שאל את הרב

חששות לקראת החופש הגדול

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/06/23 03:15 יב בסיון התשפג

שאלה

אז אתחיל בהקדמה קצרה: אני ב"ה בקרוב מסיימת שישית באולפנא. ממש עוד חודש. החמישית שלי הייתה שנה מזעזעת ומטלטלת עבורי, היה לי קשה חברתית וזה השפיע עליי מאוד מאוד וכשיצאתי לחופש שנה שעברה פשוט היה לי אוויר לנשימה. הייתי בבית שלי המון, עם המשפחה שלי וזה היה לי מאוד חסר אחרי השנה המאתגרת שעברתי. החופש היה לי בריחה מהאולפנא לא שמרתי על קשר עם אף אחת מהבנות והוא היה נשימה עצומה בשבילי. הייתי בוגרת גדולה ואחראית. ניהלתי את החיים שלי בצורה שרציתי. אתגרתי את עצמי ועמדתי בדברים שהצבתי לעצמי. עשיתי המון כיף והשתחררתי נפשית, גם עבדתי קצת. החופש שלי התנהל יותר טוב משציפיתי. עד עכשיו זכורות לי חוויות טובות מאוד וזו בערך התקופה המדהימה בחיי (ממה שאני זוכרת בחיי הצעירים) היה לי כיף עפתי על עצמי באמת עשיתי המון, כל רגע היה מנוצל והיה מדהים ישתבח הבורא!

כשהחופש הסתיים לא ידעתי מה לעשות עם עצמי נורא פחדתי לחזור לאולפנא שיצאתי ממנה בתחושה סיוטית אחרי תקופה מטורפת ועוצמתית. החיים המשיכו וסייעתא דשמייא הרבה יותר טוב לי באולפנא. עליות וירידות ומתקדמים בחיים ברוך ה'.

ו-עכשיו זה מעלה בי איזה רף מטורף הצבתי לעצמי. אני מפחדת שהחופש לא יראה כמו שהוא היה, שלא אצליח במה שרציתי ויש לי המוןןןןןןןןןןןן תוכניות לחופש. ומטרות ויעדים שאני רוצה. אני מפחדת לאכזב את עצמי באיזשהו מקום. שנה שעברה חלק מהמניעים שלי לדחוף את עצמי כמה שרק אפשר למקום פסיכי ולשיא שהגעתי עליו היה גם כדי לכפר על השנה שעברתי, רציתי להוכיח לעצמי שאני יכולה, רציתי להיות גאה בעצמי, רציתי לשמוח בסיום החופש שלי על מה שעברתי, רציתי שיהיה לי טוב.

והנה, זה מתקיל אותי... אני בחששות מה הולך להיות, מפחדת לא להצליח במה שארצה, יש לי חלומות גדולים וציפיות מעצמי: מלא דברים מטורפים בהדרכה, להינות, לעבוד, זמן עם המשפחה והחששות גוברים.

אני רוצה חופש מטורף והבנתי שהדבר הכי גדול זה לתכנן מראש ולקחת אחריות. אשמח טיפים לחופש שיתנהל בעז"ה בצורה הכי טובה שיכולה להיות וגם התייחסות לדברים שהעליתי. תודה לכם!

תשובה

היי טליה.

שמחה לשמוע שאת מתכננת חופש מטורף ומעוניינת לתכנן אותו בצורה מוצלחת.

שמחה גם לשמוע שהצלחת להתגבר על השנה המאתגרת שהייתה לך.

מהכתיבה שלך נשמע שאת סופר בוגרת ועם מודעות עצמית גבוהה! זה בטח עזר לך לצלוח הרבה אתגרים בדרך.

החופש הוא זמן מיוחד בחיים שלנו ויכול לשמש כזמן לצבירת אנרגיות, לעשות דברים שאנחנו אוהבים ולטפח את העצמאות והרוגע הפנימי שלנו.

כל חופשת קיץ נראית שונה משנה לשנה בהתאם למצב שלנו באותם ימים: אם זה המצב החברתי, הקשר עם המשפחה, או פשוט תחומי העניין שלנו שמשתנים כל תקופה. בטח תוכלי לשים לב שהחוויה שלך בשנת הלימודים הקודמת השפיעה מאוד על הדרך שניהלת את החופש שלך: הייתה לך תחושה שהיה לך אוויר לנשימה שהיית זקוקה לו, שחררת, היית עצמאית, הקפת את עצמך במשפחה קרובה, ו"כיפרת" על שנה פחות מוצלחת שהיתה לך.

את בוודאי יכולה להשתמש בחוויות החיוביות מהחופש הקודם כמקור להשראה והצלחה בחופש הנוכחי, אך זכרי שאת בתקופה שונה ואולי את זקוקה לדברים שונים.

כדי לתכנן חופש מוצלח, הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לך:

1. הגדירי מטרות ויעדים ראליים:

נשמע שאת כבר הגדרת לעצמך יעדים מדויקים – וזה מעולה!

אני מציעה לך לעבור על רשימת היעדים ולשאול את עצמך- האם המטרות הללו הן באמת ריאליות? האם הן ברות ביצוע? האם הן בכלל רלוונטיות עבורי?..

הציפיה שלך לממש את כל המטרות עלולה לגרום ללחץ רב, אבל במידה והמטרה שלך תואמת לך ולמציאות את תוכלי לממש אותה יותר בכיף ובקלילות וכך סף הלחץ ירד.

2. תכנני זמן לנוח:

החופש הוא גם זמן להתנתק מהלחץ של השגרה ולנוח. תתכנני לך זמן לרוגע ולטיפול בצרכים האישיים שלך. זה יעזור לך להתמודד עם תחושה של לחץ לעמידה ביעדים, לשלב בין עשייה מרובה וניצול של הזמן לבין הנאה ממנוחה. בנוסף, החופש הוא זמן מצוין להתנסות בדברים חדשים ולצאת מהשגרה היומית. את יכולה לחשוב על דברים חדשים שתרצי לנסות, אם זה תחביבים, אומנות או חוויות שונות.

3. נהלי את הזמן בצורה מאורגנת: כדי לנצל את החופש באופן יעיל, תכנני את הזמן שלך על ידי יצירת תכנית יומית או שבועית. הקצי זמן לכל מטרה ועשי תוכניות להשגת היעדים שלך. תשלבי בתוכנית גם זמנים של מנוחה, וכך לא תרגישי תחושה של בזבוז זמן או "חוסר עשייה".

כל החששות שרצים לך בראש הם טבעיים ונורמליים, ואני מבינה שאת לא רוצה להתבזבז בחופש על תחושות של דאגה ופחד. כדאי לשים דגש על החוויות החיוביות שתרצי לחוות בחופש הקרוב. זה הזמן שלך לצמוח, לנוח ולחוות דברים חדשים,

אפשר לעשות זאת על ידי הגדרת מטרות ויעדים ריאלים, תכנון זמן למנוחה ותחביבים, וניהול הזמן שלך בצורה מאורגנת.

מאחלת לך חופש קסום! מוזמנת לפנות אלינו שוב בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

הדסה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות