שאל את הרב

מעמד האישה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/08/03 14:57 ה באב התשסג

שאלה

האם באופן עקרוני ניתן לומר על נשים מסויימות כי תפקידן בעולם הוא דווקא בעיקר מחוץ לבית (כמנהלות מדרשה /אולפנא/ וכד').

האם ניתן לומר, כי בדורות האחרונים יש שינוי במעמדה הנפשי של האישה, כך שהיא פונה כלפי חוץ לא רק מתוך אילוץ או חינוך למימוש עצמי? בתודה...

תשובה

שלום וברכה
1) איני מבין מהיכן נלמד הרעיון ביסודו של דבר שנשים הן רק בבית. רק נקרא את "אשת חיל" ונראה כי כלל חלוקה זו אינה העומדת ביסוד הדברים כי אם סוג חלוקה אחר.
2) יש לדון בשאלה זו בשני מישורים. ראשון בהם הוא המישור הכללי, הדן בשאלת דמותה הכללית של האישה, עד כמה שניתן להכליל, מול דמותו הכללית של הגבר. ביסוד של דבר יש במהות האישה עניינים יסודיים מאוד בבניין הבית כלפי פנים, וזה אחד המימושים היותר גדולים והיותר עמוקים של מהות הנשיות. ברם, אין זה הדבר היחיד, ויש בה גם כוחות של יכולות עצומות בתחומים נוספים. בימים קדומים לא היה ניתן להביא לידי ביטוי כוחות אלו, בעיקר מסיבות טכניות ולא מסיבות של שינוי מעמד נפשי – ללא מדיח, מכונת כביסה, מקרר, מיקרו, טיטולים, מקפיא וכדו' – הייתה האישה משועבדת לעבודות הפנים. עתה השתחררנו מכך, ויש צורך בבירור יותר עמוק ומהותי לגבי ההבדלים שבין גברים לנשים.
3) מישור שני הוא המישור הפרטי. גם כאשר אנו קובעים עניינים כלליים הנכונים לגבי גברים או נשים, יש מקום לבחון גם מקרים יוצאים מן הכלל, כמו יעל אשת חבר הקיני וכדו'.
4) קיצורו של דבר – באופן כללי יש לנשים שילוב מיוחד של תפקידי פנים בית ויציאה החוצה, וזו הדרך הנכונה והראויה. יש יוצאות מן הכלל שאולי ייעודן הוא רק מחוץ לבית, אולם דווקא אותן לא היינו רוצים לראות כמחנכות וכעומדות בראש, כי אין הן מופת לכלל ציבור הבנות.

כל טוב

כתבות נוספות