שאל את הרב

התמודדות עם עומס בחיים: איך מתחילים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/05/23 02:36 ב בסיון התשפג

שאלה

אני מרגישה שאני לא עומדת בעומס שיש לי בחיים

כל הבגרויות, ההדרכה שיש לי המוןןןןןןןןןןןןןן מה לעבוד בה ועליה.

הקשרים עם החברות והמשפחה במעגליים החברתיים ובהקשר של עם ישראל יותר נרחב.

הרצון שלי להתפתח אני עם עצמי- התפתחות והגשמה עצמית: תחביבים כושר ותזונה עולם נפשי...

וגם אני בעבודת ה'- רוצה לעשות תהילים חודשי, ולהמשיך חברותות קיימות ללמוד תורה לפי חגים ושבתות, התבודדויות ותפילות,

וחוצמזה אני גם רוצה להיות בלי לחץ, רגועה, בלי פרפקציוניסטיות והרבה מנוחת הנפש ומספיק שעות שינה

מה שנכון הוא לעשות חישוב סדרי עדיפויות ותכנון וניהול נכון של הזמן אבל אני פשוט לא מצליחה לבחור מה הכי קריטי לי להשקיע והעומס באמת לוחץ עליי והגוף שלי מגיב בהתאם - חולשה עייפות ומעט חולי.

אני דורשת מעצמי המון ושמחה בזה, פשוט מרגישה שכרגע החיים מספיק עמוסים ודורשים ממני. לא מצליחה לשחרר.

וגם אשמח לטיפים להתמודד עם העומס (בעיקר לימודית אבל לא רק:)

תודה לכם, תבורכו!

תשובה

שלום טליה.

זה נשמע כל כך מתסכל לחוות את החוויה שאת חווה. את מתארת רצון להגשים את עצמך בכל מיני תחומים שחשובים לך, והעומס לא מאפשר להגיע לכולם, מין תחושת פספוס בלתי נגמרת. התחושה שלך מובנת לגמרי. הרבה אנשים מתמודדים עם החוויה הזאת בשלב מסויים בחיים שלהם, ובסוף גם מצליחים בה.

אז לפני הכל, שאפו! הרצון הגדול שלך לכבוש יעדים בחיים הוא לא ברור מאליו.. זה מראה על השאפתנות הנהדרת שלך והיכולת למצות ולהשקיע בצורה משמעותית בחיים שה' נתן לנו. מצד אחד, שאפתנות היא תכונה שיכולה להביא חלק מהאנשים להגיע להישגים ולהגשים את החלומות והדברים שחשובים להם בחיים. מצד שני, שאפתנות יכולה להביא אותנו גם להתנגשות בין הפנים לחוץ שלנו, בסגנון של מה שאת מתארת. ולכן, כדאי ללמוד איך לחיות איתה בשלום:)

זה כבר נראה שאת מודעת ומזהה שיש עניין לעשות סדר עדיפויות, וזה קשוח עבורך לעשות את זה. בואי וננסה ביחד להעלות עוד מספר רעיונות, בתקווה שיעזרו לך בדרך:

1. לפנק לפנק לפנק- אם אשאל אותך עכשיו: "טליה, מה הדבר שמרגיע אותך?", מה תעני?

יופי. עכשיו בואי וננסה לדמיין רכב שנוסע מהעיר צפת לעיר אילת. הרכב מתחיל את הנסיעה עם מיכל דלק מלא (ולא, זו לא שאלת תנועה במתמטיקה;) ).

האם הרכב יצליח להגיע עד אילת מבלי למלא דלק בדרך?

נכון.. סביר להניח שלא.

יתכן ואותו הדבר נכון גם לגבייך. את מתרוצצת ומשקיעה בחיים שלך בדברים שחשובים לך ויכול להיות ששוכחת לתדלק, האנרגיה שלך אוזלת, הגוף מגיב בהתאם ומדליק נורה אדומה.. ממש כמו הרכב. לכן, רצוי שתבחרי את הדבר הזה שמרגיע ומפנק אותך (אפשר גם כמה דברים, לדוגמה: לטייל, לכתוב, לעשות מדיטציה, לאפות..) וממש תכניסי אותם בתוך היום-יום שלך. אם זה מאתגר מדי בהתחלה- את מוזמנת להכניס את זה ליומן, לשים תזכורת בטלפון, לבקש מחברה שתזכיר לך או לעשות איתה ביחד. יתכן שכשתחזרי להיות מלאת כוחות מבפנים, תוכלי גם לשפוך מהכוחות שלך החוצה ולבחור בבהירות מה מתאים לך בתקופה הזו.

2. מיקודית- זה יכול להיות כל כך מאתגר להתמקד כשרוצים לכבוש את העולם! בכל זאת, בואי ננסה להתמקד בצורה שאולי תספק אותך. אלו התחומים שתיארת: מערכות יחסים, לימודים, משפחה, עבודת ה', כושר, תזונה, עולם נפשי, הגשמה עצמית ועם ישראל.

את יכולה לקחת דף ועט, לכתוב את התחומים אחד מתחת לשני, ולשאול את עצמך את השאלות הבאות (במידה וזה מאתגר עבורך- את מוזמנת לבקש מחברה טובה להצטרף אלייך או לעשות את זה יחד איתנו- פרטים בסוף התשובה):

1)מה מבין התחומים הבאים יישאר בצורה מספיק טובה בחיי כרגע גם אם לא אשקיע בו זמן רב ואתן את מירב המאמצים שלי? (יכולה להקיף אותם בעיגול בצבע מסוים).

2)אילו 3 תחומים מבין התחומים הבאים יאפשר לי הכי הרבה שמחה ורוגע כשאשקיע בהם מזמני? (יכולה להקיף אותם בצבע אחר, רצוי כמה שפחות תחומים מאלו שהקפת בסעיף הקודם).

3)איזה תחום אני מרגישה שאני חייבת להשקיע בו כרגע למרות שהייתי מעדיפה להשקיע בתחום אחר? (כנ"ל).

עכשיו את יכולה לקחת את התחומים שהקפת בשאלה 2 ו-3 ולמחוק על הדף את כל שאר התחומים.

יתכן וכשאת תתמקדי בתחומים האלו שבחרת- יכנסו לך הרגלים חדשים לחיים. ואז לא תצטרכי להשקיע בהם יותר זמן, ובעקבות זה אולי גם תוכלי להשקיע בהמשך בתחומים האחרים שמחקת. כך יתכן ויצא שבסופו של דבר את תגיעי ותגשימי גם את התחומים האחרים שחשובים לך.

3. – Help me מומלץ לבקש עזרה ולשתף בתחומים שבחרת את הסביבה שלך. לפעמים בצורה כזו הסביבה מתגייסת ויכולה לעזור לנו בצורות שאפילו לא חשבנו עליהם! (עזרה בשאלות בלימודים, הכנת אוכל בריא, רעיונות להדרכה..) זה יכול להפתיע אותך, שווה לנסות ואין מה להפסיד;) אם זה מאתגר עבורך לבקש עזרה, נסי לחשוב: האם היית שמחה שאדם שאת אוהבת היה משתף אותך בדברים שחשובים לו? האם היית חושבת איך לתת לו יד? וכמובן את תמיד מוזמנת לבקש עזרה מאיתנו בתחומים שבחרת.

4. צעדים של גמדים חוגגים- לפעמים כשאנחנו רוצים להצליח אז אנחנו חושבים בגדול ועלולים להספיק בקושי חצי ממה שתיכננו. יש שיטה שיכולה לסייע לך. זו שיטה שבהתחלה יכולה להראות פשוטה מדי ולא יעילה בכלל! אבל.. יתכן ואחרי שתנסי אותה תגלי שהיא דווקא די מרגיעה ועוזרת.

את מוזמנת לחשוב על 2 הדברים המרכזיים שעומדים לפנייך כרגע בלימודים.

עכשיו את יכולה לקחת אחד מהדברים האלו ולכתוב את הצעדים הקטנים שאת רוצה לעשות בימים מסוימים כדי להצליח בו, לדוגמה:

מבחן במתמטיקה. צעדים של גמדים חוגגים-

*לשאול את *** על הנושא שלא הבנתי ביום ראשון

*לתרגל 5 תרגילים באלגברה מהספר ביום ראשון

*לשנן את התבנית האלגברית 5 פעמים ביום שלישי

*לתרגל 3 תרגילים בגאומטריה ביום שלישי

ובכל פעם שאת מסיימת משימה-תתענגי על המחיקה שלה ותמחאי לעצמך כפיים! תחגגי את זה שהצלחת! זה יכול להישמע טיפשי.. ועדיין, זה יכול גם לשמח ולהקליל את הדרך המתאגרת.

5. לסלוח לעצמי- זוהי המלצה בלבד ואת מוזמנת לעשות אותה כשאף אחד לא יראה.. פשוט תני לעצמך חיבוק גדול על האומץ שלך ללכת אחרי הדברים שחשובים לך. והכי חשוב- גם אם לא הספקת את מה שרצית, וגם אם פיספסת וטעית- את יכולה לומר לעצמך בפשטות: "לא נורא, אני רק בנאדם, מחר אוכל להשלים את זה. זה קורה לכל אחד כמעט כל יום, וזה לא אומר שאני פחות טובה".

את טובה בדיוק כמו שאת גם אם עשית וגם אם לא. ותאמיני או לא, אבל.. את טובה גם אם לא עשית כלום;)

לסיכום, תיארנו כאן כמה דרכים שיכולות לעזור במסע החיים המיוחד שלך. מקווים שנתנו לך רעיונות ושמכאן והלאה תגשימי את עצמך בשלווה. מה שלא יהיה תזכרי שאנחנו כאן בשבילך, באתר-

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה ענקית!

הללי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות