שאל את הרב

פסח .חמץ ודגים

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 31/03/07 01:05 יב בניסן התשסז

שאלה

שלום וברכה!מספר שאלות ברשותכם:

1.האם קמח ו\או סולת הוא חמץ גמור ועדיף להיפטר מהם לפני פסח או שאפשר לשמור במחסן(כמובן מכרנו את החמץ)?

2.האם קוסקוס מוכן (בשקיות כמו אסם וכד')הוא גם כנ''ל?

3.אם אני פותח קופסא של עוגיות כשל''פ לפני החג זה הופך אותן לחמץ?או שאפשר לשמור אותם לחג?

4.אם יש לי חמץ בפח הזבל בחוץ זה נמצא תחת החמץ המכור?

5.שאלה זו גם לגבי כל ימות השנה)האם בגולה ניתן לקנות דגים שלמים בחנות שמוכרת גם שרצים? האם ניתן לקנות שם דג מנוקה ופרוס?מה לגבי סופרים גדולים ששם מוכרים פילה של דג קפוא וארוז?כמובן שהשאלה מתייחסת לדגים כשרים בלבד!

תודה וסליחה על הטרחה.חג שמח ובריאות טובה

תשובה

1. קמח וסולת בימינו הם חשש חמץ גמור כי עובקים תהליך עם מים. מכירת חמץ נתקנה רק עבור הפסד מרובה שהרי מדובר על הערמה והיא נועדה בעיקר לסוחרים. אך אם עבורך זה הפסד מרובה אתה יכול לכלול את הקמת והסולת במכירה. בכל מקרה גם אם זה לא הפסד מרובה בדיעבד אם מכרת המכירה חלה.
2. גם קוסקוס הוא חשש חמץ גמור
3. אפשר לשמור לחג
4. ודאי שזה לא חלק מהמכירה, שום גוי לא יקנה את הזבל. אך מה שמונח בפח הזבל הוא הפקר ואינו שלך ולכן אינך עובר על זה. מכל מקום הידור מצווה הוא לבער את החמץ בשריפה ולא בהפקרה.
5. מותר לגוי למכור שרצים, ולכן אין בעיה לקנות אצלו דגים שלימם כשרים. גם אם מדובר ביהודי מותר לו למכור לגויים ולכן אין לך בעיה לקנות כשרים ממנו.
לא כדאי לקנות דג מנוקה ופרוס, כי הוא חותך את כל הדגים באותה סכין ולעיתים נשאר עליהמהדגים שאינם כשרים, ואז צריך לקנת היטב בכל מקום שיש חתך ואף לחתוך מעט כי זה לא יבש לגמרי. יש לחוש גם שמולחים את הדגים שאז יש לזה דיף חריף, וסכין קרה שחותכת חריף מבליעה איסור בכולו וכל הדג נאסר לכתחילה.
גם לגבי סופרים אתה לא יודע בדיוק האם הסכין או המכונה שחותכת במפעל היא מיוחדת לאותו סוג דג, ולכן לא כדאי להסתבך, ויש לקנות רק דגים שלימים. (עיין שו"ע יו"ד סימן צו סעיפים א,ב)

כתבות נוספות