איך צריך לגייר היום: בשיטת הלל או בשיטת שמאי

הרב צבי קורן חוזר למתגיירים שהגיעו להלל ושמאי ומנתח על פי פירושו של הרב קוק זצ"ל מהי הדרך הרצויה

חדשות כיפה הרב צבי קורן 04/07/17 12:53 י בתמוז התשעז

איך צריך לגייר היום: בשיטת הלל או בשיטת שמאי
פאשקוויל נגד גיורים, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

מעשה בגוי אחד שרצה להתגייר מתוך אמונה בתורה שבכתב, בלי התורה שבעל פה. שמאי גער בו והרחיק אותו. כל הכבוד שמאי, כך צריך לנהוג בגויים שבאים להתגייר עם כל מיני המצאות מודרניות נגד התורה. אבל רגע, מה הלל עושה? מגייר אותו? אוי, מה נעשה עם הלל הזה, הוא כל כך מיקל, כל כך מתחשב, זה כבר מוגזם.

במקרה של הגוי שרצה גיור "לייט", "על רגל אחת", שמאי העיף אותו מהבניין, כמו שצריך! ושוב, הלל גייר אותו. מה אני אגיד? וההוא שרצה להתגייר ולהיות כהן גדול. נו, באמת... כל אחד יודע שאפילו מי שנולד יהודי, והוא לא בן של כהן, לא יכול להיות כהן גדול. מה, עושים צחוק מבית הדין? אבל גם אותו הלל גייר... לא הגזים, הלל?

הגמרא במסכת שבת [דף ל-לא] דווקא מקדימה לכל הסיפורים האלה את האמירה "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי". כנראה שהלל לא הגזים.

גם כותב שורות אלה אינו רוצה ואינו יכול לוותר על דרישת ההלכה שגיור יהיה רציני, מתוך אמונה בתורה מן השמים ומחויבות לקיום מצוותיה. רש"י מסביר [שם במסכת שבת] ששמאי גער בגרים והרחיק אותם משום ש"גר הבא להתגייר וקיבל עליו דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו". הלל לא חלק על כך. אז למה הוא כן קירב את הגרים האלה? על כך אומר רש"י שהלל "סמך על חכמתו שסופו שירגילנו לקבל עליו".

זכינו להיות חלק מקיבוץ גלויות עצום, שיש בו מורכבויות וסיבוכים בכל הנוגע לרצונם של "זרע ישראל" [שאביהם יהודי] ושל גויים גמורים, להתקרב לעם ישראל. במציאות זו קמו בתי דין שסבורים שעלינו ללמוד מהלל כיצד לקרב את המתגיירים הפוטנציאליים, ולא לדחות אותם בתקיפות. לעומתם, בתי דין אחרים רוצים לקבל רק גרים שגם שמאי היה מסכים לגיירם. איזה משתי הגישות יותר מחמירה? על הגר השלישי נאמר: "בא לפני הלל, אמר לו: ענוותן הלל, ינוחו לך ברכות על ראשך, שהקרבתני תחת כנפי השכינה", והסוגיה מסתיימת בסיפור הבא: "לימים נזדווגו שלושתן למקום אחד. אמרו: קפדנותו של שמאי ביקשה לטורדנו מן העולם, ענוותנותו של הלל קירבנו תחת כנפי השכינה", אך האם חלילה שמאי הוא סתם אדם חסר סבלנות? בהחלט לא.

בנקודה זו מרתק לראות את הניתוח של הראי"ה קוק ב"עין איה". מי לנו בדורות האחרונים יותר "הללניק" מהרב קוק? היינו מצפים שהרב קוק, בשעה שלמד סוגיה זו, יגיד: 'הנה, אתם רואים? דרכו של שמאי פסולה, הדרך של הלל היא הנכונה, ואף אני הולך בדרכו'. אבל בדרך מעוררת השראה מסביר הרב קוק, שאנו זקוקים גם לדרכו של שמאי ולא רק לדרכו של הלל. דרכו של הלל תלמד שבהשפעת ענוותנות ויחס סובלני, דברים שנראים רחוקים מהדרך הראויה, יכולים להתפתח ולשמש את "תכלית היושר והתיקון". הקפדנות של שמאי דואגת "לבל ניכשל על ידי מחזה הסבלנות לדמות, כי כל הצדדים המתגלים כמו שהם המה דרכי הטובה, והנכון להחזיק בם כשהם לעצמם".

לפי הרב קוק, אמנם אנו זקוקים גם לשמאי וגם להלל, אבל "לעולם יהא אדם, האדם הנהוג, כלל האדם... ענוותן כהלל, את הלל רשאי וחייב הוא לקחת לו למופת...", ואילו דרכו של שמאי לא יכולה להיות דרך לרבים, שאולי לא ישכילו להשתמש בה בצורה ראויה כמו שמאי.

המפלגות החרדיות הצליחו להביא להחלטה שמביאה לכך שקבוצה אחת, שתופסת את עצמה כמחמירה יותר, תהיה השלטת בכל ענייני הגיור, ברוחו של שמאי. המעשה על שלושת הגרים מלמד אותנו דווקא על חשיבות דרכו של הלל בתחום זה. מי שדבק בדרכו של הרב קוק מבין שיש מקום לגישות תורניות שונות שעשויות אפילו להשלים זו את זו, גם בנוגע למערך הגיור. אבל גישה שמשתלטת בכח על מנת להיות הגישה הבלעדית בשטח - פסולה ומזיקה. לכן מי שלנגד עיניו עומדת טובת הגיור במדינת ישראל, עליו להיאבק על ביטול החלטת הממשלה בעניין הגיור ועל קירוב הבאים בשערי עם ישראל תחת כנפי השכינה.

הכותב הוא רב קהילת כינור דוד ברעננה וחבר ארגון רבני ורבניות בית הלל

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן