שו"ת: אני תימני וקשה לי בחיים. זה בגלל קללת עזרא?

איך מכשירים סיר פויקה, איך מכפרים על יוהרה ואיך מכפרים אם נכנסת למנזר בטעות? הרב אבינר בשו"ת סמס

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 06/04/17 09:56 י בניסן התשעז

שו"ת: אני תימני וקשה לי בחיים. זה בגלל קללת עזרא?
Yaakov Cohen/Flash90, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

מקום קבורתו של משה

ש: למה לא נודע מקום קבורתו של משה רבנו?

ת: יש מפרשים שאז אנשים היו עולים לקברו וסוברים שבזה קיימו חובתם. לא כן, אלא יש ללמוד ולקיים תורה ממשה רבנו.

מנזר נוצרי

ש: בטעות נכנסתי למנזר נוצרי. לא ידעתי שזה מנזר ואני מאוד מצטער. יש משהו לעשות כדי לכפר?

ת: צדקה.

ניצול זמן

ש: אני רוצה ללמוד תורה אבל לפעמים פשוט אין זמן?!

ת: אפשר למצוא הרבה חורים קטנים ביום וללמוד כל דקה פנויה. פעם היה להג"ר משה פיינשטיין סיום על כל הש"ס ואחרי כמה ימים עוד פעם סיום על כל הש"ס! שאלוהו איך אפשר? הסביר: זה "סיום של חמש דקות". כל פעם שהוא חיכה לאשתו או לפגישה שהתאחרה, הוא למד באותם הרגעים עד שסיים את כל הש"ס! (ובנו של הג"ר שמואל הלוי וואזנר פעם שאל את אביו: מתי למד תלמוד ירושלמי הרי אין לומדים אותו בסדרי הישיבות? סיפר הג"ר וואזנר: הסדר ב'חדר אוכל' בישיבת חכמי לובלין היה שלא חילקו מנות מרכזיות על השולחנות, אלא כל אחד מהבחורים היה לוקח מגש, ועליו צלחת ושאר כלי האוכל והיה ניגש לחלון שפנה מהמטבח ל'חדר אוכל' ושם הגישו את האוכל, לכל אחד ואחד מנתו. מדי יום היה משתרך תור ארוך של בחורים, כמה מאות במספר. לפעמים עד שהגיע תורי, היה יכול לקחת כעשרים דקות או אפילו חצי שעה. רציתי לנצל את הזמן, הייתי מניח על מגש האוכל כרך של גמרא ירושלמי, וכך באותם דקות בודדות זכיתי לסיים במשך השנים כל תלמוד ירושלמי! רב רבנן עמ' כא - מ"צ).

ערבי נגר טרור

ש: אם אני רוצה להעסיק ערבי, האם מותר לי להחתים אותו שהוא נגד טרור?

ת: אם זה מותר על פי החוק, איני יודע, שאל אנשי חוק. אבל לפי ההלכה, ודאי מותר ומצווה. גוי שרוצה לגור בארץ, חייב לקבל על עצמו את שלטון המדינה. רמב"ם מלכים ו א.

פיטריה טיבטית

ש: האם משקה קפיר של פיטריה טיבטית או פיטריה יוגית הוא כשר? זה סוג יוגורט בתעשיה ביתית.

ת: לא ידוע מה מקור הפטריה אם היא כשרה או לא. אמנם היא עברה מחלב לחלב, אך בכל זאת החלב סופג את טעם הפטריה. כמובן, אם מקור הפטריה הוא מן הצומח, אין בעיה. נחכה שגדולי הדור יפסקו.

קללת עזרא את התימנים

ש: אני תימני ויש לי כמה קשיים בחיים. האם זה קשור לקללת עזרא את התימנים? או שעליי להתאמץ לצאת מאותם קשיים?

ת: אמנם רבי שלמה עדני בהקדמת פירושו על המשנה 'מלאכת שלמה' מזכיר מסורת זו שנתקללו מפני שלא שמעו לקריאתו לעלות לארץ. וכן מוזכר במהרי"ץ. וכן רבי יעקב ספיר. אבל אין לזה שום מקור קדום. וב"ה עתה כל התימנים נמצאים בארץ לטובה ולברכה. חזק ואמץ.

הארץ שלנו

ש: מה לענות לחבר בעבודה שטוען בשם הצדק שגם לערבים מגיע חלק של ארץ ישראל?

ת: א. שד' נתן לנו את הארץ הזאת. ב. שיש לערבים 22 מדינות עם שטח פי 600 משטח מדינת ישראל, ויש למוסלמים 67 מדינות עם שטח פי 3000 משטח מדינת ישראל.

יוהרא

ש: מה העונש של חטא היוהרא?

ת: השפלה.

הכשרת סיר פויקה

ש: כיצד מכשירים סיר פויקה?

ת: אם תמיד השתמשו בו בבישול, הגעלה. אם השתמשו בו בלי מים, אז ליבון חמור אדום, - שזה בלתי מציאותי. אם משתמשים במים ולפעמים התייבשו, הגעלה. וכן לפסח. אם השתמשו במים, הגעלה. בלי מים, ליבון חמור. ואם במים ולפעמים בלי, לספרדים הגעלה כרוב תשמישו, לאשכנזים ליבון חמור אדום, כמיעוט תשמישו, שזה בלתי אפשרי.

נערך ע"י הרב מרדכי ציון