שאל את הרב

קשר לא פתור עם חברה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/06/23 22:43 יד בסיון התשפג

שאלה

שלום.

הייתה לי חברה הכי טובה בתיכון שבשנים האחרונות הוא היה קצת מורכב ולאחרונה הוא ממש התרופף. אני התחתנתי ברוך ה ולה היה קצת קשה עם זה וגם בכללי אנחנו הולכות לכיוונים מאוד שונים בחיים, אני מתחזקת והיא פחות. היינו ממש חברות קרובות לכן כל התקדמות או שינוי שלי קשה לה מאוד, יש לה הרבה קנאה וקושי כלפי ולכן גם מקל עלי שהקשר התנתק.

למרות זאת אני מרגישה שאני לא רוצה שיישאר לי קשר כזה לא פתור עם חברה ולא יודעת מה עלי לעשות. אני לא חושבת שעשיתי שום דבר לא בסדר אבל עדיין מרגישה לא בנח עם איך שהמצב עכשיו. לאחרונה אני חולמת עליה הרבה שהיא צועקת עלי ופגועה ממני וגם כל הזמן יש לי בראש את האמירה "עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו. באמת אין כאן עבירה אבל האם עלי לנסות לחשוב מה עשיתי לא בסדר או שעצם ההתרחקות שלי ממנה פגעה בה ואני צריכה לבקש ממנה סליחה? או אולי עלי לעשות משהו אחר של תיקון מול העניין הזה אבל לא מולה אלא משהו עם עצמי?

תודה מראש ומקקוה שכתבי את השאלה באופן מובן.

תשובה

שלום לך.

קודם כל תודה רבה שאת משתפת את הרגשות והתחושות שלך. זה באמת יכול להיות קשה ומתסכל להתמודד עם ההרגשה הזאת. אני לא יכולה להיות כמו שאני? לא מגיע לי שהחברות יפרגנו לי? ננסה לחשוב ביחד מה עובר עלייך, ואיך אפשר לצמוח מכאן.

מהי בעצם קנאה?- רגש הקנאה יכול להתעורר מכל יתרון הקיים לאדם אחד על אחר. הקנאה מתקיימת בעקבות הרצון להיות במצבו הקיים של אדם אחר. היא מתבססת על יתרון חומרי, גופני, שכלי, נפשי או רוחני, שאדם מוצא בזולתו. לכן, זה מאוד טבעי שיהיה בין חברות קנאה ואפילו מאוד נפוץ. אפשר לראות עוד מימי התנ"ך- הסיפור של הבל וקין המופיע בתחילתו של ספר בראשית, סיפור מקראי על קנאה ורצח בין אחים. בסיפור זה קם קין על הבל אחיו להורגו, בגלל שקינא על כך שמנחתו של הבל לאלוהים התקבלה, בעוד שמנחתו לא התקבלה. הסיפור הזה מראה שאפילו בתוך המשפחה- דם מדמך, ישנה קנאה.

אנחנו יכולות לנסות להבין מאיפה מגיעה אצלה הקנאה. באיזה סטטוס היא נמצאת כרגע? היא נשואה? מה גורם לה להיות בתחושת פגיעות כלפייך? האם שאלת את עצמך את השאלות האלו? הן יכולות לעזור לך להבין איפה היא נמצאת, וגם לטפוח לעצמך על השכם שהגעת למקום טוב כי יש מצב שהיא אפילו רואה בך כדמות שהיא רוצה להיות כמוה. למרות שזה יוצא לה קצת עקום.

אכתוב לך כמה טיפים ליישום שיוכלו לעזור לך להתמודד עם המצב:

לא לשמור בבטן- מה הכוונה? ציינת שאת לא רוצה להשאיר את המצב כמו שהוא ואת כן רוצה שגם אם הקשר יסתיים כאן, הוא יסתיים בצורה טובה , נעימה ומכבדת. אז הייתי ממליצה לך אולי לקבוע איתה שיחה, רק אם את מרגישה בנוח, לדבר איתה קצת על הדברים, להשלים פערים, לראות איפה היא נמצאת כרגע. אולי תגלי שהיא דווקא זקוקה לך ורוצה בקרבתך. וגם עצם זה שתשתפי אותה במה שאת מרגישה יכול מאוד לעזור לכן עם המצב.

יש מושלם?- אז כמובן שהתשובה היא לא! הייתי ממליצה לך לדבר איתה גם על הקשיים שיש לך. ושלא הכול ורוד! לפעמים שאנחנו רואים אנשים מהצד הכי קל זה לראות דברים טובים בהם ולקנא. אבל! לכולנו יש רגעי קושי. וברגע שאת תשתפי אותה שגם אצלך יש רגעים כאלו, זה יכול לגמרי לרכך את המצב ולשבור את הקרח בניכן. היא תבין שאף אחד לא מושלם.

נקודות דמיון- אז נכון, שיתפת שיש בניכן המון שוני ותפיסת חיים שונה וזה לגמרי בסדר, אנחנו אנשים שונים וכל אחד מיוחד בדרכו! הייתי מציעה לך לנסות בכל זאת למצוא נקודות דמיון ביניכן, או להיזכר בדברים משותפים כיפיים וחוויות שהייתן עושות ביחד, שתפי אותה בזה. זה לגמרי יכול לגרום לצחוק ונוסטלגיה.

הכול בשליטתי? אז כמובן שלא! לא הכול בשליטתנו, חשוב להבין שאנחנו לא אחראים על הכול, הקנאה שלה בך היא לא בשליטתך, אז נכון שזה לא נעים אבל את לגמרי לא אשמה בכך. לפעמים כדאי לשחרר, לצאת מנקודת הנחה שאני עושה מה שטוב לי וחיה את חיי. זה שאנשים אחרים רואים בצורה אחרת את זה, זה לגמרי שלהם. תני לעצמך להיות מסופקת ושמחה בפועלך כי מגיע לך!

לסיכום, אני שוב מודה לך שפנית אלינו וששיתפת את הרגשות שלך. סיפרת על ההתמודדות עם חברתך שזוהי באמת התמודדות לא קלה. יש את המשפט "איזהו העשיר -השמח בחלקו"- כשהאדם שמח במה שהשיג ולא מצטער על מה שאין לו, הוא עשיר באמת. יכול להיות שעם הזמן חברתך תגיע לתובנה הזאת, שבשביל להיות עשיר ושמח לא צריך להשיג דברים של אחרים, אלה להבחין בדברים הטובים שיש בכל אחד מאיתנו ויש! כך האדם יגיע לנקודה שבה הוא מרוצה ושמח בחלקו. דיברנו קצת על כמה כלים שיוכלו לעזור: לא לשמור בבטן, יש מושלם?, נקודות דמיון, הכול בשליטתי?

אם יש לך שאלות נוספות או אם את סתם רוצה לפרוק, אני מזמינה אותך כמובן לשוב ולפנות בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

עדי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות