שאלה
שלום וברכה,
שמתי לב שמעל המילה "יעל" בשופטים ד' מצוי טעם המקרא "זרקא".
אין לי ספק שבטעם זה גלומים טעמים ורזים מרתקים בנוגע לדמותה של יעל ואשמח אם תוכל להאיר את עיניי בנושא - - מדוע דווקא טעם זה? האם יש לכך משמעות החורגת מאופן הנגינה הרצוי של השם במהלך הקריאה?
בתודה גדולה מראש,
נ.
תשובה
בס"ד
שלום רב,
הטעם זרקא משולב תמיד במסגרת של:
'מונח זרקא מונח סגול'
כך גם כאן, פרק ד' פסוק יח:
יח "וַתֵּצֵ֣א יָעֵל֮ לִקְרַ֣את סִֽיסְרָא֒" - הטעמים מנגנים את כל המשפט -
'ותצא יעל לקראת סיסרא'.
אכן בארבע מילים אלו מתמצאת החכמה, התושיה והגבורה, של האישה האמיצה. היא יוצאת ביוזמתה לקראת סיסרא ומזמינה אותו לבוא לאוהל שלה. בהמשך היא מוסיפה מעשים שיגרמו לו לתת בה אמון: מכסה אותו בסמיכה ומשקה אותו בחלב. הוא מאבד כל אמצעי זהירות ונרדם באוהל שלה.
בדרך זו היא נלחמת מלחמת החלש נגד החזק, הצדיק נגד הרשע, ומביאה בסופו של דבר למותו של הרשע.