלך ומה המניעים למעשים שלך, היא ממש יפה ומראה שיש לך יכולת להעמיק ולחשוב קצת מעבר, ולא רק לעשות מה שמתחשק לך.

את מתארת כאן התלבטות האם להמשיך בפעילות ספורטיבית כי את יודעת שהמניעים שלך הם לא בהכרח בריאות וכדומה, אלא מכוונים לשנות את איך שאת נראית. אנסה להביא כאן כמה אופנים שאפשר לראות בהם את הסיטואציה שאת מתארת.

מצד אחד, פעילות ספורט, כמעט מכל סוג שהיא, היא מועילה וטובה מאוד, הן לנפש והן לגוף. היא גורמת לנו לזוז ולהפעיל שרירים שבדרך כלל אנחנו לא מפעילים ביום יום. בנוסף, פעילות גופנית משחררת כל מיני חומרים כימיים שנקראים אנדורפינים שמופרשים במוח בזמן שאנחנו מבצעים פעילות גופנית, ויש להם תפקיד חשוב בשליטה על כאב (פיזי) ועל התנהגות, והם גם משפרים מצב רוח. כך שבאמת לכל הדעות פעילות גופנית היא משהו חיובי וטוב לגוף ולנפש.

מצד שני, כמו בכל דבר, כדאי שננסה לחשוב ולהבין מה מניע אותנו לעשות את זה, וכן להיות ערניים לגבי המינון של מה שאנחנו עושים. גם דבר טוב חייב לבוא במינון ובמידה. למרות שספורט הוא בריא וחשוב, אם נבצע אותו במינון מוגזם הוא יכול רק להזיק לגוף ואז זה יהיה חבל ממש, כי איבדנו את מה שבעצם רצינו להשיג, שזה בריאות לגוף שלנו.

אנסה להציע לך כאן כמה כיוונים לחשיבה, תוכלי לנסות לפחות אחד מהם:)

1. מינון וגיוון

יש כל מיני דרכים שבהן אפשר לקדם את הבריאות של הגוף. אפשר לעשות ספורט ולהתאמן הרבה, אבל יש עוד הרבה מאוד דרכים שאנחנו יכולים לעשות כדי להיות בריאים יותר. את יכולה להתחיל לאכול בריא. את יכולה גם לקרוא חומר באינטרנט וללמוד על כל מיני הרגלים שטובים לבריאות ואיך אפשר לשלב אותם ביומיום. בנוסף, את יכולה גם לעשות כל מיני דברים שישפרו את הבריאות הנפשית שלך- כי ידוע שהמצב של הנפש יכול להשפיע מאוד חזק על מצב הגוף וכן להיפך;) למשל, את יכולה לעשות חיפוש ביוטיוב על סרטוני הדרכה איך עושים מדיטציות שזה דבר שיכול מאוד להרגיע, משרה תחושת ביטחון ועוזר בהרגעת לחצים. את יכולה להאזין למוזיקה או לצאת לטבע או כל דבר אחר שמרגיע אותך ועושה לך טוב לנפש, וזה בתורו ישפיע גם על הגוף.

2. דימוי גוף ותחושת ביטחון עצמי

דבר נוסף שאני יכולה להציע לך לעשות הוא לנסות להכיר קצת, ללמוד או לקרוא חומר בנושא של דימוי גוף. כי בסך הכל זה דבר טוב וחיובי שאנחנו רוצים לאהוב את הגוף שלנו, אפילו אם לפעמים זה אומר לשנות אותו קצת. אין בזה פסול וזה לא בהכרח דבר רע. גם לפי היהדות אפשר לשנות את הגוף. מה שחשוב הוא כמובן המינון. כדאי שנשים לב לזמן שאנחנו מקדישים לזה, לשים לב שאנחנו לא מגזימים, ושזה לא בא על חשבון דברים אחרים. דבר נוסף שאפשר ואולי כדאי לבדוק זה האם השינוי של המראה של הגוף הוא זה שבהכרח יביא להרגשה טובה יותר. יכול להיות שאם תשבי עם עצמך ותחשבי על זה, תגלי שיש דברים אחרים ו/או נוספים שאת יכולה לעשות והם ישפרו לך את ההרגשה. לדוגמה, הייתי ממליצה לך לקרוא קצת על דימוי עצמי בספר 'בוחרים להרגיש טוב' של ד''ר דייויד ברנס שזה גם יכול לעזור לך להבין עם עצמך כל מיני דברים בהקשר של דימוי הגוף (ולא רק;)).

3. להתייעץ (כי איך אפשר בלי, חחחח)

רעיון שלישי ואחרון שהייתי מציעה לך הוא לדבר עם אנשים על הנושא הזה. את יכולה לדבר על זה עם אמא, את יכולה לקבוע עם חברה לצאת להליכות ביחד או להתאמן ביחד. את יכולה גם ללכת לתזונאית, לתאר לה את הפעילות שאת מתאמנת כל שבוע ולבקש ממנה תפריט שיתאים לפעילות שאת עושה ואולי גם ליעדים שיש לך לגבי הגוף שלך. ושוב, מותר לך לרצות לרזות ולהיות מחוטבת יותר (או פחות), כל עוד את במקביל לומדת על דימוי הגוף שלך ולא תולה את כל הבטחון העצמי שלך באופן שבו הגוף שלך נראה. כי חשוב שיהיה לנו חיבור לגוף, וחשוב שנאהב את עצמינו ואת איך שאנו נראים.

לסיכום;) ראינו כאן שהעלית שאלה ממש חשובה בנוגע לגוף שלך. כתבת גם שחשוב לך להיות נאמנה לנפש שלך ולא היית בטוחה לגבי המניעים לכך שאת מתאמנת והאם זה נכון או כדאי. ואז ראינו כאן ביחד איך את יכולה מצד אחד לעשות ספורט ולהתאמן, גם אם את רוצה לשנות קצת את הגוף שלך, הבנו ביחד שזה לא בהכרח דבר רע, כי ספורט בבסיס זו פעילות חיובית וטובה, בלי קשר למחשבה שעומדת מאחורי זה. ויחד עם זאת, זה טוב שאת מודעת למניעים שלך ולכן את יכולה ללמוד קצת על דימוי גוף ואולי אפילו להתייעץ קצת בנושא הזה. כך תוכלי בעצם לרקוד בכל החתונות:) גם להרוויח ביטחון עצמי, וגם לעשות ספורט. זה מותר וזה בסדר וזה אפילו טוב. כל זה במקביל לכך שתהיה לך יציבות מסוימת בנוגע לדימוי גוף שלך ואת מתאמנת במינון הנכון, מקפידה על ארוחות סדירות ומזינות, וישנה מספיק בלילה. באופן כזה יכול לצאת מהאימון שלך רק טוב.

את מוזמנת כמובן לשוב ולפנות גם אלינו. להמשיך לשתף ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

דסי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות