שאל את הרב

על מדרש הגאולה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/10/14 13:22 יא בתשרי התשעה

שאלה

שלום!

יש לי שאלה על המדרש שבו מלך המשיח עומד על בית המקדש ומבשר ליצשראל על הגאולה.

פעם שמעתי שיחה- ואני זוכרת רק את השאלה שהמעביר (שאני לא זוכרת מי הוא) שאל בשיחה- אני אשמח אם תהיה לכם תשובה:

השאלה היא כזאת: ע"פ המדרש המשיח עומד על גג בית המקדש ומבשר להם על הגאולה- למה הוא צריך לבשר להם על הגאולה? בית המקדש כבר קיים! הוא נמצא על בית המקדש- הם לא יודעים שהגאולה הגיעה כבר?

אני זוכרת שמי שהעביר הזכיר שמצב העם כנראה קשה שהם לא רואים את הגאולה- אבל אני באמת אשמח לתשובה שתענה לי על השאלה..(לא את התשובה שזה לא באמת בית המקדש- אלא גג בחוץ לארץ- שהמשיח מבשר להם על הגאולה שקרובה..)

תודה רבה רבה מראש:)

יום טוב!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

העניין מבואר בדברי חז"ל בפסיקתא רבתי (פרשה לו):

שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח נגלה בא ועומד על הגג של בית המקדש, והוא משמיע להם לישראל ואומר להם ענוים הגיע זמן גאולתכם, ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם, שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה´ עליך זרח.

אמר רבי יצחק, שנה שמלך המשיח נגלה בו, כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה, מלך פרס מתגרה במלך הערבי, והולך מלך הערבי ליטול עצה מהם, וחוזר מלך פרס [איראן] ומחריב את כל העולם, וכל האומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם, ויאחוז אותם צירים כצירי יולדת, וישראל מתרעשים ומתבהלים, ואומרים: להיכן נבוא ונלך? להיכן נבוא ונלך? ואומר להם הקב"ה: בני! אל תתיראו! כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם! מפני מה אתם מתיראים? אל תיראו הגיע ימי גאולתכם! ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה, כי בגאולה ראשונה היה לכם צער ושיעבוד מלכות אחריה, אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושיעבוד מלכות אחריה.

בהקדמה למשנה בפרק חלק, מסביר הרמב"ם שמדרשים כאלה לא מתארים מצב ממשי אלא מבטאים רעיון.

הדגש במדרש הזה הוא בביטוי: "ענוים ענוים" - כלומר ישראל בטוחים שהם לא מספיק טובים ולא זכאים לגאולה. לכן רק אחרי שהמשיח כבר בא ונמצא כאן הם מסוגלים להשתכנע שהם זכאים לימות המשיח.

כתבות נוספות