נציג מועצת האגסים האמריקאית בישראל יובל בר-נר, ליווה אותי לפני ימים אחדים לאורך כל סעודת האגסים החגיגית שהוכיחה כי הפרי הזה משדרג כל מנה, מסלט, סאביצ'ה דג ותבשיל בשר ועד קינוח. על המטעמים ניצח השף חגי לרנר וביצע אותם הצוות של בית הספר לקולינריה דנון בנמל תל-אביב.

הישראלים נחשבים לאלופי צרכני האגסים בעולם, כשמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים אצלנו מהמדפים, כ-25 אלף טון מתוכם מגדלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ומצפון מערב ארצות הברית (וושינגטון ואורגון). שלושת זני האגסים האמריקאים הפופולאריים ביותר בישראל הם בוסק (שצבעו חום אדמדם והוא שומר על צורתו גם במהלך בישול בחום גבוה), אנז'ו ירוק ואנז'ו אדום.

את מפגש האגסים פתחתנו במרק אגסים וכרובית חם, ובהרצאתה של הדיאטנית הקלינית רונית ציוני שהסבירה מדוע אכילת אגסים אכן מסוגלת להרחיק מחלות ורופאים. למרות מתיקותם, הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, כלומר לא מעלים מהר את הסוכר בדם, כמו פירות אחרים, יש בהם כמות מרשימה של ויטמין C, וכמות גדולה של סיבים תזונתיים. ציוני אמרה עוד שהרבה דיאטות נכשלות בגלל חוסר הנאה מהתפריט המוצע בהם, אבל אם משלבים בהן אגס מתוק ביום, אפשר להחזיק מעמד, בלי לשלם מחיר קלורי או שומני גבוה. באגס יש כ-50 קלוריות בלבד.

אגב, כמו בננות ואבוקדו, אגסים לעולם לא יבשילו על העץ. קוטפים אותם כשהם קשים, וממתינים בטמפרטורה של החדר עד שהם מבשילים (סימן ההבשלה הוא כשצוואר הפרי מתרכך), ורק אז מכניסים אותם למקרר.

ועכשיו, נעבור למתכונים של בר-נר, שהמציא ופרסם ספר שכולו מתכוני אגסים.

 

מרק חלבי מכרובית ואגסי אנז'ו

מרק חלבי מכרובית ואגסי אנז'ו צילום: shutterstock

 

 

סלט אגסי אנז'ו וארוגולה

סלט אגסי אנז'ו וארוגולהצילום: shutterstock

 

 

סביצ'ה דג עם אגסי אנז'ו ואבוקדו

סביצ'ה דג עם אגסי אנז'ו ואבוקדוצילום: shutterstock

 

 

אגס ממולא

אגס ממולאצילום: shutterstock