שאל את הרב

למה הקב"ה לא הציל את היהודים בשואה

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 19/01/10 20:14 ד בשבט התשע

שאלה

כבוד הרב.למה הקדוש ברוך הוא לא הציל תיהודים מהשואה

תשובה

שלום מתן,

א. השאלה ששאלת היא גדולה וחשובה וקשה להשיב עליה ללא שיחת פנים אל פנים.
רבים מנביאי ישראל כבר שאלו את שאלות דומות שהיו רלוונטיות לתקופות בהן הם חיו. גם חכמי המשנה לאחר חורבן בית המקדש השני ובמיוחד לאחר ההכחדה האכזרית של מרד בר כוכבא על ידי הרומאים שאלו את השאלה בצורה שלהם. מסתבר שחלק חיוני של להיות יהודי מאמין הקשור בנימי נפשו למה שעובר על עמו הוא בלחיות עם הקדוש ברוך הוא מתוך נשיאת השאלה זו מתוך אמונה.
ידוע שאחת השאלות הראשונות שבית דין שואל נכרי הבא להתגייר היא אם הוא יודע את מצב עם ישראל בין הגויים ואת הסבל שלפעמים עובר עליו. רק אם הוא אומר שהוא יודע ורוצה להשתתף בגורלו מתחילים לדבר אתו על קבלת מצוות.
הגמרא אומרת במסכת יומא שהנביאים דברו עם הקדוש ברוך הוא על החורבן, על הרצח האכזרי של יהודים רבים כולל צדיקים ועל הגלות בצורה ישירה ללא למרוח, כמו שאברהם פנה לקדוש ברוך הוא כדי לשאול אותו על הנהגתו בעניין סדום - כי הקדוש ברוך הוא רוצה שהאדם ידבר אתו את האמת.
ב. ניתנו בדורות האחרונים כמה "תשובות" לשאלה שלך:
- "המשכיל בעת ההיא ידום". אין לאדם יכולת לדעת את חשבונותיו של הקדוש ברוך הוא.
- הקדוש ברוך הוא נתן ברכה של בחירה חופשית לאדם, ואיננו נוטל אותו ממנו כאשר הוא משתמש בה להרס ולאכזריות. אחרת לא הייתה כל משמעות לבחירה. על כן מה שקרה בשואה הנו שאלה על האדם ולא שאלה על ה'.
- בתהליך של בריאת העולם נוצרו כוחות של טומאה המתנהלים כאילו באופן חופשי עד גילוי המשיח ותיקון עולם. כוחות אלו מתעצמים ומורדים ברצון ה' במיוחד בתקופות שלפני גילוי מלכות ה' מחדש. על כן הופיע עמלק מיד לאחר יציאת מצרים לפני מתן תורה והכניסה של עם ישראל לארץ, בימי המן בדיוק בתקופה של התחלת בניין בית המקדש השני ובעריצותו של היטלר ימח שמו וזכרו בדיוק לפני גילוי כבודו מחדש בהקמת מדינת ישראל.
כמו כל שאלה טובה אין להסתפק בתשובות אלו ויש להמשיך להתבונן, ללמוד ולנסות להבין עוד ועוד.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות