שאל את הרב

איך מתמודדים עם ציניות בחברה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/05/23 18:35 יא בסיון התשפג

שאלה

אהלן שלום!

חברות שלי מהתיכון מרבות להשתמש בציניות בדיבור שלהן, הרבה יחסית, אני מרגישה שזה קצת משפיע עלי, אבל מצד שני זה חברות מהתיכון וחבל לי לא לשמור איתן על קשר, ואני גם לא יכולה לבקש מהם להפסיק או משהו כי זה ממש כבר חלק מהן הציניות, מה ההמחצה במקרה כזה?

תודה רבה רבה!

תשובה

היי אור!

ממה שאני מבינה מהשאלה שלך - את לא רוצה לקחת חלק בשיחה צינית. הסיבות שעולות לי הן או שהתכונה הזאת לא קוסמת לך במיוחד, או שקורה שאת לא מבינה ציניות לפעמים (ואל תדאגי, כולנו היינו שם:) ומצד שני היא השפה הטבעית של כל החברות הקרובות שסובבות אותך. אם זה המקרה, אפשר לפעול בכמה דרכים שונות כאן.

כנות

כתבת שאת לא רוצה לבקש מחברות שלך לנהוג אחרת, כי הציניות היא חלק מהן. לדעתי, זה מאד חברי ומתחשב במיוחד מצדך - לתת להן להיות מי שהן, על אף שזה יכול להפריע לך לפעמים.

מצד שני, אולי את יכולה לתת להן הזדמנות להיות מתחשבות בחזרה אליך, ולשוחח איתן בכנות על מה שמפריע לך בשיח מולן.

לפעמים, כשאנחנו משמיעים לאנשים הקרובים אלינו את האמת, ומדברים בכנות, זה מאפשר לקשר להתחזק ולהתעצם בצורה שנעימה יותר לשני הצדדים.

אולי הן לא ישנו את הדרך שלהן לחלוטין, אבל יתכן וזה ימנע מהן לפעול בציניות כל הזמן, באופן כללי, ואיתך בפרט.

הפרדה בינך לבין החברה

הזכרת שאת מרגישה שהציניות של החברות משפיעה עלייך. קודם כל, אולי כדאי שתשאלי את עצמך,: מה בציניות באמת מפריע לך? ואם כן תושפעי ממנה, האם זה יהיה רע בהכרח?

בהנחה שאת מגיעה לנקודת הנחה שזה לא יהיה באמת כל כך נורא, אולי תוכלי להניח קצת לסיטואציה ולא לדאוג שמא "תידבקי" בציניות.

אם את עדיין מרגישה שיש סיבות עמוקות של רתיעה מהציניות, כדאי שתיקחי בחשבון שיש הפרדה. הפרדה בין החברות שלך, ואת.

לא כל מה שהן עושות (גם אם הרבה) חייב להשפיע עלייך בצורה עמוקה או אמתית.

לסובבים רבים שלנו יש תכונות, הרגלים, ועקרונות שלא תמיד מסונכרנים עם שלנו, שלא לומר מנוגדים להם. למרות זאת, אנחנו יכולים למצוא את הגבולות בין מה שאנחנו כן רוצים לקחת מהאדם הקרוב אלינו, לבין מה שלא, מה שמתאים לנו פחות.

הביטחון בעצמך וההיכרות עם עצמך (ועם התכונות שאת רוצה לעצמך או שלא), היא זו שיכולה פעמים רבות לגרום לך להרגיש בנוח גם סביב אנשים שונים.

לסיכום

דיברנו על ערך הכנות, לדבר בפתיחות על בעיות בקשר חברי (ובכלל בקשרים בין אישיים בחיים) ידרוש התחשבות והקשבה הדדית בינך לבין חברותייך, אבל זה יכול לשפר המון. בנוסף, כדאי לזכור שיש הפרדה בין תכונות טבעיות שלך ושלהן, גם אם הן ממשיכות לפעול בציניות. אולי גם לשאול את עצמך מדוע מלכתחילה הציניות משמשת כהפרעה עבורך, יכול לפתור את הרתיעה או הרצון להתרחק מהן. אני חושבת שמה שהכי חשוב הוא להקשיב לעצמך ולתחושות שלך לאורך הדרך, והחברות איתן.

אני מזמינה אותך לפנות אלינו שוב בכל צעד ושעל. תוכלי לעשות זאת כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה רבה,

טוהר

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות