שאל את הרב

שיבוצים בבני עקיבא: איך לקבל את מה שנקבע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/07/23 02:59 ב באב התשפג

שאלה

שלום

אתמול בסניף חילקו לנו שיבוצים, וקיבלתי שבט שפחות רציתי. אחרי שדיברתי עם הקומונרית שלי היא הצליחה לשכנע אותי שאולי זה מה שמתאים לי. גם ב"ה קיבלתי מד"שים ממש טובים.

אבל שחזרתי הביתה שמעתי המדריכה שלי (שהיא אחותי הגדולה) מתלוננת על זה שהיא והמדריך שלי עשו עם הקומונרית שיבוצים שונים ובפגישה עם הרכז המלווה היא שינתה המון ופשוט הביאה להם בצהריים כעובדה גמורה (הרכז גם סינן אותם ולא היה להם אמירה בעניין בכלל). ובין השאר אחרי זה שדיברתי איתה היא אמרה לי שהיא והמדריך שלי רצו להביא לי מה שרציתי (גם הקומונרית שלי אמרה לי שאיפה שרציתי זה ה"מגרש הביתי שלי" וזה למה אני לא שם).

לפני ששמעתי את זה השלמתי עם מה שקיבלתי, אבל עכשיו אני לא יודע אם לערער או לעזוב או משהו, ובנוסף איך אני אדע שלא יקרה חי גם משהו כזה שאחרי כמה שנים שאני אהיה בסניף ואתם את ה100 אחוז שלי לא יזרקו אותי הצידה כאלו אני לא רלוונטי

תשובה

שלום לך.

מה שלומך?

שמחה מאוד שפנית אלינו ושיתפת אותנו!

הסיפור של לקבל שיבוצים בסניף, ושההחלטה לא בידנו, לפעמים יכול ליצור תחושות לא פשוטות בכלל. ואולי זה בעצם רלוונטי לכל תחום בחיים, שיש בו גורם סמכותי מעלינו שמחליט על המשך דרכנו. זה יכול לקרות במסגרות עבודה שונות, והשאלה איך אפשר להתמודד עם הסיטואציות האלה ולהפיק את המיטב מהן.

נשמע מהדברים שכתבת שהסיטואציה לא לגמרי שחורה ולבנה. למשל, קיבלת מדש"ים ממש טובים, שיש פוטנציאל חיבור איתם. ואיזה כיף באופן כללי שהתקבלת להיות מדריך וקיבלת שיבוץ! זה כשלעצמו לא מובן מאליו.

וגם נשמע שאתה אוהב את התנועה, ושרצית לקבל שיבוץ ולהיכנס להדרכה. אני חושבת שאתה יכול לשאול את עצמך אם זה משהו שאתה באמת רוצה לעשות, ואם זה יעשה לך טוב. ואם התשובה לשתי השאלות האלה חיובית, אז אולי אין סיבה לעזוב ולוותר על הזדמנות כזאת. חשוב להגיד, שההחלטה הסופית על השיבוצים מן הסתם מתבצעת בקרב הדרגים הגבוהים יותר, כמו שכתבת אצל הקומונרית /הרכז המלווה. אני חושבת שאפשר גם להבין את הקומונרית: אולי היו לה שיקולים נוספים שהיא חשבה עליהם, אולי הרכז העלה בפניה אופציות נוספות שהיא לא חשבה עליהן ולכן היא שינתה את השיבוצים? יכולות להיות לכך סיבות מגוונות, ולכן לא הייתי ממהרת לפרש שהיא "סתם" דחתה את קביעת השיבוצים עם המדריכים, אלא יכולות להיות לזה כל מיני סיבות. אולי היא והרכז חשבו באמת שתתאים לשבט אחר?

לפעמים יש החלטות שלא נמצאות בידיים שלנו. והשאלה איך אנחנו בוחרים לקחת אותן ולהתמודד איתן. אני רוצה להציע כמה כיוונים למחשבה:

1. כשנופלת עלינו החלטה שלא הייתה בשליטה שלנו, אפשר להסתכל על הדברים החיוביים שנמצאים בה, מה ההשפעה הטובה שלה עלינו ולזכור שדברים קורים מסיבה מסוימת. לפעמים אנחנו לא נדע מה טוב בשבילנו אלא אחרים, ולפעמים בהחלטות שונות טמונות עבורנו הזדמנויות שונות אבל נהדרות כל אחת בדרכה. אני מציעה לך להמשיך ולחשוב על הנקודות החיוביות בשיבוץ שקיבלת, אולי יכול להיות יותר כיף עם שכבת הגיל שקיבלת? איך ההדרכה תראה? מה יכול להיות טוב בזה בעתיד? כמו שאומרים: כשדלת אחת נסגרת – דלת אחרת נפתחת :-)

2. אולי כדאי לדבר על זה עם הקומונרית. למשל, לשתף אותה בזה שמאוד רצית להכנס לשבט השני, ולשאול קצת על ההחלטה, למה קיבלת שיבוץ לשבט אחר? איך אתה מתאים יותר לדעתה לשבט הזה? מה הציפייה שלה ממך כמדריך? וגם לשתף איתה את התחושות הפחות טובות שעלו לך בעניין הזה, אני מאמינה שזה חשוב לשמור על תקשורת פתוחה ולשקף את מה שאתה מרגיש לגבי ההדרכה.

3. באופן כללי, אולי כדאי לשתף עם גורם נוסף שאתה סומך עליו ולשמוע את דעתו. זה יכול להיות אח גדול, מורה מבית הספר או כל אדם שאתה סומך עליו. אני חושבת שזה יכול להעניק לך נקודות מבט נוספות ופרספקטיבה על העניין.

4. אתה מכיר את עצמך הכי טוב. האם לעזוב את הסניף? האם להשאר? האם אני רוצה להיות מדריך בסניף הזה? האם זה יעשה לי טוב? יש אנשים שלפעמים לא מקבלים כלל שיבוץ ומוצאים סניפי חוץ שצריכים בהם מדריכים ונכנסים להדרכה. יש הרבה אופציות, השאלה היא מה יעשה לך טוב ומה אתה הכי רוצה, ואתה הבן אדם היחיד שיודע לענות על זה ;-) אני חושבת שאם אתה אוהב את הסניף, ואת המדש"ים, ואת האנשים שבסניף, כדאי לשקול גם את הפרמטרים האלה.

שואל יקר, מקווה שהצלחתי לעזור, ואני מאחלת לך הצלחה רבה, בכל צעד שתבחר, ובטוחה שלא משנה מה תבחר – יהיה לך טוב, כי כל דלת שנסגרת כאמור, פותחת דלת חדשה.

אם תרצה, מוזמן להמשיך לכתוב לנו ולשתף בהמשך המסע שלך! אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:makshivim.org.il/ask-away, וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

אריאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות