שאל את הרב

יצר

חדשות כיפה הרב מוטי דשא 16/04/23 11:51 כה בניסן התשפג

שאלה

הרב שלום,

אני נער בן 17, לומד בישיבה תיכונית נחשבת, בא מבית תימני, דתי לאומי וזה בגדול הרקע שלי.

בשנה האחרונה עברתי תהליך התקרבות משמעותי מאוד, לפני זה הייתי דתי אבל הייתי מחפף (עושה מה שבא לי, מעשן קצת אפילו, מדבר מלא שטויות, לא לובש ציצית וכו..),

מאז שהתחלתי את התהליך הזה החיים שלי הרבה יותר טוב ואני מאוד אוהב את ה', את המצוות ואת לימוד התורה, אבל יש משהו אחד שאני לא מצליח לשנות, אני לא מצליח להפסיק להוציא זרע לבטלה, זה הדבר שהכי קשה לי בעולם, כל פעם שזה קורה לי אני פשוט שונא את עצמי ששוב פעם נכנעתי ליצר הרע, אבל אני לא יודע איך לעצור את זה, גם כשיש לי איזה תקופה ארוכה שאני לא עושה את זה, אחרי כמה זמן אני אעשה את זה שוב לא משנה כמה אני אומר לעצמי שזה לא בסדר ושזה אסור, אני פשוט לא מצליח לעצור את עצמי, אני חושב משהו אחד ועושה משהו אחר.

זה באמת כואב לי הרב כי אני מרגיש פשוט נורא עם עצמי כל פעם שזה קורה וזה ממש קשה לי, אני כבר לא יודע מה לעשות.... אשמח לעצתך.

תודה מראש הרב.

תשובה

שלום וברכה. ראשית יישר כח עצום על תהליך ההתקרבות שלך, על ההתחזקות שלך והרצון שלך לתיקון.

הוצאת זרע לבטלה הוא איסור שההתמודדות איתו קשה. לצערי, רבים נופלים בו, וקמים, נופלים וקמים.

כמה הערות לגבי חטא זה.

א. אתה נופל בו כי אתה בן אדם. זאת גם הסיבה שאנשים נופלים בלשון הרע ורכילות, ובעוד איסורים שונים אחרים.

ב. גם אם תיפול עוד מאה פעמים אל תתיאש. תמשיך לכאוב את הנפילה, לעשות תשובה ולנסות.

ג. עם התשובה על הנפילה, הקפד לומר את קריאת שמע על המיטה בכוונה. היינו, בתשומת לב למילים. בעל התניא כותב שזהו כלי לכפר על חטא זה.

ד. הרבה פעמים פעמים אדם מנסה להיגמל מהוצאת זרע לבטלה, מצליח יום יומים, שבוע שבועיים ונופל שוב. הוא מרגיש שהוא לא הצליח כלל. אולם מלמדים אותנו רבותינו (אור החיים, בעל התניא ועוד) שאדם צריך למנות גם את הפעמים שעלה בדעתו הרצון לחטא והוא הצליח ולא נפל. ובכל פעם שעלה בדעתו הרצון לחטא והוא לא חטא, הוא קיים את מצוות קדושים תהיו ונקרא בשם קדוש.

כלומר, אם במשך שבועיים הצלחת להחזיק מעמד, בכל יום עלה במחשבותיך הרצון לחטא, פעם, פעמים או שלוש. ובמשך השבועיים הללו הצלחת למשל כ- 25 פעמים להתגבר, ואז אחרי שבועיים נפלת, אז במהלך השבועיים הללו קיימת 25 פעמים את מצוות קדושים תהיו. ופעם אחת נפלת.

במצב כזה אתה צריך לראות עצמך כמנצח 25-1, צריך להמשיך ולהחזיק עוד ועוד, כשבכל כל פעם שאתה מנצח, אתה יותר ויותר קדוש. וגם אם תמשיך ותיפול, אל לך להפסיק מללחוץ את הרגל על דוושת הקדושה.

מבט כזה נותן כח שלא להתייאש.

כתבות נוספות