שאל את הרב

תקשורת בשעת מלחמה

חדשות כיפה הרב אייל קרים 16/05/02 07:48 ה בסיון התשסב

שאלה

לאחרונה קראתי פסיקה שאיפשרה למח"ט (אם אני לא טועה) להתראיין לתקשורת הבין לאומית כחלק מצרכי המלחמה. האומנם?

תשובה

למפקד בכיר מותר להתראיין לתקשורת הבין לאומית, רק אם נושא הראיון משרת באופן ישיר את מטרות המלחמה, משום שהתקשורת בעידן המודרני נידונה כְּאֶמְצָעִי לחימה חשוב במעלה, בשל השפעתה המכרעת על מהלכים בשדה הקרב, כפי שהוכח בעבר ובהווה.
לאינפורמציה ולדיס אינפורמציה המופצת על ידי התקשורת, ישנה השפעה על נקיטת או אי נקיטת צעדים מצד האויב, וחשיבותה אינה נופלת פעמים רבות מחשיבותה של תחמושת טנקים תותחים ומטוסים המונחתת על יעדי האויב.
מח"ט המודיע בכלי התקשורת, שהעיר רמאללה עומדת לפני הפצצת מטוסי קרב, וגורם בכך לבריחתם של עשרות מחבלים הנופלים טרף למארבים של כוחותינו, מאפשר כיבוש קל ומהיר של שטח האויב ללא סיכון מיותר של חיי אדם.
מח"ט המסביר בכלי התקשורת הבין לאומית בפאתי העיר ג'נין את מהלכי הקרב, ומשכנע את ה"עולם" שלא נעשה טבח באוכלוסיה המקומית, מונע פגיעה ביהודים בארץ ובעולם.
במלחמת שלום הגליל, הוכנסו במהלך המצור על ביירות מערכות כריזה דרכם שודרו לארגוני המחבלים שבמצור, ידיעות מודיעיניות שגרמו לרבים מהם להכנע ולנטוש את המערכה ללא קרב, מה שלאחר מכן היקל על כיבוש חלק מן השטח.
ואם כן, מה לי אם הכרעת הקרב מושגת על ידי לוחמה אקטיבית פיזית, או על ידי לוחמה פסיכולוגית. ראיון מח"ט (או כל בעל תפקיד בכיר אחר), לתקשורת הבין לאומית שיש בו כדי להביא להישג משמעותי בשדה הקרב, מותר לעורכו בשבת, משום שניתן לראות בו חלק מצורכי המלחמה הפסיכולוגית באויב, והוא נכלל במאמץ המלחמתי הכולל.
אולם כשם שצה"ל מתאם את מכלול הפעילות הבטחונית בשבת עם הרבנות הצבאית, כך עליו לתאם קיום ראיונות כאלו עם הרבצ"ר.
מיותר לציין שכל ראיון מסוג אחר שאין לו זיקה ישירה להישגים בשדה המערכה, אסור בשבת, וסיקור הקרבות צריך להדחות ליום חול.

כתבות נוספות