שאל את הרב

לא בא לי ללמוד... איך להגביר מוטיבציה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/06/23 07:40 יב בסיון התשפג

שאלה

אני לומדת בבית ספר בלי לעשות שום מבחנים שום עבודות בקושי באה ללימודים, אני מרגישה חסרת מוטיבציה, ואני לא מאמינה בשיטת לימוד של בתי הספר אז אני לא רוצה לחיות בשיטה שאני לא מאמינה. ואז חברות שלי והמורה שואלות איך אני אם אני בסדר למה אני לא משלימה כלום ואני מרגישה מותקפת על המקום שהם שופטים אותי בלי לדעת מה אני עוברת ובטוחים שאני פשוט מזלזלת כי אני בנאדם שברוגע ושמח. ואני רוצה לעשות את השינוי של להיות כמו כולם ולהאמין ביכולות שלי ושאני מסוגלת לעשות דברים כמו כולם ולהצליח במבחנים, אני פשוט מוותרת לעצמי כי אני מרגישה שאני לא מסוגלת בזמן שכולם כן. אני אשמח לעצה איך להתמודד ולקום ולעשות דברים תודה רבה:)

תשובה

עינב יקרה.

את מעלה פה שתי נקודות חשובות שאני אתייחס אליהן: קושי ללמוד בשיטה שאת לא מתחברת אליה, וחוסר אמונה בעצמך.

את מספרת שאין לך מוטיבציה ללמוד, כי את לא מתחברת לשיטת הלימוד. ההרגשה הזו היא מאוד נפוצה. הרבה בני נוער (וגם מבוגרים) מרגישים ששיטת הלימוד בבתי הספר לא התקדמה מספיק, לא רלוונטית ולא תואמת את התקופה. אמנם יש ניסיונות להתאים את התכנית לרוח התקופה, למשל באמצעות "הערכה חלופית", שימוש בכלמיני אמצעים טכנולוגיים בהוראה או בשיטות הוראה עדכניות יותר. יחד עם זאת, לא כל המורים משתמשים בשיטות האלה, בטח שלא כל הזמן, כך שחלק ניכר מהשיעורים עדיין מתקיימים בשיטה הישנה - מורה עומד מול כיתה, והתלמידים יושבים ומקשיבים. קשה ללמוד ככה, במיוחד כשזה הרבה שעות ביום. יכול להיות שגם החומר לא כל כך מעניין אותך או שאת לא מרגישה שהוא קשור אלייך או שהוא חשוב לחיים - שזו תחושה שיש להרבה תלמידים.

את מספרת שקשה לך ששופטים אותך, את צודקת - זו תחושה לא נעימה, שלא מבינים אותנו. האם את בטוחה שהמורים שופטים אותך לרעה? אולי השאלות דווקא מראות על אכפתיות ורצון שתצליחי? האם היית מעדיפה שיתעלמו מכך שאת לא מגישה עבודות? אני מאמינה שהמורים מאמינים שאת מסוגלת להצליח, שהרי אם לא היו מאמינים בך - לא היו טורחים להתייחס. אולי הם מבינים שיש לך יכולת אבל חסרה לך מוטיבציה, והם רוצים לדרבן אותך לעשייה?

מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית

אז, כמה מילים על מוטיבציה… מוטיבציה (בעברית - הנעה) יכולה להיות פנימית או חיצונית. תלמיד עם מוטיבציה חיצונית לומד לא בשביל ללמוד, אלא כדי להשיג משהו חיצוני כתוצאה מהלמידה: כי ההורים שלו רוצים שהוא ילמד, כי הוא רוצה שיחשבו שהוא חכם, כי הוא רוצה לרצות את המורה, כדי שיוכל להתקבל ללימודים גבוהים…. לעומת זאת, תלמיד עם מוטיבציה פנימית לומד לשם עצם הלמידה - כי זה מעניין אותו, כי הוא נהנה מהלמידה.

אמנם, לא לכל אחד מתאימה המסגרת הרגילה של בית הספר. יש תלמידים שבוחרים ללכת למסגרת חינוכית אחרת. למשל, יש מסגרות בהן עושים בגרות באופן אקסטרני. כלומר, לא הולכים ללמוד בבית הספר אלא לומדים באופן עצמאי בבית, וניגשים לבגרויות. יש גם בתי ספר מקצועיים, שלומדים בהם מקצוע מעשי לחיים כמו להיות ספר או קונדיטור.

אבל, זה שלתלמיד אין מוטיבציה - לא בהכרח אומר שהוא לא מתאים למסגרת. כדאי קודם כל לשבת עם עצמך ולנסות לעשות רשימה "מוטיבציות" - סיבות למה כדאי לך ללמוד. גם מוטיבציות פנימיות וגם חיצוניות.

ממה שאת מספרת, את לא נהנית מעצם הלמידה. האם את לא נהנית רק בגלל הדרך בה מעבירים את החומר? האם יש מקצועות או נושאים מסויימים שכן מעניינים אותך? את יכולה לנסות למצוא נושאים מסויימים שאת כן מתחברת אליהם. גם אם הדרך שבה מלמדים בביה"ס לא מעניינת - כשאת יושבת ולומדת למבחנים, את יכולה ללמוד בדרכים שמעניינות אותך. למשל, לראות ביוטיוב סרטונים על הנושאים האלו, ללמוד יחד עם חברה או הורה ולדבר על הנושאים, לחשוב איך הדברים מתקשרים לחיים שלך ועוד.

בנוסף, כדאי לכתוב גם מוטיבציות חיצוניות. למשל, האם חשוב לך לדעת דברים? להיות בנאדם שיש לו ידע כללי והשכלה? האם חשוב לך להוציא תעודת בגרות טובה? מה תרצי לעשות בעתיד, והאם המקצוע שתרצי לעסוק בו מחייב תעודת בגרות? אם כן, תחשבי שאת צריכה את הלימודים האלו בשביל המקצוע. דמייני את עצמך עוסקת במקצוע הזה. אם יש לך מטרה שאת שואפת אליה, תצליחי לגייס יותר מוטיבציה לדרך.

כדאי להכין רשימה ולתלות אותה, כך שתוכלי לעבור עליה בכל פעם שתרגישי חוסר חשק ללימודים. יכול להיות שהדרך של הלמידה לא מתאימה לך ואת לא מתחברת אליה. יחד עם זאת, אם התוצאה או הרווח שלך מהלימודים הם בעלי משמעות בשבילך, אולי בכל זאת שווה ללמוד?

אפשר גם לנסות לשאול אנשים שאת מכירה, כמו הורים או חברות שכן יש להן מוטיבציה, מה עוזר להם לגייס מוטיבציה ללמידה?

מסוגלות עצמית

הדבר השני שדיברת אליו, ומתקשר גם לנושא של מוטיבציה, הוא חוסר אמונה ביכולות שלך. האמונה ביכולת שלנו להתמודד עם אתגרים בהצלחה נקראת מסוגלות עצמית. אנשים עם מסוגלות עצמית גבוהה מאמינים שהם יכולים לסיים משימות בהצלחה, ולהתמודד עם קשיים ואתגרים בדרך. גם אם הם נכשלים, הם לומדים מהכישלון וממשיכים לנסות. לעומת זאת, אנשים עם מסוגלות עצמית נמוכה פוחדים להתחיל משימות - יש להם מוטיבציה נמוכה, כי הם לא חושבים שהם יכולים להצליח. וכשהם לא מצליחים, הם מתייאשים מהר ומפסיקים לנסות.

מה שקורה זה שיש מעגל שחוזר על עצמו ומחזק את תחושת המסוגלות - הגבוהה או הנמוכה. בואי ניקח דוגמא: למידה למבחן. מי שיש לו מסוגלות עצמית גבוהה מאמין שהוא יכול להצליח במבחן, הוא לומד קשה ומשקיע, ולכן מקבל ציון טוב - שמחזק את התחושה שלו שהוא מסוגל. הציון הטוב גורם לו להמשיך ללמוד גם למבחנים הבאים. לעומת זאת, מי שיש לו תחושת מסוגלות עצמית נמוכה לא מאמין שיצליח במבחן, יש לו מוטיבציה נמוכה ללמידה. אז הוא מנסה ללמוד קצת, אבל דיי מחפף. הציון שהוא מקבל הוא בהתאם, מה שמחזק אצלו את התחושה שהוא לא מסוגל. נראה לך שהוא ילמד בפעם הבאה?

אז איך נגדיל את תחושת המסוגלות שלנו? אנחנו צריכים לשבור את המעגל הזה! איך? על ידי חוויות הצלחה קטנות. למשל, יש לך בוחן קטן או הכתבה? תחליטי שאת משקיעה בזה. נגיד, הכתבה באנגלית של כמה עשרות מילים - תשבי כל יום ותחזרי על כל המילים. לא להתייאש! חשוב להזכיר לעצמך כל הזמן את המוטיבציה שלך. אני לומדת עכשיו כי חשוב לדעת את המקצוע הזה והוא יעזור לי בחיים/אני רוצה ללמוד בעתיד ואני צריכה תעודה טובה/וכו'... ככה תחווי הצלחות קטנות שיחזקו לך את הביטחון, ואז תוכלי לעבור לאתגרים יותר גדולים.

אנחנו שמחים שפנית אלינו ומקווים שעזרנו. כדאי לשתף גם אנשים שנמצאים בסביבה שלך בתחושות ובקושי שלך כלפי בית ספר. את יכולה להתייעץ עם מישהו שאת סומכת עליו. זה יכול להיות הורה, קרובת משפחה, חברה טובה, מחנכת, יועצת ביה"ס... אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות