שאל את הרב

מה זה ציונות דתית ומי אמר שהיא נכונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/05/16 09:21 יד באייר התשעו

שאלה

מי אמר שהדרך של הציונות הדתית היא הדרך הטובה והנכונה? ומה היא בעצם אומרת?

תודה!

תשובה

לק"י

שלום לך!
אני רוצה להגיד לך תודה על השאלות.
לפעמים גדלים בתוך תפיסה מסוימת ובטוחים שהיא היא הנכונה.
אז מי באמת אמר שדרכה של הציונות הדתית היא נכונה?
האמת, שהשאלה השניה שלך מובילה לתשובה לשאלה הראשונה - מה זה בעצם אומר ´ציונות דתית´?
האמת, שיש תפיסה כאילו זה משהו אחד. וזה לא. או ככה כמה אומרים.
יש את התפיסה הכללית הציבורית שרואה את זה על פי דרכו של הראי"ה קוק זצ"ל.
יש אמנם בעלי תפיסה דומה-שונה, וזה לא רק בציבור האשכנזי אלא גם התפיסה של ארץ ישראל והקמת מדינה על פי רבני וחכמי ארצות המזרח (עדות המזרח ותימן), אבל באופן כללי התפיסה בארץ היא יותר בכיוון של הרב קוק זצ"ל.
אם תרצי שניגע בתפיסות האחרות, נשתדל לעשות זאת, אבל זה כבר יצטרך לחכות לשאלה אחרת או תגובה במייל.

[מה דרכה של הציונות הדתית?]
הקדמה:
יש אידיאולוגיה שמכתיבה את דרכו של אדם שנוגעת במישור אחד של חייו, זו אידיאולוגיה קטנה כי היא מקיפה חלק קטן מחייו.
אידיאולוגיה כזו קל להסביר כי היא פשוטה.
יש אידיאולוגיה - תורות - שהם יותר מקיפים ועמוקים ואלו תורות גדולות שנדרש הרבה יותר להסביר כי זה פשוט כזה גדול.
התפיסה של הציונות הדתית היא כך. היא נוגעת לא רק ביחס למדינה, אלא גם ביחס לאומנות, יצירה, חיי חול, חילונים, דרישת ה´, ידיעת ה´ ועוד.
אז בתכל´ס?
ציונות דתית לא באה לסתור את התורה או את ההלכה.
ההפך, היא באה להזכיר לנו את התפיסה של חיי תורה בארץ ישראל תחת הנהגת ישראל.
בתפיסה הזו אנחנו מבינים שאי אפשר להסתגר רק בתוך בית המדרש ובשטעטל, אלא יש לנו מדינה לנהל.
זה אומר שאנחנו אחראים (וכן, זה מאוד תלוי במחלוקת בגמרא בין רבי ישמעאל ורבי שמעון בר יוחאי) על כל מה שקשור למדינה - בריאות, חקלאות, משפט, שיטור, צבא ועוד.
באופן מובנה יש פה חיבור בין חיי התורה לחיי החול.
זה מחייב.
השאלה מה מוביל - האם חיי הרוח, חיי התורה או חיי החול? במובן זה ברור שחיי התורה.
זה לא אומר שזה לא מתגלה בחיי החול (משפט גבוה, ואפשר להסביר אם צריך).
רגע, למה יש לנו באמת מדינה לנהל?
זה גם כן מתוך תפיסה של הציונות הדתית שאנחנו נמצאת בתקופה שנקראת ´אתחלתא דגאולה´, לא ´עקבתא דמשיחא´ ולא ´פעמי הגאולה´ אלא בגאולה עצמה.
אנחנו חוזרים לארץ ומפריחים את השממה. זה ממש התקיימות דברי הנביאים בחזון אחרית הימים, בימי הגאולה.
אפשר עוד להרחיב הרבה על זה, אבל אלו סלעי מחלוקת בין החולקים על הציונות הדתית.
אז לא נרחיב פה, אבל הנה עוד כמה תשובות שיעזרו:
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=260268
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=323325
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=142365
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=1660
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=94894
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=23001
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/ariyel-4.htm

[אולי אנחנו טועים?]
יש כמה אנשים שמהרהרים בדבר, מסיבות אחרות, ואם קראת את הקישורים שהבאנו אז את רואה את חלק מהסיבות.
יש מי שחושב ככה כי יש לא מעט, או ככה טוענים, שמחפפים בתורה ובמצוות שהם בני הציונות הדתית.
יש כאלה שבכלל לא מתייחסים לכך אלא תפיסתית הם אומרים שיש את ´שלושת השבועות´ (http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=257363) שהם בעצם לא מאפשרים לנו להקים מדינה!
וזה רק חלק מהטענות.
אז אולי באמת טעינו? אולי זה באמת אסור ואולי התפיסה שלנו מוכחת כלא נכונה אם יש לא מעט שמחפפים או הופכים להיות דתל"שים?
אז אני עצרו!
למה?
ראשית, לפני שפוגשים את המציאות של מה אנשים עושים וחושבים - בואי נסתכל בדברי הנביאים שמדברים על עת הגאולה. האם הדברים הללו לא מתקיימים עכשיו?
הרי יש את הרב טייכטל הי"ד זצ"ל, שהיה מהרבנים החשובים ומהמחנכים הידועים בחסידות סאטמר לפני השואה.
תוך כדי השואה הוא כתב את ספרו ´אם הבנים שמחה´ רווי במקורות (שהוא זכר בעל פה) ועל פיהם הוא כתב ספר שנוגע בכל מה שקשור לציונות ובנים המדינה והארץ (על הצד החיובי ביותר) וכך שהוא עכשיו מבין את הדרך הנכונה.
אז ראשית, ממליץ בחום לקרוא את הספר כי הרי גם אני גדלתי בתוך הציונות הדתית, אז אם נחזור לראש, את יכולה להגיד שלא שיניתי את דעתי ואני שבוי בתוך קונספט. אז הנה אדם אדיר וגאון שכותב לך על זה, והוא בכל הגיע ממש מהצד השני של הסיפור.
אז כל זה נוגע בצד ההסתכלותי, שכמו שאמרנו, מחייב לא רק התעסקות בתורה אלא בכל מה שדרכה של הציונות הדתית נוגעת.
אבל מה עם מה שקורה בפועל?
אי אפשר למדוד דרך ותורה על פי מי שאומר שהוא הולך לפיה משתי סיבות:
א. מי אמר שהוא מקיים את הדרך?
ב. אי אפשר לשייך אדם לציבור רק בגלל הכיפה. לא כל מי שיש לו כיפה סרוגה הוא דתי לאומי. יש מצב שהוא דתי מודרני והוא בכלל לא מודע לדרכה של הציונות הדתית. בדיוק כמו שאי אפשר לשפוט כל אדם עם כיפה שחורה ולהגיד שהוא לא מאמין בדרכה של הציונות הדתית. נכון, יש הבדל בין שתי הדוגמאות, אבל זה דברים אמיתיים.
ומה עם הטענות בדבר ´שלושת השבועות´?
אני חשוב שהמציאות מדברת בעד עצמה שהגויים לא עומדים בהבטחתם אז ממילה ההבטחה בטלה ככה שלא קרה שום דבר. וחוץ מזה, זכור לי שבכ"ט בנובמבר חבר העמים (לימים האו"ם) נתנן לנו רשות לבנות מדינה. אז אני לא יודע מה הבעיה.

אמנם יש עוד מלא מה להוסיף, אבל אני כן מקווה שזה נתן חומר למחשבה ושזה עזר.
אם תרצי שנרחיב, נוסיף או שיש לך עוד שאלה את מוזמנת לכתוב לנו בשמחה.
הרבה הצלחה וישר כח על השאלה המדהימה,
נתנאל
netanelweil@gmail.com

כתבות נוספות