שאל את הרב

שירות צבאי לנשים: איך להחליט?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/05/23 00:53 כה באייר התשפג

שאלה

היי קודם כל אני רוצה לומר לכם תודה על מה שאתם עושים.אני מעריכה את זה ממש וזה עוזר לי המון.

אני בת 17(דתיה) ואני מתלבטת המון זמן שירות או צבא.יש פעמים שאני רוצה צבא ולפעמים אני אומרת לעצמי לכי לשירותזה כדאי לך יותר כי את דתיה.

חיפשתי באתר שאלות על צבא ושירות וחלק עזרו לי.אבל מה שחשוב לי כרגע במיוחד במצב האחרון ששמתי לב אליו זה הניתוק בין הציבור החילוני לציבור הדתי.אני רק אתן דוגמא אחת מתוך הרבה שבהפגנה האחרונה בעד הרפומה היה את השלט של "בנות מלך שפחה אחותכן" והרבה תגובות לשלט לא הבינו מזה בת של מלך.היו כאלה שחשבו שהם מדברות על ביבי.זה אחת מהדוגמאות שממש גרמו לי להבין לעומק את הניתוק בין הציבור בעם שלנו.לכן בזמן האחרון אני רוצה ללכת לצבא כדי להשפיע מבפנים נקרא לזה ככה.שבצבא יש את הכל מהכל וכולםבערך באותו בגיל ובשירות לא בהכרח יש את זה.ומצד שני אני מודעת לאתגרים שיש בצבא מבחינה דתית ורוחנית(לכן גם החלטתי שאם אעשה צבא גם אעשה מכינה).

אז הנה השאלה הגדולה אחרי כל המגילה שרשמתי

למה העובדה בכך שאני דתייה נותנת לי כביכול אישור לא להתגייס.הרי דת זו הבחירה שלי ועם כל בחירה בחיים יש אתגרים?

העובדה שאני דתיה לא מונעת ממני להשתלב לחברה.אלא אפילו זה חלק מהחובה שלנו להיות חלק גם בשירות וגם באזרחות. ודווקא בצבא יש יותר מפגש בין האידיאולוגיות כביכול ומרגישים את ההבדל בין הדת לחילוניות וכך לומדים יותר אחד על השני.

תשובה

שלום לך מורן יקרה.

קודם כל אני רוצה לברך אותך על הרצון האמיתי שלך להשפיע מבפנים! מרגישים כמה שחשוב לך, אכפת לך וכואב לך המצב בעם שלנו וכמה אכפת לך מהניתוק בין מגזרים שונים. זה דבר מדהים, שאת לא אדישה ואת רוצה לתת מעצמך.

את מעלה כאן סוגיה חשובה מאוד לגבי גיוס בנות דתיות לצה"ל, ומדוע הן לא מחויבות להתגייס לצבא לעומת אחיותיהן החילוניות? קודם כל חשוב לי לסייג ולהגיד ששירות לאומי הוא לא פחות חשוב – הנתינה לעם ישראל קיימת באותה המידה. מה גם שיש שירות לאומי שהתפקידים בו זהים לחלק מהתפקידים בצבא כמו למשל שירות לאומי במשרדי ראש הממשלה או בחיל חינוך (מסגרות לילדים/נוער, נקרא גם "טפטף").

סוגיית גיוס הבנות הדתיות נמצאת בקידמת הבמה של הציבוריות הדתית, ואפילו הישראלית כיום. המחלוקת האידיאולוגית בין דתיים לחילונים על שאלת גיוס נשים בכלל מלווה אותנו עוד מקום המדינה. בחברה הדתית, יש דעות לכאן ולכאן ורבנים בעלי גישה שונה לסוגיה. בשנים האחרונות ישנה מגמה של עלייה משמעותית בקרב מספר המתגייסות הדתיות לצה"ל, וכן בתוכניות, מכינות ובתי מדרש אשר מקדישים את עצמם למטרה זו ודואגים למעטפת של המתגייסת הדתייה כגון בית חיל ואלומה. חשוב לציין כי ישנם מספר לא מבוטל של רבנים שמתירים גיוס לצבא. ומצד שני, ישנם רבנים שאוסרים זאת – וזו נקודת המוצא של האישור שניתן לבנות דתיות לא להתגייס לצבא אלא לעשות שירות לאומי במקום.

הרב אוהד טהרלב למשל, טוען שרצוי שבנות דתיות יתגייסו לצה"ל, שכן הוא רואה בשירות הצבאי עניין דתי - יש פה מחויבות לעם ולהלכה. אני מצטטת משו"ת שלו שנכתב כתגובה לשאלה האם מותר לבת דתית לשרת בחיל המודיעין:

" כמדומני שאין חולק שהיום אנחנו נכנסים תחת הקטגוריה של מלחמת מצוה בבחינת "עזרת ישראל מיד הצר עליהם" שהרי בכל רגע רוצים אויבנו מסביבנו לכלותינו ואם היינו נרפים מר היה גורלנו ועל כן נראה שגם כיום אין לחלק בין גברים לנשים ועל כולם מוטלת החובה להתגייס ולעצור את אויבינו. "

אני חושבת שההשוואה של הרב בהקשר השוויון בין נשים לגברים נוגעת גם לשאלתך לגבי השוויון בין נשים דתיות לנשים חילוניות, שהרי מצווה על כולם להתגייס, גבר או אישה, דתי או חילוני. המצווה להתגייס בהקשר הזה היא לתרום לעם, ולא בהכרח בשביל לשנות אנשים אחרים באוכלוסייה שלנו.

באופן כללי, אני ממליצה לך לקרוא את חוות הדעת של רבני בית הלל, שמשרטטים את תמונת ההלכה בסוגיית שירות הנשים: https://www.beithillel.org.il/post-29/

וכן את דבריו של הרב יצחק בן דוד, שנוגע בשאלה לגבי הטענה שאסור לנשים להתגייס לצה"ל מכיוון שלכאורה אסור לאישה להיות נתונה למרות פיקודית אחרת מלבד אביה או בעלה - https://www.idi.org.il/articles/5292.

ולצד זאת, אני רוצה להציע גם כיוונים נוספים:

1. אני מציעה לך לברר את הסוגייה ההלכתית לעומק ובשביל עצמך. תגבשי לעצמך את הדעה בנושא, קחי לך כמה שעות או ימים בשביל לאסוף חומר על הנושא, לקרוא את ההיתרים השונים והדעות השונות. תבני לך מעין טבלה שתוכל לסדר את הדברים בראש. ותשאלי את עצמך, מה המוטיבציה שלי להתגייס לצבא? באופן כללי, חשוב לי להדגיש כפי שהזכרתי בהתחלה שיש לא מעט רבנים שחושבים שמצווה להתגייס לצה"ל, בין אם את אישה או גבר, בין אם אתה חילוני או דתי.

2. את שואלת שאלות נהדרות, ומשמעותיות. אנשים ששואלים, הם אנשים שמתפתחים ולא נשארים לעמוד במקום. אז העצה שלי כאן היא – אל תפסיקי לשאול! ברור לי שלא משנה במה תבחרי, יהיה לך שירות משמעותי בזכות זה שאת שואלת, צומחת וגדלה. גם אם לפעמים תגלי שהתשובות הן לא פשוטות, ומורכבות – עדיין תוכלי לבחור ממקום יותר שלם את הדרך שלך.

3. אני חושבת שכדאי לך גם לשתף אדם קרוב, שאת מכירה וסומכת עליו, וללמוד ממנו ומהזווית שלו על העניין. באופן כללי חשוב שזה יהיה אדם שאת מרגישה איתו בנוח, אולי אחות גדולה? מדריכה? יועצת? מה שמתאים לך. זה יכול לתת לך פרספקטיבה נוספת על השאלה הגדולה הזאת – או איך לגשת אליה.

יקרה, מקווה שהצלחתי לשפוך קצת אור על העניין. אם תרצי, מוזמנת להמשיך לכתוב לנו. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:makshivim.org.il/ask-away, וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה רבה!

אריאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות