ביקורת סדרה: הנותרים

דמיינו מצב בו ביום שגרתי ואקראי אחד אתם מתעוררים לחיים בהם נעלמים 2% מאוכלוסיית כדור הארץ. הסדרה "הנותרים" תעביר אתכם חוויה עוצמתית בעולם בו החוקים אינם ברורים עוד

חדשות כיפה דימה חוסקי 08/06/17 13:52 יד בסיון התשעז

ביקורת סדרה: הנותרים
הנותרים, צילום: צילום מסך יוטיוב

שם הסדרה: הנותרים – The Leftovers

ז'אנר הסדרה: מסתורין, פנטזיה ודרמה

רשת השידור: HBO

ציון IMDB: 8.1

מספר עונות עד היום: 3

דמיינו מצב בו ביום שגרתי ואקראי אחד אתם מתעוררים לחיים בהם נעלמים 2% מאוכלוסיית כדור הארץ, עולם שבו הסיבה להיעלמות אינה ברורה לאיש, התשובה לתופעה לא מצויה בידיהם של אנשי הדת וגם המדענים מתקשים לתת הסבר.

הסדרה "הנותרים" (The Leftovers) תעביר אתכם חוויה עוצמתית בעולם בו החוקים אינם ברורים עוד, משמעות הקיום נעלמת ונפשות אבודות מסתובבות בחיפוש אחר הדרך להמשיך הלאה. כפי שניתן לדמיין חלק מהאנשים מאבדים את שפיותם, חלק מוצאים פתרון בהצטרפות לכת, חלק מחפשים אחר האשמים, חלק מחפשים פתרונות קסם לשיפור הרגשתם, אחרים מנסים למצוא מאפיינים עקביים של אלה שנעלמו וישנם נותרים שפשוט ממשיכים לחיות כאילו דבר לא קרה.

תחילתה של הסדרה הוא בארה"ב וגיבור הסדרה הוא קווין גארווי, מפקד המשטרה המקומית, החווה את חווית ההיעלמות ממספר זוויות: משפחתית, מכיוון הקהילה עליה הוא אחראי ומנפשו פנימה. לאורך העונות הוא עובר חוויות עוצמתיות המעלות סימן שאלה לגבי מצב שפיותו. הסדרה אמנם מתמקדת בו, אך ניתן לומר שלסיפור שלנו ישנם מספר גיבורים ראשיים והסדרה קופצת לאורכה מגיבור לגיבור ומכניסה אותנו לדרך בה הם חווים את המציאות החדשה וההתמודדות שלהם עמה.  

ניתן לומר שהסדרה משרה אווירת דיכאון לא פשוטה, בייחוד כאשר פס קול הסדרה Vladimir`s Blues של Max Richter  מלווה ומכניסה את הצופה למצב רוח המתאים למציאות שכזו. מציאות שבה אנשים שעד אתמול חיו חיים "רגילים" ופשוטים כאנשי משפחה, מתעוררים לבוקר בו כל בני משפחותיהם אינם, והחלק שנותר מאבד את הכיוון והופך לחלק מהבלבול המלווה את הקיום בעולם זה.

הנותרים

הנותריםצילום: צילום מסך יוטיוב

הסדרה מלאה במסתורין, ולעיתים גם בסצנות ובמציאות הזויה במיוחד שקשה להבין את משמעותה, מלאה בכאב, חוסר אונים ובעיקר מעבירה את הצופה חוויה מטלטלת של חוסר יכולת למצוא איזון או היגיון בחיי גיבורי הסדרה המוצגים לנו.

למחפשי הסמליות ולמנסים להבין את משמעות הקיום במציאות הסדרה, ניתן לומר כי הסדרה נעה כיאה למצבו של עולם החווה אירוע טראומתי בקנה מידה גלובאלי, בין אנשים ההופכים למתכחשים להכל ולכאלה ההופכים למאמנים בכל. כמובן ישנם רבים באמצע ציר זה המחפשים מענה וכוח להמשך החיים, בדרך זו יזכה קהל הצופים לחוות קשת רחבה של חוויות חלקן סוריאליסטיות בעולם המלא באנשים המחפשים את עצמם.

בנימה אישית, חוזקה של הסדרה מצוי ביכולתה להעביר לצופה את התחושות, לעיתים הקשות במיוחד אותן חוות דמויות הסדרה, ישנו מתח תמידי סביב סיבות התרחשויות אירועי הסדרה, כך שניתן לשמור על מתח צפייה ראוי לאורך העונות וליהנות מפס קול מגוון ומפתיע.

נקודות החולשה בסדרה קשורים בכך שלא תמיד ברור מה מטרת המסע אותן עוברות דמויות הסדרה לאורכה, לא ברור גם, אם אנחנו הצופים נקבל תשובות והסברים על כל השאלות והתרחשויות הצפות בסדרה. לעיתים נראה שהסדרה ממשיכה הלאה ללא עיכובים בהסבר הפרטים שהובילו למצב מהותי כזה או אחר ופשוט ישנה זרימה שלה הלאה בכיוונים לא ברורים ולא תמיד צפויים – ואולי כאלה הם בעצם החיים.

למי הסדרה מומלצת:

אנשים שחובבים מסתורין, פנטזיה עם מציאות בה הגבולות אינם ברורים שמסוגלים לחוות אווירת כבדות ודיונים פילוסופיים לגבי משמעות הקיום. כל זאת בשילוב עם חיפוש אינסופי אחר אמונה והדרך בה היא עשויה להיראות בעולם שלאחר היעלמותם הפתאומית של 2% מתושבי כדור הארץ.

למי הסדרה היא Big NO NO:

אנשים שמחפשים עקביות והגיון בהתפתחות הסדרה, אנשים שמתקשים ליהנות בסדרות המשרות לעיתים דיכאון ועצב, כאלה שלא מסוגלים לחוות סצנות הזויות במיוחד בעולם המוצג כריאלי, אך מתנהל בצורה של מציאות מדומה, ואנשים שדיונים פילוסופיים ודתיים העשויים להיווצר בעולם המוצג בסדרה זרים להם.