שאל את הרב

פירות הפקר | ברכה בשינוי מקום | אינטרנט מסונן

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/02/17 11:33 כו בשבט התשעז

שאלה

שלום וברכה לרב יש לי מספר שאלות

1- האם כאשר אני מכריז על עץ הפקר הוא פטור מתרומות ומעשרות

2- האם אפשר להגיד בפני גבר ואישה הרי זה הפקר[אמא ואבא]

3- האם כאשר אוכלים/שותים משהו בבית ויוצאים איתו לחצר האם הברכה בטלה ביציאה וצריך לברך שוב

4- שמעתי מגדולי הרבנים שכל מי שמחזיק פלאפון לא כשר אין לו חלק לעולם הבא, האם דבר זה תקף גם למחשב לא מסונן שאני משתמש בו לקדושה? (שאל את הרב, הלכה, שניים מקרא ואחד תרגום וכו')

תשובה

לשואל שלום
1- פירות מעץ מופקר [פטורים מתרומות ומעשרות]. ההפקר צריך להיעשות בלב שלם, שאם יבוא אדם לקטוף לא יהיה תרעומת. וראוי לתלות שלט בכניסה- "פירות הפקר".
(מקורות: רמב"ם הלכות תרומות פרק ב הלכה א | שולחן ערוך יורה דעה סימן שלא סעיף טז).
2- לכתחילה ההפקר צריך להיות בפני [שלושה אנשים], ולא מועיל אם יהיו מבני המשפחה הקרובה.
(מקורות: שולחן ערוך חושן משפט סימן רעג | נושאי כלים שם)
3- אם שינה אדם את מקומו - מתעוררת שאלה גדולה האם עליו לברך שוב במקומו החדש. דין זה שונה ממאכל למאכל. להלן פרטי הדין:
ראשית נגדיר מהו 'שינוי מקום':
אדם [שהתחיל לאכול בבית] ויצא לחצר, לרחוב, או לבית אחר - נחשב ששינה את מקומו, ויברך שוב. אם בכל משך יציאתו [יכל לראות את המקום שהתחיל לאכול בו] – בדיעבד לא יברך שוב.
[מי שהתחיל לאכול בחוץ], כל זמן שהוא רואה את המקום שבו בירך בתחילה, עדיין נחשב שלא שינה את מקומו.
[מי שהולך בדרך] ובירך על אכילה או שתייה, אין שינוי מקום נחשב הפסק לגביו שכל הדרך היא מקומו.
שנית נביא את חילוק הדין בסוג המאכל:
מאכלים שמברכים עליהם [ברכת המזון או 'מעין שלוש']: כיוון שהם מאכלים חשובים, יש ספק אם שינוי מקום מפקיע את כוחה של הברכה הראשונה. לכן לכתחילה המעוניין להמשיך לאכול מהם [לא ישנה את מקומו. ואם שינה עדיף שלא ימשיך לאכול אלא ישוב למקומו ויברך ברכה אחרונה].
מאכלים שמברכים עליהם ['בורא נפשות']: אם שינה את מקומו פקע כוחה של הברכה הראשונה, ואם ירצה להמשיך לאכול, יהיה חייב לברך שוב ברכה ראשונה. וכיוון שאין בדין זה ספק, כל שיש לו צורך לשנות את מקומו, רשאי לעשות זאת ולברך שוב ברכה ראשונה.
[לסיכום: מי שמתכוון לצאת ממקומו מוטב שיברך ברכה אחרונה לפני שיצא ואחר כך כשירצה להמשיך לאכול במקום החדש, יברך ברכה ראשונה].
(מקורות: | שולחן ערוך סימן קעח וסימן רעג | נושאי כלים שם)
4- ראשית כל, ההגדרות לאלו שאין להם חלק לעולם הבא מופיעות במשנה ובגמרא במסכת סנהדרין. ניתן לעיין שם.
שנית, המחשב והפלאפון הינם כלים טכנולוגיים שה' נתן דעת בבני אדם לפתחם. ככל כלי, הם יכולים להועיל ולקדם את האדם בעבודת ה', או חלילה להוריד אותו ולדרדר אותו מטה מטה. בכלים אלו הפיתוי לחטא הוא אף גדול יותר ולכן [מומלץ להתחבר למנוי אינטרנט מסונן] ובו להשתמש בדברים החיוביים שציינת.
עלה והצלח!

כתבות נוספות