שאל את הרב

סוכות, למה בתשרי?

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 07/10/06 19:26 טו בתשרי התשסז

שאלה

למה חוגגים את חג הסוכות דווקא בעונה הזו??

תשובה

שאלה יפה. כל חג בתורה יש לו מאורע היסטורי, אפילו לראש השנה (בריאת האדם) ויו"כ (קבלת לוחות שניים). מהי הסיבה שאת סוכות חוגגים בתשרי ולא בניסן, שאז יצאנו ממצרים?
הטור (רבי יעקב בן רבינו אשר) מסביר שאם היינו בונים סוכות באביב לא היה ניכר שהן לשם מצווה, שהרי מקובל לשבת בסוכות בעונה הזו של השנה. לכן יושבים בסוכות בראשית החורף שיהיה ברור שהישיבה לשם מצווה.
הרשב"ם (ר' שמואל בן מאיר נכד רש"י) נותן לדבר סיבה חינוכית. בעונה הזו של השנה החקלאית מגיע האסיף, והאדם שרואה את כל היבול היפה שצמח לו השנה עלול להגיע לגאווה, ולהרגיש ש"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". לכו מצווה התורה על האדם לצאת מביתו ולזכור מי הביאו עד הלום.
ערוך השולחן (ר' יחיאל מיכל אפשטיין, רבה של נוברהדוק) מסביר הסבר מיוחד מאוד, עם סיבה היסטורית. מיד לאחר שמשה יורד ביום כיפור עם הלוחות השניים מצווה ה' למשה להקים את המשכן, ובזה ה' מוכיח לעם ישראל שסליחתו התקבלה והוא הולך להשרות את שכינתו בתוכם (מעניין מאוד שגם בית ראשון נחנך בסוכות! וגם המזבח של עזרא נחנך בתשרי...). הדבר הזה חוזר על עצמו כל שנה. ביום כיפור הקב"ה מוחל וסולח על כל עוונותינו וכדי להוכיח זאת, הוא משרה את שכינתו בתוכנו ומצוה עלינו לעזוב את בתינו ולהכנס לסוכה בה שורה השכינה. ולכן הסכך קדוש, כי חל עליו שם שמים כמו קרבן.
חג שמח ושנה טובה
ידידיה

כתבות נוספות