תחרות לחרדים בלבד?

מפעל הפיס ערך תחרות נושאת פרסים לחיבורים תורניים, אך קבע כי ועדת השיפוט תהיה מהמגזר החרדי בלבד. את ח"כ אורלב, זה הרגיז

חדשות כיפה אורי פולק 07/02/11 00:00 ג באדר א'

תחרות לחרדים בלבד?
דוד שי, ויקיפדיה העברית, צילום: דוד שי, ויקיפדיה העברית

מפעל הפיס מקיים זה שנתיים את תחרות "וקנה לך חבר" לחיבורים תורניים, כשבמסגרת התחרות מוזמן הציבור הרחב להגיש מערכת חיבורים תורניים הדנים בסוגיית צדקה, מעשר כספים ומתנות עניים. החיבורים המוצלחים ביותר מדורגים על ידי ועדת השופטים המיוחדת שהוזמנה לתחרות והם אף מזכים את כותבי החיבורים בפרסים כספיים משמעותיים, כשבמקום הראשון זוכה המחבר לסכום של כ-20,000 שקלים.

זו השנה השנייה בה מקיים מפעל הפיס את התחרות, כשגם בשנה שעברה, חרף הביקורת, מונו לוועדה שופטים חרדים בלבד. ח"כ זבולון אורלב מסיעת "הבית היהודי" מתח ביקורת נוקבת על הנהלת מפעל הפיס, אשר קבעה כי גם השנה - שופטי התחרות יהיו מהמגזר החרדי בלבד.

ואמנם, במסגרת התחרות האחרונה שהתקיימה השנה, עמד הרב ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פונוביז, בראש ועדת השיפוט. לאחריו ניתן היה למצוא את הרב מסעוד בן שמעון, הרב שמואל אליעזר שטרן, דיין בבית הדין של הרב וואזנר והרב שמחה הכהן קוק - רבה הראשי של רחובות ונשיא ישיבת "מאור התלמוד".


(לא פעם ראשונה. המודעה בשנה שעברה)


אורלב: לקיים תחרות גם לציבור הציוני-דתי

במכתב ששיגר אורלב לשאול סוטניק, מנכ"ל מפעל הפיס, טוען ח"כ אורלב כי "העובדה שתחרות החיבורים התורניים שפרסמתם מיועדת בראש ובראשונה אך ורק לציבור החרדי, זאת ניתן להבין מהרכב ועדת השיפוט, המורכבת אך ורק מרבנים חרדים מובהקים, משמעותה הדרת תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים הציוניים המשרתים בצה"ל".

ח"כ אורלב הוסיף במכתבו וטען כי "לעניות דעתי, מפעל הפיס כגוף ציבורי אינו רשאי להדיר את לומדי התורה הציוניים-דתיים במתן פרסים, גם לא מנימוקים שיווקים". עוד הוא הוסיף כי הוא "דורש כי מפעל הפיס יקיים תחרות חיבורים תורניים גם לציבור הציוני-דתי, בהיקף כספי דומה לציבור החרדי. באשר להרכב של ועדת השיפוט, אני מציע כי תתייעץ עם הרב חיים דרוקמן, יו"ר איגוד ישיבות ההסדר ויו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא".

"מאמינים כי נתנו במה רחבה והוגנת ככל האפשר"

במפעל הפיס טוענים בעקבות פניית כיפה כי "תחרות החיבורים התורניים של מפעל הוא פרויקט חשוב וייחודי פרי יוזמה של מפעל הפיס הפרויקט פתוח להשתתפות כלל הציבור ומכוון לקהלים דתיים- חרדיים. התחרות באה לבטא את ההערכה וההשתתפות בערך העליון של לימוד תורה עידוד וכתיבה תורנית. אנו פועלים מתוך רצון טוב ומאמינים כי נתנו במה רחבה והוגנת ככל האפשר".

לטענת מפעל הפיס, "המבנה הארגוני של התחרות נבנה כך שיאפשר השתתפות של כלל הציבור. דבר הבא לביטוי בכל השלבים בתחרות". מארגני התחרות מציינים כי כלקח מפעילות השנה הקודמת, הופצו השנה טפסי השתתפות לתחרות, הזמינים בכל נקודות המכירה של מפעל הפיס ברחבי הארץ. במפעל הפיס מציינים כי "מדובר בפריסה ארצית גדולה המגיעה כמעט לכל ישוב ובודאי לכל מגזר", ועל כן לא מדובר בפנייה למגזר החרדי בלבד.

עוד מציינים במפעל הפיס כי "פריסת הקמפיין מיוצגות כלל המדיות לרבות כלי התקשורת של הציבור הדתי. בנוסף, ישנו פרסום על גבי לוחות מודעות ובתוך בתי הכנסת לרבות בריכוזים דתיים. החיבורים מועברים לסינון ובדיקה כשהם נעדרים כל פרט מזהה, ומה שעומד לבחינה הוא אך ורק רמתו התורנית של החיבור, בהירות הכתיבה והיקפה, ואיכות חידושי התורה, כפי המקובל בכתיבה תורנית".

כמו כן נמסר כי "ועדת הסינון הראשונה ישנם בודקים מקרב הציבור הדתי. ועדת השיפוט מורכבת מרבנים המייצגים את כלל הקהילות והתפקידים, כרבנים, דיינים, וראשי ישיבות".